728 x 90

دعوت به راهپیمایی سراسری به سوی کاراکاس توسط خوان گوایدو

دعوت به راهپیمایی سراسری به سوی کاراکاس توسط خوان گایدو
دعوت به راهپیمایی سراسری به سوی کاراکاس توسط خوان گایدو

خوان گایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا شهروندان این کشور را برای راهپیمایی سراسری به سوی کاراکاس پایتخت کشور فراخواند.

وی در جمع هوادارانش گفت که زمان این راهپیمایی را پس از سفرش به شهرهای مختلف ونزوئلا اعلام خواهد کرد.

در پی برگزاری تظاهرات گسترده توسط شهروندان ونزوئلایی، نیکلاس مادورو هر گونه انعطاف در برابر مخالفان را رد کرده و می‌گوید حاضر به کناره‌گیری از سمت خود نیست. پارلمان ونزوئلا چندی پیش انتخابات ریاست‌جمهوری را مخدوش اعلام کرد و ادامه فعالیت مادورو را غیرقانونی خواند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان خوان گوایدو روز شنبه ۱۸ اسفند تأکید کرد که برای کنار زدن مادورو از قدرت "در صورت لزوم" به مداخله نظامی کشورهای خارجی متوسل خواهد شد. او می‌گوید قانون اساسی ونزوئلا عملیات نظامی ارتش در خارج از کشور و دخالت نظامی کشورهای خارجی در این کشور را مجاز می‌داند.

از سوی دیگر خوان گایدو از جامعه جهانی خواست برای خاتمه دادن به بحران ونزوئلا همه گزینه‌ها را مد نظر قرار دهند.

قابل ذکر است که بخش بزرگی از ونزوئلا برای سومین روز پیاپی با قطع برق روبه‌رو است. این وضعیت در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا دولت نیکلاس مادورو را مسئول قطع برق معرفی کرده و می‌گوید این دولت توانایی حل مشکلات کنونی را ندارد.

گزارشها حاکی از آن هستند که در جریان تظاهرات روز شنبه درگیریهای پراکنده‌ای میان معترضان و نیروهای امنیتی و پلیس نیز رخ داده است. نیروهای گارد ملی و پلیس ونزوئلا اغلب گذرگاههای اصلی در مرکز شهر کاراکاس را مسدود کرده و مانع حرکت معترضان به سمت کاخ ریاست‌جمهوری شده‌اند.

لازم به یادآوری است که ونزوئلا از سال‌ها پیش با معضل بیکاری، گرانی و تورم کم‌سابقه‌ای دست به گریبان است و در روزهای گذشته با قطع برق اوضاع در اغلب شهرها بحرانی‌تر شده است. مطابق گزارشها تا بعد ازظهر شنبه از ۲۳استان ونزوئلا هم‌چنان شش استان برق نداشته‌اند.

تاکنون حدود ۵۰کشور، از جمله آمریکا و دهها کشور اروپایی و آمریکای جنوبی خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناخته‌اند و از نیکلاس مادورو می‌خواهند با کناره‌گیری و برگزاری انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری راه پایان دادن به بحران در این کشور را هموار کند.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3774a29-c578-4187-bc34-ce947a023888"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات