728 x 90

دیدبان حقوق بشر: نیروهای امنیتی ایران از نیروی کشنده علیه معترضان استفاده می‌کنند

قیام سراسری ایران - ۱۴۰۱
قیام سراسری ایران - ۱۴۰۱

دیدبان حقوق بشر روز ۳۰آذر در گزارشی از سرکوب وحشیانه معترضان توسط رژیم آخوندی در شهرهای کردی نوشت: نیروهای امنیتی ایران از نیروی کشنده علیه معترضان، بازداشتهای غیرقانونی، ضرب و شتم استفاده می‌کنند.
دیده بان حقوق‌بشر اعلام کرد که نیروهای امنیتی رژیم ایران در ماههای اکتبر و نوامبر ۲۰۲۲ علیه معترضان در سنندج، از نیروی مرگبار بیش از حد و غیرقانونی استفاده کردند.

هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل در مورد ایران که به‌تازگی ایجاد شده است، باید به‌عنوان بخشی از گزارش گسترده‌تر خود در مورد نقض حقوق‌بشر توسط دولت ایران علیه معترضان عمدتاً مسالمت‌آمیز در سراسر کشور، به بررسی این تخلفات جدی بپردازد.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیدبان حقوق‌بشر، گفت که مقامات ایرانی از سپتامبر خشونت هشدار دهنده‌ای را علیه معترضان در سنندج به راه انداخته‌اند. هم اعتراضات و هم واکنش وحشیانه دولت به آنها نشان‌دهنده سرکوب طولانی‌مدت دولت بر آزادیهای فرهنگی و سیاسی مردم کُرد است.
سپهری فر گفت: «مقامات ایران به طرز چشمگیری خشونت علیه معترضان در بازداشت را تشدید کرده‌اند. دولتهایی که به‌دنبال مورد حسابرسی قرار دادن ایران به‌خاطر نقض حقوق هستند، باید توجه ویژه‌یی به تخلفات جدی علیه بازداشت شدگان داشته باشند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1b562945-a24a-47dc-8762-3758ae530ca1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات