728 x 90

دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به بمب اتمی گفتگو کردند

دونالد ترامپ - امانوئل ماکرون
دونالد ترامپ - امانوئل ماکرون

سران آمریکا و فرانسه درباره تلاشها برای جلوگیری از دستیابی رژیم آخوندی به سلاح اتمی گفتگو کردند.

در بیانیه صادره از کاخ سفید آمده است: دو رئیس جمهور در یک تماس تلفنی در روز دوشنبه پیرامون تلاشها برای کسب اطمینان از عدم دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی و نقش بی ثبات کننده این رژیم در خاورمیانه صحبت کردند.

 

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که امانوئل ماکرون مشاور دیپلماتیک خود امانوئل بون BONNE را برای یک سفر دو روزه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ایران فرستاده است.

هدف از این سفر تلاش برای کاهش تنشها و گفتگو با مقامات رژیم، اعلام شده است.

درباره سفر مشاور ماکرون به ایران، حسینی، سخنگوی سابق وزارت خارجه رژیم گفت: مشاور ارشد ماکرون حامل پیامی از سوی آمریکا نیست.

وی افزود: تلاش به منظور جلب رضایت جمهوری اسلامی برای بازگشت به تعهدات پیشین برجامی، یکی از نکات اساسی در این رفت وآمد‌ها است.

 

در همین رابطه، روزنامه حکومتی وطن امروز از باند خامنه ای، روحانی و ظریف را شلاق‌کش کرده و  می‌نویسد:( این) آقایان، عایدی ما را از توافق [برجام] «تقریبا هیچ» دانستند! بعد درگیر ترامپ (شدند) که آیا آمریکا را در برجام نگه می‌دارد یا نه! و وقتی که نگه نداشت، معطوف شدند به اروپا! روزی سلفی(گرفتن) با موگرینی( بود) و حالا هم ذوق‌مرگی از احتمال سفر ماکرون به ایران! و این همه اتلاف وقت و تمرکز افراطی بر سیاست‌خارجه، برای چه؟ ....

(فرض کنیم) ماکرون آمد و رفت!  بعدش (چه میشود) ؟!

 

پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده بود  رژیم آخوندی سطح غنی سازی اورانیوم را از حد مجاز در برجام بیشتر کرده است. 

رویترز که روز ۱۷تیر این خبر را مخابره  کرده، نوشت: دیدبان اتمی سازمان ملل که برجام را کنترل می کند، گفت رژیم ایران از حد غنی سازی اورانیوم در برجام فراتر رفته است. بازرسان آژانس گفتند رژیم ایران اورانیوم غنی شده سبک «یو-۲۳۵» را بالاتر از ۳ و ۶۷ صدم درصد غنی سازی کرده  است، ولی آژانس روشن نساخت که میزان خلوص غنی سازی چقدر بوده است.

 

اتحادیه اروپا به ایران فراخوان داد هر گامی علیه توافق هسته‌یی بین‌المللی برداشته است را متوقف کند

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۷تیر گزارش داد: سخنگوی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت اتحادیه اروپا درباره اطلاعیه رژیم ایران راجع به غنی‌سازی اورانیوم، بالاتر از سطحی که در بین‌المللی تأیید شده است، ”به‌شدت نگران” است و به تهران فراخوان می‌دهد تا هر اقدامی را که علیه توافق هسته‌یی که قدرتهای جهان با رژیم ایران داشته را ”متوقف کرده و برگرداند.”

 

رئیس‌جمهور فرانسه «نقض توافق هسته‌ای» از سوی رژیم ایران را محکوم کرد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اقدام رژیم ایران را برای افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را محکوم کرد. خبرگزاری رویترز به‌ نقل از یک مقام‌ کاخ الیزه گفت: امانوئل ماکرون، اقدام رژیم ایران را «نقض توافق هسته‌یی» خواند.

 

انگلستان: رژیم ایران باید فعالیت‌های اتمیش را متوقف کرده و بازگرداند

سخنگوی وزارت‌خارجه انگلستان روز یکشنبه گفت: رژیم ایران شروط توافق اتمی ۲۰۱۵را نقض کرده است و باید بلادرنگ فعالیت‌های خود را متوقف کرده و بازگرداند. وی با اشاره به برجام گفت: «رژیم ایران شروط برجام را نقض کرده است»‌.

وی افزود: «در حالی که انگستان کاملاً به توافق متعهد است ایران باید به فوریت تمامی فعالیت‌هایی که با تعهداتش ناسازگار است را متوقف کند. ما با سایر شرکای برجام نسبت به گام های بعدی تحت شروط توافق از جمله کمیسیون مشترک هماهنگ می‌کنیم».

خبرگزاری رویترز با مخابره این خبر افزود: اقدام رژیم ایران می‌تواند نهایتاً منجر به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران شود.

 

ابراز نگرانی دولت آلمان از اقدام رژیم ایران

وزارت‌خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌یی "نگرانی شدید" دولت آلمان نسبت به تصمیم رژیم ایران مبنی بر افزایش غلظت غنی‌سازی اورانیوم را اعلام کرد.

در این بیانیه از جمله ‌آمده است: «ما مصرانه از رژیم ایران می‌خواهیم تا همه گام‌هایی که منجر به نقض برجام می‌شود را سریعاً لغو کند. «عبور از مرز تعیین شده غنی‌سازی در توافقنامه برجام، گامی در زمینه نقض برجام محسوب می‌شود.

 

سخنگوی موگرینی: اروپا به‌شدت نگران افزایش غلظت غنی‌سازی است

سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به اقدام رژیم ایران مبنی بر افزایش غلظت غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرد این اتحادیه "به‌شدت نگران" است. وی گفت: «ما از رژیم ایران می‌خواهیم که سریعاً همه فعالیت‌هایی که نقض برجام محسوب می‌شود را متوقف کند. اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای مذاکره‌کننده برای برداشتن گام‌های دیگر در ارتباط است و منتظر اطلاعات بیشتر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هستیم.

 

مایک پمپئو: اقدام رژیم ایران به تحریم و انزوای بیشتر منجر می‌شود
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم رژیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم گفت:‌ توسعه اخیر رژیم ایران در برنامه هسته‌یی‌اش، به تحریم و انزوای بیشتر خواهد انجامید. کشورها باید هیچگونه غنی‌سازی در برنامه اتمی رژبم ایران را نپذیرند. مسلح شدن رژیم ایران به سلاح اتمی خطر بزرگتری را متوجه جهان می‌کند.

 

ابراز تأسف چین از تصمیم رژیم ایران برای افزایش غلظت غنی‌سازی اورانیوم

وزارت‌خارجه چین روز دوشنبه ۱۷تیر از تصمیم رژیم ایران برای افزایش غلظت غنی‌سازی اورانیوم بیش از سقف تعیین شده در برجام ابراز تأسف کرد.

 

فراخوان ژاپن به رژیم ایران که فوراً به تعهداتش در برجام بازگردد

ژاپن از افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط رژیم ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست به تعهداتش در برجام بازگردد.

قائم مقام نخست‌وزیر ژاپن امروز دوشنبه ۱۷تیر۹۸گفت: ژاپن "به‌شدت نگران است" و تحولات مربوط به برجام و تنش در خاورمیانه را "به دقت دنبال می‌کند."

یاسوتوشی نیشیمورا از رژیم ایران خواست "فورا به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌یی بازگردد و از هر اقدامی که به این توافق ضربه می‌زند، خودداری کند."

 

روز یکشنبه ۱۶تیرماه۹۸ رژیم آخوندی اعلام کرد سقف غنی‌سازی اورانیوم را رعایت نمی‌کند. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه رژیم در یک کنفرانس مطبوعاتی بهمراه سخنگوی دولت آخوند روحانی و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم گفت: ما امروز در موعد ۶۰روز پایان گام اول تعهدات خود هستیم و از آنجایی که خواسته‌های ما در خصوص برجام، تحقق پیدا نکرده، ما امروز گام دوم را بر می‌داریم. همان‌طور که در مرحله اول اعلام کردیم میزان ذخایر پایبند نیستیم، در گام دوم نیز سطح غنی‌سازی را رعایت نمی‌کنیم. امروز در نامه آقای ظریف به موگرینی این موضوع اعلام می‌شود. عراقچی در عین‌حال مدعی شد که این اقدام رژیم در اقدام حفظ برجام است.

رژیم آخوندی در ۱۸اردیبهشت ماه گذشته در یک تشبث تحمیلی اعلام کرده بود سقف ذخیره اورانیوم غنی شده و آب سنگین را رعایت نمی‌کند و ظرف ۶۰روز «گام دوم» نقض تعهدات برجامی‌اش را برخواهد داشت. شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌یی خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد رژیم از امروز برخی اقدامات خود را در توافق برجام متوقف می‌کند و ۶۰روز مهلت به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوضه‌های بانکی و نفتی می‌دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/397db40c-4630-4971-bb4d-dfd93eba4f78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات