728 x 90

ذوالنوری: تمدید بازرسی آژانس منوط به‌نظر مجلس یا شورای عالی امنیت ملی است / اظهارنظر عراقچی اشتباه بود

آخوند ذوالنوری
آخوند ذوالنوری

آخوند ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع اظهارات عراقچی درباره احتمال تمدید بازرسیهای آژانس را اشتباه دانست و گفت: این کار با نظر مجلس باید انجام شود یا در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با مداخله و صلاح دید شورای عالی امنیت ملی انجام شود.


مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار مجلس رژیم روز ۲۲ اردیبهشت، در واکنش به حرفهای عراقچی در مورد تمدید بازرسیها در صورت نیاز گفت: اظهارنظر عراقچی اشتباه بود، تمدید بازرسی و موافقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی نیست، این کار با نظر مجلس باید انجام شود یا در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با صلاح دید شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود.

آخوند ذوالنوری افزود: چنین اظهارنظری به ضرر مواضع و منافع نظام است زیرا امیدی در طرفهای مقابل ایجاد می‌کند. طرفهای مقابل در چنین شرایطی امید واهی ایجاد می‌کنند یا از فرسایشی شدن مذاکرات اجتناب نمی‌کنند و امتیازی هم به نظام نمی‌دهند.
وی افزود: سوم خرداد پایان سه ماهه فرصتی است که برای بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است. آنها اگر بدانند که نظام این فرصت را تمدید می‌کند، امتیاز به ما نمی‌دهند و کار را ادامه می‌دهند تا مذاکرات فرسایشی شود.

وی تصریح کرد: الفبای فهم سیاسی اثبات می‌کند که اظهارنظرهای این چنینی به ضرر ما در مذاکرات است و این کار از اساس اشتباه بود. ظریف در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی تمدید این تفاهم را موضوعی محرمانه دانستند که به ایشان اعلام کردیم عراقچی در این خصوص مصاحبه کرده است.

یادآوری می‌شود عراقچی معاون سیاسی وزارت‌خارجه و مذاکره‌کننده رژیم آخوندی در مذاکرات برجامی روز ۱۸ اردیبهشت گفت: «احتمال تمدید مهلت همکاری هسته‌یی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر بازرسیها از تأسیسات هسته‌یی ایران وجود دارد».

عراقچی به خبرنگار ان اچی کی ژاپن در وین گفته است امیدوار است پیشرفتهای کافی در روند مذاکرات وین صورت گیرد تا دیگر نیازی به طرح موضوع تمدید همکاریهای با آژانس نباشد، اما تهران در صورت نیاز تمدید این مهلت را در زمان مناسب بررسی خواهد کرد.

فرارو ۱۸ اردیبهشت نوشت: «گمان می‌رود که عراقچی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس در دیدار روز پنجشنبه در مقر این سازمان در وین، در این باره رایزنی کرده باشند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8675156e-5aeb-42ae-97e5-c6898bdab1d3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات