728 x 90

خزانه‌داری آمریکا: تحریم خدمات فرودگاه «سفیران» در تهران و چند شرکت دیگر به‌دلیل مشارکت در حمل و نقل پهپادهای رژیم به روسیه

وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت خدمات فرودگاهی «سفیران» در تهران را به‌خاطر مشارکت در انتقال پهپاد به روسیه تحریم کرده است.

بر اساس گزارش خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین سه شرکت «پروار پارس»، «دما» و «بهارستان کیش» و یک کارگزار رژیم به‌نام رحمت حیدری که در تولید این پهپادها نقش داشتند، تحریم شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۷شهریور نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه یک شرکت ایرانی به‌دلیل هماهنگی پروازهای نظامی برای انتقال پهپادهای این کشور به روسیه و هم‌چنین سه شرکت دیگر به اتهام مشارکت در تولید پهپاد اعمال کرد.

آمریکا رژیم ایران را به تأمین پهپادهای روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می‌کند ولی رژیم این اتهام را رد کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌یی اعلام کرد که خدمات فرودگاه «سفیران» مستقر در تهران را به‌دلیل هماهنگی پروازهای نظامی روسیه بین رژیم ایران و روسیه از جمله پروازهای مرتبط با حمل و نقل پهپادها، پرسنل و تجهیزات مرتبط تحریم می‌کند.

آمریکا هم‌چنین شرکت «پرآور پارس» که در زمینه طراحی و ساخت موتور هواپیما فعالیت دارد و شرکت «بهارستان کیش» را به اتهام دست داشتن در تحقیق، توسعه، تولید و تهیه پهپادهای ایرانی و شرکت «دما» را تحت تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت پرآور پارس در زمینه مهندسی معکوس پهپادهای ساخت آمریکا و اسراییل هم مشارکت دارد.

رویترز گزارش داده است که برخی از پهپادهای رژیم ایران مبتنی بر هواپیماهای بدون سرنشین سایر کشورها هستند.

هم‌چنین رحمت‌الله حیدری مدیرعامل شرکت بهارستان کیش و عضو هیأت مدیره این شرکت هم در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

ماه گذشته، یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که پهپادهای ساخت ایران در روسیه متحمل «شکست‌های متعدد» شده‌اند.

این مقام گفت: «ما ارزیابی می‌کنیم که روسیه قصد دارد از پهپادهای ایرانی که می‌توانند حملات هوا به سطح، جنگ الکترونیک و هدف‌گیری را در میدان نبرد در اوکراین انجام دهند، استفاده کند.

این مقام آمریکایی گفت که روسیه به احتمال زیاد قصد داشت صدها هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) از سری مهاجر-۶ و شاهد خریداری کند.

روز پنجشنبه، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، در بیانیه‌یی اعلام کرد: «ایالات متحده متعهد به اجرای دقیق تحریم‌های خود علیه روسیه و ایران و پاسخگو کردن رژیم ایران و کسانی است که از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند».

از زمان حمله نیروهای روسی به اوکراین در ماه فوریه، هزاران نفر کشته و شهرهای اوکراین به ویرانه تبدیل شدند.

 

ترجمه بیانیه خزانه‌داری آمریکا

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا اشخاص ایرانی دخیل در تولید پهپادها و انتقال تسلیحات به روسیه را تحریم می‌کند

سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا

۷ سپتامبر ۲۰۲۲ساعت ۲۱۱۰

واشنگتن - امروز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFACاوفک) یک ارائه‌دهنده خدمات حمل ونقل هوایی را به‌خاطر دخیل بودن آن در انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه برای جنگ این کشور علیه اوکراین لیست‌گذاری می‌کند. علاوه بر این، OFAC سه شرکت و یک فرد مرتبط با تحقیق، توسعه، تولید و تهیه پهپادها و قطعات پهپاد ایرانی از جمله سری پهپادهای «شاهد» برای سپاه پاسداران و نیروی هوافضای سپاه پاسداران و نیروی دریایی ایران لیست‌گذاری می‌کند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، گفت: «روسیه تصمیمات به‌طور فزاینده‌یی مستأصلانه برای ادامه جنگ بدون تحریک قبلی‌اش علیه اوکراین اتخاذ می‌کند، به‌طور مشخص در مواجهه با تحریمهای بی‌سابقه و کنترل‌های صادراتی ما. ایالات متحده متعهد به اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های خود چه علیه روسیه چه ایران و مورد حسابرسی قرار دادن ایران و کسانی است که از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند. ما هم‌چنین در هدف قرار دادن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگانی که به ایران و برنامه پهپادی سپاه آن کمک می‌کنند، تردید نخواهیم کرد. این امر علاوه بر این عزم ما را برای ادامه تعقیب نیروهای نیابتی تروریست که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کنند، به نمایش می‌گذارد. نهادهای غیرایرانی و غیرروسی نیز باید احتیاط زیادی به خرج دهند تا از حمایت از توسعه پهپادهای ایرانی یا انتقال آنها یا فروش هر گونه تجهیزات نظامی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین خودداری کنند».

اقدام امروز بر اساس اختیار قانون منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی، فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ و هم‌چنین۱۴۰۲۴، "مسدود کردن اموال با توجه به فعالیت‌های خارجی آسیب‌زننده مشخص دولت فدراسیون روسیه." این اقدام هم‌چنین به‌دنبال لیست‌گذاری فرماندهی پهپادی هوا فضای سپاه پاسداران در اکتبر ۲۰۲۱ توسط OFAC و شبکه‌یی از شرکتها و افراد که حمایت حیاتی از برنامه‌های پهپادی سپاه و برنامه‌های واحد برون‌مرزی آن، نیروی قدس سپاه (IRGC-QF) ارائه کردند، صورت می‌گیرد. سپاه پاسداران در سال۲۰۰۷ بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ به‌دلیل نقشش در برنامه موشکی بالستیک ایران لیست‌گذاری شده بود.

انتقال پهپادهای ایران به روسیه

شرکت خدمات فرودگاهی سفیران (سفیران) مستقر در تهران، پروازهای نظامی روسیه بین ایران و روسیه، از جمله پروازهای مرتبط با انتقال پهپاد، پرسنل و تجهیزات مرتبط ایرانی از ایران به روسیه را همآهنگ کرده است. اطلاعات هم‌چنین حاکی از آن است که نیروی هوافضای روسیه پس از مونتاژ و آزمایش، قصد دارد پهپادهای ایرانی را در کنار پهپادهای روسی در جنگ خود علیه اوکراین بکار بگیرد.

سفیران بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ به‌دلیل این‌که تحت مالکیت یا کنترل دولت فدراسیون روسیه است، یا به‌دلیل اقدام یا ادعا برای اقدام مستقیم یا غیرمستقیم برای یا به‌نمایندگی از این دولت لیست‌گذاری می‌شود.

تولید کنندگان پهپاد

شرکت پراور پارس که ارتباط نزدیکی با دانشگاه امام حسین تحت کنترل سپاه پاسداران دارد، پهپادهایی را برای نیروی دریایی سپاه تولید کرده و پهپادهایی را برای نیروی دریایی سپاه آزمایش کرده است. به‌طور مشخص، شرکت پراور پارس در تحقیق، توسعه و تولید پهپاد ایرانی شاهد-۱۷۱ ساخته شده توسط سپاه پاسداران مشارکت داشت. در گذشته، سپاه پاسداران پهپادهای ساخت آمریکا و اسراییل را در اختیار شرکت پراور پارس قرار می‌داد که در نهایت برای مهندسی معکوس و باز تولید مدل‌های پهپاد ساخت بومی استفاده می‌شد.

شرکت پراور پارس به موجب فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ به‌دلیل ارائه یا تلاش برای ارائه حمایت مالی، مادی، فناوری یا سایر موارد برای یا کالا یا خدمات در حمایت از نیروی هوا فضای سپاه پاسداران لیست‌گذاری می‌شود.

طراحی و ساخت موتورهای هواپیما (DAMA) یک شرکت ایرانی است که در تحقیق، توسعه و تولید پهپاد ایرانی شاهد-۱۷۱ که متعلق به سپاه پاسداران است، فعالیت می‌کرد... . .

شرکت بهارستان کیش بر پروژه‌های مختلف دفاعی نظارت داشته است که ساخت پهپاد از جمله آنهاست... . .

DAMA و شرکت بهارستان کیش به موجب فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ به‌دلیل ارائه یا تلاش برای ارائه حمایت مالی، مادی، فناوری یا سایر موارد برای یا کالا یا خدمات در حمایت از سپاه پاسداران لیست‌گذاری می‌شود.

رحمت الله حیدری به موجب فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ برای اقدام یا ادعای اقدام برای یا از طرف، مستقیم یا غیرمستقیم شرکت بهارستان کیش لیست‌گذاری می‌شود... .

پیامدهای تحریم‌ها

در نتیجه اقدام امروز، همه اموال و سود ناشی از اموال اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایالات متحده هستند، مسدود شده و باید به OFAC گزارش شود. …

علاوه بر این، اشخاص حقیقی و حقوقی که درگیر تراکنشهای معین با افراد و نهادهایی که امروز لیست‌گذاری شده‌اند، شوند ممکن است خودشان مشمول لیست‌گذاری تحریمی شوند... .

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ae5a0cc-0bea-431c-a594-67c027cd62b0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات