728 x 90

دوازدهمین روز اعتصاب نفت‌گران - اعتصاب در ۷۲پالایشگاه و مرکز پتروشیمی و نیروگاه در ۱۹شهر و تجمع اعتراضی کارکنان شرکت نفت و گاز گچساران

اعتصاب سراسری نفتگران
اعتصاب سراسری نفتگران

اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنایع نفت و پتروشیمی که در اعتراض به دستمزد پایین و شرایط سخت و طاقت‌فرسای کاری معیشتی، از روز ۲۹خرداد آغاز شده است، چهارشنبه ۹تیرماه نیز استمرار یافته و گروه‌های جدیدی از کارگران در شهرها و صنایع مختلف به این اعتصاب می‌پیوندند.

اعتصاب کارگران پیمانی تاکنون به پالایشگاها، صنایع پتروشیمی، نیروگاهها و تأسیسات مربوط به صنعت نفت در شهرهای تهران، اراک، اصفهان، اهواز، آبادان، ماهشهر، جاسک، عسلویه، گچساران، دماوند، بهبهان، بوشهر، کنگان، قشم، خارک، ارومیه، کرمان، بندرعباس و ایلام گسترش یافته است.

 

 

اعتصاب کارگران میدان نفتی آزادگان شمالی

 کارگران میدان نفتی آزادگان شمالی در اعتراض به شرایط سخت محیط کار و عدم پرداخت حقوق دست به اعتصاب زدند.

ميدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آزادگان و در فاصله ١٠٠ كيلومتری از غرب اهواز قرار دارد. اين ميدان مشترك با كشور عراق است

-اعتصاب کارگران میدان نفتی آزادگان شمالی

 

تجمع اعتراضی کارکنان شرکت نفت و گاز گچساران در محوطه این شرکت

کارکنان رسمی شرکت نفت و گاز گچساران، امروز چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰، در محوطه این شرکت تجمع اعتراضی برگذار کردند

کارکنان معترض اهم خواسته‌های خود را اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف وزارت نفت و همچنین اصلاح نحوه افزایش حقوقشان در سال ۱۴۰۰ عنوان کردند.

-اعتراض پالایشگاه

 

تهدید کارگران اعتصابی پالایشگاه بید بلند ۲ بهبهان به کسر حقوق‌های برج ۲ و ۳

برپایه گزارش‌های کارگران پالایشگاه بیدبلند ۲ به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کنسرسیوم “سازه” و “ جهانپارس” که متشکل از دو شرکت است در روزهای اخیر با کارگران اعتصابی تماس گرفته‌اند و تهدید نموده‌اند که چنانچه روز شنبه ۱۲ تیرماه به کار بازنگردند حقوق‌های برج ۲ و ۳ را که نزد شرکت طلب دارند کسر خواهند کرد.
تعداد کارگران این کنسرسیوم که نزدیک به ۳۰۰ نفر می‌رسد از روز یکم تیرماه وارد اعتصاب شده‌اند و خواهان تحقق مطالبه افزایش حقوق و همچنین تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.
تاکنون این کارگران ۲۵ روز کار در ماه را با دستمزدهایی بسیار پایین انجام می‌دادند.

پیمانکاران و کارفرمایان همواره با پرداخت دستمزدهای بسیار ناچیز عملاً از دسترنج کارگران پروژه‌ای دزدی می‌کردند و اکنون با وقاحت تمام تهدید می‌کنند که دسترنج کار این کارگران را میخواهند آشکارا غارت کنند!
این نوع ارعاب و تهدیدها تنها از سر ترس و وحشت بزرگی است که کارگران با اعتصاب بزرگشان در دل آنها انداخته‌اند.
قدرت اتحاد کارگران در اعتصاب بزرگ کنونی‌شان آشکار است و چنانچه پیمانکاران غارتگر و زالو صفت بخواهند که به این تهدیدهای ضدکارگری ادامه دهند کارگران دست به اعتراض جدی‌تری خواهند زد.
همانطوری که افزایش دستمزدها و‌ تغییر نوبت کاری حق کارگران است، اعتصاب ‌و اعتراض به عدم تحقق مطالبات‌شان نیز حق خدشه ناپذیر کارگران است.

 

کمپرسی‌داران مشهد نیز به اعتصابات سراسری پیوستند

کمپرسی‌داران مشهد در اعتراض به سطح پایین کرایه، روز چهارشنبه ۹ تیر اعتصاب خود را آغاز کردند.

 

بازتاب اعتصاب نفت‌گران در سایت‌های «آتالایار »اسپانیا ، لوانت انگستان و« یورو آسیا» آمریکا
در روز ۱۹ ژوئن یعنی روزی که خامنه‌ای با وجود مخالفت اکثر مردم ایران که انتخابات ریاست جمهوری او را تحریم کرده بودند رئیسی را بعنوان رئیس جمهور از صندوقهای رای بیرون آورد کارگران شرکت نفت فراب نیروگاه بیدخون عسلویه با دست کشیدن از کار و اعلام اعتصاب واکنش خود را نسبت به این انتصاب نشان دادند.

این اعتصاب البته به دنبال تجمعات و اعتراضاتی که در ماههای قبل صورت گرفته بود انجام شد. خواسته مشروع کارگران تعیین حداقل دستمزد برای آنها بالاتر از حد خط فقر، شرایط بهتر کار، دریافت حقوق و مزایای بدون تاخیر که بعضا با چندین ماه تاخیر به آنها پرداخت می‌شود است. کارگران وقتی دیدند که به این خواستهای آنها توجهی نمی‌شود دیگر منتظر نماندند تا ابراهیم رئیسی مسند ریاست جمهوری را تحویل بگیرد تا شاید وضع آنها بهتر شود چون می‌دانند که هیچ فرقی بین او و حسن روحانی در رسیدگی به خواسته کارگران وجود ندارد.
اکنون تقریبا تمامی کارگران ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و دیگر صبرشان از وعده‌های پوشالی سران رژیم برای بهبود وضعیتشان به سرآمده است. با تورم بالای ۵۰درصد حقوق ناچیز آنها که تقریباً یک سوم خط فقر است دیگر چیزی برای از دست دادن برای آنها باقی نمانده است.
اکنون بعد از اعتراضات و اعتصاب کامیونداران، معلمان، بازنشستگان، نوبت کارگران شرکت نفت است که نسبت به این وضعیت واکنش نشان دهند. این اعتصاب البته بعد از آن صورت گرفت که در اواخر ماه می ده‌ها تن از کارکنان رسمی و کارگران شرکت نفت ایران در دست‌کم پنج شهر و مناطق عسلویه، لاوان و بهرگان و یک سکوی نفتی در خلیج‌فارس در اعتراض به شرایط استخدامی و درآمدی و شغلی خود دست به اعتصاب و تجمع زده بودند.

 

-حمایت از اعتصاب

 

پیام مادر شهید قیام آبان ۹۸ محسن جعفرپناه در حمایت از کارگران اعتصابی
من از کارگرانی که این روزها با اعتصاب خود به مادران دادخواه پیوستن حمایت می‌کنم...

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed307969-a50b-42e0-874e-164910b591a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات