728 x 90

ذوالفقاری: ما دیگر چیزی به نام کولبر نداریم

کولبران کرد
کولبران کرد

پاسدار حسین ذوالفقاری، معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور رژیم خبر از تغییرات مقررات وضع شده داد و این‌که "ما دیگر چیزی به نام کولبر نداریم، این کلمه کولبر هم کلمه‌ای بود که نمی‌دانم کجا اختراع شد، هم برای خود مردم و هم برای مسئولان مشکل درست کرد".

این مهره حکومتی به‌منظور زمینه‌سازی برای کشتار این زحمتکشان و قطع تنها راه امرار معاش و نان بخور و نمیر آنان گفت: "کسانی که خارج از مسیرهای قانون تردد کنند و جنس وارد کشور کنند دیگر نه کولبر هستند و نه کارشان قانونی است کارشان عبور غیرمجاز و قاچاق است. اگر فردا چهار تروریست در قالب این کولبران به جای کالا، مواد منفجره وارد کشور کنند و در ۱۰نقطه کشور عملیات تروریستی انجام دهند آن موقع چه کسی پاسخگو است؟"

 

بیشتر بخوانید

امنیت بهانه‌یی برای کشتار کولبران

حاکمیت پلید آخوندی آخوندی این همه جنایت را به این بهانه مرتکب می‌شود که چون مناطق عبور کولبران مناطق مرزی است و باید امنیت آنها تأمین شود کولبران حق عبور ندارند و به بهانه تأمین امنیت به آنها شلیک می‌کند.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی رژیم در واکنش به کشتار کولبران گفت: «نباید فراموش کنیم که در راستای تأمین و استقرار امنیت جامعه، پلیس نباید و نمی‌تواند تهدیدات و حتی خطرهای احتمالی حداقلی را نادیده بگیرد». (خبرگزاری تسنیم یازده اردیبهشت ۹۷)

 

کشته و زخمی شدن ۱۰کولبر زحمتکش طی یک هفته

بنا بر اخبار دریافتی از هفته‌ٔ آخر تیرماه تا کنون ده کولبر از اهالی شهرستانهای مرزی پیرانشهر، چالدران، سردشت، ارومیه، ماکو و خوی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی کشته و زخمی شده‌اند که شامل چهار کشته و شش زخمی است.

بامداد روز جمعه ۵مرداد ۱۳۹۷، گروهی از کولبران در نقطه‌ٔ صفر مرزی ماکو توسط نیروهای مرزبانی مورد هجوم قرار گرفتند که در نتیجه یک تن به نام «اسماعیل دودکانلو» ساکن ساری‌سو از ناحیه‌ٔ پشت و پاها دچار جراحت شدید شد.

یک منبع مطلع با تأکید بر این که‌ این افراد بدون اخطار قبلی مورد هجوم قرار گرفته‌اند، گفت: «اسماعیلدودکانلو جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در تبریز منتقل شده و وضعیت جسمی‌اش وخیم گزارش‌شده است

 

به رگبار بستن کولبران در پیرانشهر و سردشت

همزمان پاسداران در پاسگاه سقر پیرانشهر گروهی از کولبران را به رگبار بستند که در نتیجه «کامل بالاشهر» جان خود را از دست داده و «عزیز شوخلان» و «صلاح شیخ‌محمد» هم به‌شدت زخمی شدند.

همان‌ روز دو کولبر از اهالی سردشت به نام‌های «کوسرت مامند» ١۵ساله فرزند جلال از اهالی روستای دوله‌تو و «حسین» ٢۵ساله فرزند محمد از اهالی روستای گردنه در پی شلیک مستقیم همین نیروها به‌شدت زخمی شدند که وضعیت عمومی‌شان نامناسب گزارش‌شده است.

 

کشته و مجروح شدن کولبران در خوی و ارومیه

روز چهارشنبه ۳مرداد هم یک کولبر به نام «محمود» ۴۵ساله فرزند سعید از اهالی روستای گرناویک در بخش قطور شهرستان خوی در پی شلیک نیروهای هنگ مرزی، جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر شامگاه سه‌شنبه ۲مرداد هم یک کولبر به نام «رشید محمدعلی» ۳۴ساله فرزند یوسف از اهالی روستای شکل‌آباد از توابع منطقه‌ٔ مرگور ارومیه در محلی به نام «زینی» در پی شلیک مستقیم مرزبانی جان خود از دست داد.

پیش از آن روز یکشنبه ۳۱تیر نیز یک کولبر پیرانشهری به نام «آکام رسولی» فرزند خدر از اهالی روستای «کانی‌شینکه» در پی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی زخمی شده بود.

در خبری دیگر در همین رابطه روز پنجشنبه ۲۸تیر، یک کولبر به نام «حکیم حیدرانلو» فرزند جبرئیل از اهالیچالدران در نزدیکی پاسگاه قرخ لرمیشه در پی شلیک نیروهای مرزبانی، جان خود را از دست داد.

 

کولبری تنها راه امرار معاش مردم محروم

این جنایات در حق کولبران محروم در شرایطی است که تعداد زیادی از هموطنان کرد از طریق کولبری امرار معاش می‌کند.

جلال محمود زاده نماینده مجلس آخوندی از مهاباد تعداد کولبران را ۸۰هزار نفر اعلام کرده و محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی هم گفته است که فقط در سردشت و پیرانشهر ۵۰هزار نفر کولبر مشغول به کارند.

با توجه به آمار کولبران در منطقه سردشت و پیرانشهر برآورد می‌شود حدود ۳۰۰هزار نفر از مردم مناطق مرزی در استانهای کردستان، آذربایجان و کرمانشاه مشغول کولبری هستند، که با احتساب خانواده‌هایشان و بازارچه‌هایی که درگیر این موضوع می‌شوند، این موضوع ابعاد میلیونی پیدا کرده است.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c7226087-7c8d-43b8-931a-522fd9cbf4c8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات