728 x 90

رئیس حزب کتائب لبنان: حزب‌الله می‌خواهد پرونده انفجار بندر بیروت را دفن کند

سامی جمیل رئیس حزب کتائب لبنان
سامی جمیل رئیس حزب کتائب لبنان

بدنبال درگیریهای روز گذشته در بیروت که منجر به کشته شدن ۷نفر و مجروح شدن ۳۲نفر شد، سامی جمیل، رئیس حزب کتائب لبنان گفت که حزب‌الله با اقدامات خشونت‌بار خود می‌خواهد پرونده انفجار بندر بیروت را زیر خاک کند.

رهبر حزب کتائب لبنان روز پنج‌شنبه ۲۲مهر در گفتگوی اختصاصی با «العربیه» گفت که گروه حزب‌الله با زور سلاح ساختارهای حکومتی در لبنان را از کار انداخته و الآن با اقدامات خشونت‌بار تلاش می‌کند تا کاملاً بر لبنان مسلط شده و دستگاه قضایی را «شکست داده و مطیع» خود سازد.

سامی جمیل پیش از این در اظهاراتی به شبکه محلی «ام تی وی» گفت: «حزب‌الله همه ابزارهای خود را به کار گرفته تا بر حکومت لبنان مسلط شود و در این راستا اقدام به کاربرد سلاح کرده و ریاست‌جمهوری را تعطیل و روند شکل‌گیری حکومتها را از کار انداخته است».

او در رابطه با درگیریهای خونین روز پنجشنبه بیروت گفت: «صحنه‌های درگیری امروز در بیروت همان صحنه‌هایی بوده که در گذشته به‌وقوع جنگ داخلی منجر شده است و این صحنه‌ها تکرار خواهند شد چرا که همان عوامل به‌وجود آورنده آن وجود دارند».

او افزود: «نمی‌خواهیم قطره خونی در لبنان ریخته شود و اگر مسئولان قادر به این کار نباشند پست‌های خود را ترک کنند».

رئیس حزب کتائب لبنان با بیان این‌که «نباید آن‌طور که حزب‌الله می‌خواهد به سوی رویارویی فرقه‌یی پیش رفت» توضیح داد که «حزب‌الله همه لبنانی‌ها را تحریک می‌کند و باید در این رویارویی متحد باشیم».

با ادامه درگیریهای مسلحانه خیابانی در بیروت نیروهای ارتش لبنان برای کنترل اوضاع وارد عمل شده و با بازرسی از برخی اماکن و منازل ۹نفر از جمله یک تبعه سوری را در ارتباط با این خشونتها بازداشت کردند.

بنا به خبرگزاری رسمی لبنان در پی تشدید درگیریهای الطیونه در نزدیکی کاخ دادگستری تعداد زیادی از ساکنان این منطقه خانه‌های خود را ترک کردند.

این درگیریهای مسلحانه زمانی رخ داد که تعدادی از عناصر مسلح حزب‌الله لبنان و حزب جنبش امل دو گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران در اعتراض به روند تحقیق در پرونده انفجار بندر بیروت مقابل کاخ دادگستری تجمع کردند که به‌دنبال آن اوضاع به‌طور دراماتیکی به درگیری خشونت‌بار و تیراندازی و شلیک گلوله‌های آر پی جی ۷ کشیده شد.

پیش‌تر «طارق بیطار»، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت برخی منتسبان به حزب‌الله لبنان و حزب جنبش امل را برای بازجویی فراخوانده بود، اما در واکنش به او، این دو گروه اقدام به تهدید و تظاهرات مسلحانه کرده و با سر دادن شعارهای فرقه‌گرایانه وارد منطقه کاملاً مسیحی‌نشین «الطیونه» شده و اقدام به تخریب خودروها، اموال عمومی و خصوصی و شکستن ویترینهای مغازه‌ها در آن منطقه کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/47d999ce-3d77-4bce-afa5-7b53dfe1e814"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات