728 x 90

درگذشت سناتور ژان پیر میشل قاضی و شهردار و پارلمانتر گرانقدرمردم فرانسه حامی بزرگ مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی

درگذشت سناتور ژان پیر میشل قاضی و شهردار و پارلمانتر گرانقدرمردم فرانسه
درگذشت سناتور ژان پیر میشل قاضی و شهردار و پارلمانتر گرانقدرمردم فرانسه

سناتور ژان پیر میشل که قریب به ۳۰سال در مجلس ملی و سنای فرانسه عضویت داشت و از برجسته‌ترین حامیان فرانسوی مقاومت ایران و رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت و مجاهدان اشرفی در طی ۴دهه بود، روز یکشنبه۲۴ژانویه ۲۰۲۱ (۵بهمن) به‌دلیل بیماری سرطان در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

لوموند روز ۷بهمن خبر درگذشت او را با عنوان «او یک پیشتاز بود» : ادای احترام‌های متعدد بعد از درگذشت ژان-پیر میشل. ». . منتشر کرد و شخصیتهای برجسته فرانسوی فقدان او را تسلیت گفتند.

لوموند اضافه کرد: «روز یکشنبه ۲۴ژانویه زندگی فردی به‌پایان رسید که بر تعهدات برای آزادی حقوق بنا شده بود...

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور پیشین فرانسه روز ۶بهمن در پیام تسلیت خود، نوشت: «جمهوری (فرانسه) به‌خاطر تحولات مهمی در جامعه ما مدیون به‌ژان-پیر میشل است... او به‌عنوان قاضی، پارلمانتر و منتخب مردم، همواره برای عدالت اقدام کرد. من به‌نزدیکانش تسلیت می‌گویم».

ریشار فران رئیس مجلس ملی فرانسه ضمن تسلیت به‌خاطر درگذشت سناتور میشل، از او به‌عنوان "مدافع پرشور حقوق برابر" یاد کرد.

ژوئل ژیرو، وزیر فرانسوی، با تسلیت به‌مناسبت در گذشت سناتور میشل نوشت: "او یک جمهوریخواه بزرگ و عمیقاً مدافع حقوق‌بشر، مساوات و آزادی برای همه بود".

هم‌چنین الیزابت مورنو وزیر برابری فرانسه روز ۶بهمن در پیام تسلیت خود، گفت: «ژان-پیر میشل ما را ترک کرد. او یک مدافع خستگی‌ناپذیر برابری حقوق بود که هرگز از تعهداتش دست بر نداشت».

آن ایدالگو شهردار پاریس درگذشت سناتور میشل را فقدانی عظیم دانست، و نوشت: «ژان پیر میشل برای همیشه در تاریخ ما باقی خواهد ماند. به‌خانواده و دوستانش تسلیت می‌گویم».

سناتور ژان پیر میشل در شمار برجسته‌ترین شخصیتهای فرانسوی و از پیشگامان حمایت از رهبر مقاومت ایران در فرانسه بود و به‌عنوان یک کادر حزب سوسیالیست فرانسه در زمان ریاست‌جمهوری فرانسوا میتران، در سال۱۹۸۳ از مسعود رجوی در رأس هیأت شورای ملی مقاومت در کنگره حزب سوسیالیست در شهر تولوز استقبال کرد.

از آن پس نیز در طی سالیان متمادی، سناتور میشل با اشراف و آگاهی همه‌جانبه به تاریخچه رویارویی مسعود رجوی با خمینی و روند تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران، بر حمایتش از مجاهدین و شورای ملی مقاومت تأکید می‌کرد.

سناتور ژان پیر میشل - گردهمایی مقاومت ایران در پاریس- ۳تیر ۹۱:

من مقالهٔ لوموند سال۱۹۸۰ را یادآوری می‌کنم که می‌گفت اگر از کاندیداتوری مسعود رجوی (که به او سلام می‌کنم و شخصاً از نزدیک می‌شناسم) توسط یک فتوای خمینی جلوگیری نمی‌شد، او میلیونها رأی به دست آورده بود و ایران یک عاقبت دیگری را تجربه کرده بود. این یک جواب مشخصی است به تمام کسانی که به حمایتها از جنبش و مقاومت شما در ایران شک داشتند.

یکی از درخشان‌ترین فصلهای حمایت سناتور میشل از مقاومت ایران، ایستادگی او بر سر ارزشهای دموکراتیک و حقوق‌بشر در جمهوری فرانسه و تلاشهای شجاعانه و خستگی‌ناپذیرش در مقابله با کودتای ارتجاعی -استعماری ۱۷ژوئن ۲۰۰۳بود. سناتور میشل در این کارزار با تمام قوا برای دفاع از مقاومت ایران و رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت و تمامی دستگیر شدگان در یورش به مقرشورای ملی مقاومت ایران به پاخاست.

سناتور میشل از پیشگامان تشکیل کمیته‌های پارلمانی برای متشکل کردن حامیان مقاومت در مجلس ملی و سنای فرانسه بود. او هم‌چنین در سال۲۰۰۷ با دوستان و همکاران قدیمی‌اش قاضی فرانسوا کلکومبه و وزیر سابق امور خارجه آلن ویوین اقدام به تشکیل «کمیته فرانسوی برای ایران دمکراتیک» نمود که شماری از شخصیتهای صاحب نام و برجسته فرانسوی چون دانیل میتران، ادیت کرسون، آدرین زلر و چهره مشهور مقاومت ملی فرانسه ریمون اوبراک به عضویت افتخاری آن در آمدند.

سناتور ژان پیر میشل - گردهمایی مقاومت ایران در پاریس- ۳تیر۹۱:

من سخنانم را از طرف هیأت فرانسوی و از طرف کمیته فرانسوی برای یک ایران دموکراتیک بیان می‌کنم کمیته‌یی که ۵سال پیش آن را با یارانی که در اینجا حضور دارند، فرانسوا کولکومبه، نماینده پیشین مجلس ملی و آلن ویوین وزیر پیشین بنیان گذاشتیم. شماری از ما پارلمانتر، سناتور و نمایندگان احزاب مختلف بارها و بارها حمایتمان را از ساکنان اشرف ابراز کردیم و از به‌رسمیت شناختن شورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان آلترناتیو دموکراتیک در برابر رژیم فاشیست ملاها، از آنها پشتیبانی کردیم.

سناتور میشل بارها با طرح سؤالات پارلمانی در سنا و برگزاری جلسات متعدد در سنای فرانسه با حضور خانم مریم رجوی، سیاست مماشات و زد و بند با رژیم ضدبشری آخوندی علیه منافع مردم و مقاومت ایران را افشا می‌کرد و بر ضرورت استیفای حقوق و آزادیهای مجاهدین در فرانسه، برای آن‌که با تمام قوا برای نجات مردمشان از دیکتاتوری آخوندها قیام کنند، پافشاری می‌کرد.

سناتور ژان پیر میشل – عضو مجلس ملی فرانسه - سالن ویکتور هوگو ۷آبان۹۲

ما همواره گفته‌ایم که رفتار دولتهای پیاپی فرانسه همواره یک سیاست غیرمتعادل بوده است. بی‌تعادل از بابت داشتن سیاست مماشات در مقابل حکومت مذهبی در ایران بوده است. چرا؟ شاید به‌خاطر این‌که منافع اقتصادی در اولویت قرار داشته‌اند، شاید مدیرکل شرکت نفتی توتال و سفیر ما در ایران مؤثر بوده‌اند. لذا دیپلوماسی ما به‌نظر من تنها روی این منافع سوار بوده است.

ما چه چیزهایی دیدیم؟ دیدیم که تعدادی پرونده قضایی ساختگی گشوده شد، که بعد به‌دنبال نبردهای قضایی سنگین آنها را لغو کردند. البته باید از وکلای فرانسوی و آمریکایی در این رابطه سپاسگزاری نمود. ... ... . زمان برگرداندن ورق رسیده است. زمان آن است که در کنار مردم ایران قرار بگیریم. در کنار سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت. کسانی که سازمان‌یافته هستند و متعهد به دموکراسی و برخلاف دروغهایی که علیه آنها پراکنده می‌شود، از جانب به‌اصطلاح محققان و دیگر مدعیان، آنها خواهان برقراری دموکراسی در ایران هستند. ایرانی بر اساس جدایی دین از دولت که در آن زنان جایگاه واقعی خود را بازیابند و به‌نظر من این یک تحول نادر در یک کشور مسلمان خواهد بود. به همین دلیل است که ما باید به مبارزه خود ادامه دهیم.

سناتور میشل از فعالان برجسته کارزار درهم شکستن برچسب تروریستی اتحادیه اروپا علیه مجاهدین بود و در کنفرانسها و میتینگ‌هایی که به همین منظور در پاریس و بروکسل برگزار شد، فعالانه شرکت داشت.

سخنرانی ژان پیر میشل در گردهمایی کهکشان در جمع شهرداران منتخب فرانسه:

ما فرانسویان بیاد میاوریم که وقتی در جریان جنگ دوم میهن ما توسط هیتلر اشغال شده بود مقاومت‌کنندگان ضدفاشیسم تروریست نامیده می‌شدند. امروز خوشبختانه شما دیگر مقاومتی نیستید که بشود چنین برچسبی بر شما زد. و آنموقع به کسانی‌که در فرانسه برچسب تروریست زدند. بعد شهیدان مقاومت لقب گرفتند. و من امیدورام که به‌زودی وزارت‌خارجه آمریکا به توصیه‌های دادگاه واشنگتن پاسخ دهد.

سناتور میشل هم‌چنین یک حامی و پشتیبان اشرفیان بود و در کلیه حملات وحشیانه‌ای که مزدوران عراقی و عوامل سپاه علیه اشرف و لیبرتی داشتند، در هر زمانی از شب و روز و به‌رغم مشغله فشرده پارلمانی که داشت، حاضر و پاسخگو بود. بر اثر تلاشهای او در دیماه سال۸۹ بیانیه حمایت اکثریت اعضای سنای فرانسه از مقاومت ایران و ساکنان اشرف صادر و منتشر شد.

در اولین گردهمایی که در پاییز ۲۰۱۶ بعد از استقرار مجاهدین در آلبانی برگزار شد، سناتور میشل شرکت داشت و با اشتیاق تمام به دیدار آنان رفت.

چه در دیدارهای خصوصی با مقامات فرانسوی و چه در گردهماییها بزرگ مانند تظاهرات خیابانی یا گردهمایی‌های سالانهٔ مقاومت، سناتور میشل بر این تأکید داشت که: «هیچ نیروی سازمان‌یافته و ذیصلاحی جز شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق در صحنه بین‌المللی یا در داخل ایران دیده نمی‌شود که پاسخگوی رژیم آخوندها باشد. پس آنها آلترناتیو هستند و مریم رجوی رئیس‌جمهور شایسته‌ای برای ایران آزاد خواهد بود»

سناتور ژان پیر میشل - سخنرانی در اجلاس پاریس ۵می۲۰۱۵:

دولت ما باید رسماً مقاومت ایران را به‌رسمیت بشناسد یعنی مقاومتی که در فرانسه است یعنی شورای ملی مقاومت ایران تحت ریاست‌جمهوری خانم رجوی. را به‌رسمیت بشناسد در هر حال این بزرگترین آرزوی من است و آنرا تکرار می‌کنم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/712ea39b-1228-48f9-bd7c-433d5d143bb6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات