728 x 90

دادخواهی بازماندگان قربانیان انفجار آمیا برای اجرای عدالت

آمیا
آمیا

روز یکشنبه ۲۷تیر، بازماندگان قربانیان بمب‌گذاری ۲۷سال قبل در ساختمان مرکز یهودیان آرژانتین- آمیا که تصمیم این انفجار در جلسه شورای عالی امنیت ملی رژیم گرفته شده بود یاد عزیزان خود را گرامی داشته و خواهان پیگیری دادخواهی این پرونده شدند.

در تاریخ ۲۷تیر۷۳ یک خودرو بمب‌گذاری شده با انفجاری قدرتمند، ساختمان خیریه یهودیان در بوئنوس‌آیرس را در یک آن به تلی از آوار تبدیل کرد. این انفجار ۸۵کشته و بیش از ۲۰۰زخمی برجا گذاشت. طراحی این عملیات طوری انجام شده بود که به‌سادگی نتوان پی به عاملان آن برد.

بازماندگان این حادثه دلخراش گفتند از این‌که با گذشت سال‌های طولانی از آن «رویداد هولناک» هنوز دستگاه قضایی آرژانتین هیچ کسی را به پشت میله‌های زندان نینداخته است، «خشمگین هستند».

 

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، مراسم گرامی‌داشت یاد قربانیان انفجار ساختمان «آمیا»، امسال با شعار «۲۷ سال بدون عدالت، اما مملو از خاطره» به‌صورت مجازی برگزار شد.

رئیس‌جمهور آرژانتین- آلبرتو فرناندز نیز در این مراسم ضمن ادای احترام به خانواده‌های قربانیان در توئیتر خود نوشت: «باید متحد شد تا خطاکاران از مجازات رهایی نیابند».

 

این انفجار تروریستی که ساختمان مرکزی یهودیان بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین را هدف قرار داد، کماکان مهیب‌ترین و خونین‌ترین رویداد تروریستی در تاریخ آرژانتین محسوب می‌شود.

گفتنی است که تحقیقات طولانی از سوی بازپرسان و دستگاه قضایی و پلیس آرژانتین درباره آن انفجار تروریستی، به‌سرعت با فساد مالی و زد و بندهای پیچیده گره خورد و حتی از اهداف اولیه خود دور شد.

 

۳هفته پس از این ماجراجویی تروریستی، شورای ملی مقاومت ایران دست به یک افشاگری بزرگ زد و اعجاب خبرگزاریها را برانگیخت.

بنا بر اطلاعات افشا شده از سوی مقاومت ایران، تصمیم این بمب‌گذاری در جلسه شورای عالی امنیت ملی رژیم به‌ریاست علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، در روز شنبه ۲۳‌مرداد ۱۳۷۲، با حضور مشاوران نظامی و اعضای ثابت گرفته شد و پس از تصویب نهایی توسط سیدعلی خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع، دستور اجرای آن به سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، فرمانده وقت نیروی تروریستی قدس سپاه داده شد. وحیدی در جلسه شورای فرماندهی نیروی قدس با حضور پاسدار حسین مصلح (از فرماندهان عملیات تروریستی قدس)، مرتضی رضایی (حفاظت اطلاعات سپاه)، تهرانی (پشتیبانی سپاه قدس) و احمد سالک (نماینده خامنه‌ای در سپاه قدس) مأموریت اجرای عملیات را به دیپلمات تروریست‌های رژیم، احمدرضا اصغری و محسن ربانی و نیز عماد فایض مغنیه، از عناصر حزب‌الشیطان، واگذار کرد.

 

دستهای خونی نظام ولایت فقیه در انفجار آمیا چگونه لاپوشانی شد؟

ـ با پرداخت ۱۰میلیون دلار رشوه، از سوی رژیم ایران به رئیس‌جمهور وقت آرژانتین، کارلوس منم.

روزنامه واشنگتن پست در دی۸۵ از این معامله کثیف پرده برداشت. کارلوس منم، اعتبار خود را از دست داد. خوان خوزه گالئانو، قاضی تحقیق این پرونده نیز به‌خاطر منحرف کردن روند قضایی بازداشت گردید. پس از این ماجرا، آلبرتو نیسمن سرپرستی یک تیم تحقیق را به‌عهده گرفت. سرانجام دادستانهای دولت فدرال آرژانتین در ۴آبان ۸۵ به‌طور رسمی علیه رفسنجانی و ۷تن از وزیران دولت او اعلام جرم کرده و خواهان جلب آنها شدند.

علی‌اکبر ولایتی در آن زمان وزیر خارجه آخوندها بود و همان‌طور که گفته شد، در جریان تصمیم‌گیری برای این بمب‌گذاری و هماهنگی‌های بعدی آن مشارکت فعال داشت.

روز ۲۲دی ۹۳ جسد آغشته به خون آلبرتو نیسمن در منزلش، در کنار یک کلت با کالیبر ۲۲میلیمتر پیدا شد. قتل او درست در هنگامی رخ داد که او همان روز می‌خواست با شرکت در یک جلسه استماع کنگره، در پشت درهای بسته شهادت دهد و از روی بند و بست و معامله با دلارهای خونین، بین دولت کریستینا فرناندز کرشنر و رژیم ایران پرده بردارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a80717eb-cf94-47ac-b99d-6e9e399cf086"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات