728 x 90

خشم اردن از پیدا نکردن گوش شنوایی در ایران

تصاویری از جنگ در غزه
تصاویری از جنگ در غزه

روزنامه العرب (دوشنبه ۲۲مرداد) نوشت: اظهارات پادشاه اردن، ملک عبدالله دوم، به همراه وزیر خارجه ایمن الصفدی، نشان‌دهنده خشم اردن است و بیانگر این است که سفر الصفدی به ایران در هفته گذشته به اهداف خود نرسیده و درخواست‌های اردن برای جلوگیری از استفاده از فضای هوایی‌اش در واکنش احتمالی ایران به اسرائیل، در تهران مورد توجه قرار نگرفته است.

این مسأله باعث شد که اردنی‌ها سیاست دوستی و آرامشی که در سفر الصفدی به تهران به چشم می‌خورد را کنار بگذارند و لحن خود را در برابر ایران که به نظر می‌رسد اصرار دارد امان را در تنش منطقه‌یی که از آغاز جنگ در غزه شاهد آن هستیم، درگیر کند، شدت بخشند. این مسأله هم‌چنین گمانه‌زنی‌هایی را تقویت می‌کند که آمریکا تصمیم گرفته است تا جنگنده‌های اف-۲۲ را در اردن مستقر کند.

در بیانیه‌یی که از سوی دیوان سلطنتی منتشر شد، ملک عبدالله در دیدار با هیأتی از دستیاران اعضای کنگره آمریکا در کاخ حسینیه در امان، در جلسه‌یی که به بررسی «تحولات جاری در منطقه» پرداخت، گفت: «اردن میدان جنگ نخواهد بود و اجازه نخواهد داد که جان مردمش به خطر بیفتد».

او تأکید کرد: «باید تمام تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه و دستیابی به آرامش کامل انجام شود تا از لغزش به سوی جنگ منطقه‌یی جلوگیری گردد».

پادشاه اردن هم‌چنین گفت، «تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، منطقه در معرض گسترش دایره درگیریهایی قرار خواهد گرفت که ثبات آن را تهدید می‌کند. این امر نیازمند افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای متوقف کردن جنگ از طریق دستیابی به آتش‌بس فوری و دائمی است».

وزیر خارجه اردن، ایمن الصفدی، شنبه شب در مصاحبه‌یی با شبکه العربیه گفت: «اردن به‌وضوح و صریح به رژیم ایران و اسراییل اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد کسی حریم هوایی پادشاهی را نقض کرده و جان اردنی‌ها را به خطر بیندازد».

وی افزود: «هر هدفی در آسمان اردن سرنگون خواهد شد و اردن اجازه نخواهد داد که از فضای هوایی آن استفاده شود و با هر چیزی که از حریم هوایی اردن عبور کند و آن را خطری برای خود و مردم اردن بدانیم، مقابله خواهد کرد».

الصفدی ادامه داد: «اردن میدان جنگ هیچ طرفی در درگیریهایی که اساساً عملیاتی بین ایران و اسراییل است، نخواهد بود. این درگیریها بین دو طرف نه تنها اشغال را پایان نمی‌دهد و فلسطین را آزاد نمی‌کند، بلکه فقط به افزایش تنش، تشدید وضع و تخریب منطقه منجر خواهد شد».

ایالات متحده پس از گذشت چند روز از سفر ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) به منطقه، از رسیدن چندین جنگنده پیشرفته اف-۲۲ به منطقه خبر داد. این خبر اشاره دارد که این جنگنده‌ها احتمالاً در اردن مستقر خواهند شد، به‌ویژه که از نظر جغرافیایی یکی از کشورهایی است که بیشتر با مسیر حملات احتمالی ایران درگیر است و هم‌چنین سایر کشورهای منطقه از مشارکت در مقابله با هر گونه حمله‌یی از سوی ایران یا متحدان آن به اسراییل خودداری کرده‌اند.

تحلیلگران معتقدند که استقرار جنگنده‌های اف-۲۲ نشان می‌دهد که اوضاع بسیار جدی است و احتمال فعال‌سازی نیروهای زیادی در مناطق مختلف و با همکاری متحدان وجود دارد. آنها اشاره می‌کنند که آمریکایی‌ها می‌خواهند به جای تکیه بر جنگنده‌های اف-۱۸ که از ناوهای هواپیمابر در دریای مدیترانه پرواز می‌کنند و احتمالاً وظیفه مقابله با موشکها و پهپادهای شلیک شده از سوریه را برعهده خواهند داشت، از این جنگنده‌ها به‌طور خاص استفاده کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/398a53c5-a891-49d5-bfc4-96f2272ea27c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات