728 x 90

خبرگزاری فرانسه: فرو ریختن ساختمان متروپل به خشم اعتراضات دامن می‌زند

بستن  جاده توسط معترضین
بستن جاده توسط معترضین

خبرگزاری فرانسه روز ۱۱خرداد در مورد خیزشهای مردم خوزستان نوشت: ناظران می‌گویند که فرو ریختن مرگبار یک ساختمان در جنوب غربی ایران خشم در رابطه با افزایش قیمت‌ها و محرومیتهای اقتصادی که اعتراضاتی را برانگیخت که اکنون ۳هفته به طول انجامیده و هیچ نشانه‌ای از کاهش آن دیده نمی‌شود را تشدید کرده است​.

با تصاویر ویدئویی که نشان‌دهنده استفاده از شعارهای تلخ علیه حکومت و حتی ولی‌فقیه است، تظاهرات لحظه‌ای بسیار حساس را برای [خامنه‌ای] رقم می‌زند.

اعتراضات از اوایل اردیبهشت در چندین شهر ایران به‌دلیل افزایش قیمت مواد غذایی اساسی مانند نان برگزار شده است. اما فروریختن ساختمان آبادان عامل جدیدی از بلاتکلیفی ​را اضافه کرد.

گروه اپوزیسیون مجاهدین خلق اعلام کرد که اعتراضات در چندین استان خارج از خوزستان از جمله استان هرمزگان، تهران، استان اصفهان و فارس در جنوب را تأیید کرده است.
فعالان گفتند که ۵کشته در میان معترضان در اواسط ماه مه حتی قبل از فرو ریختن برج آبادان تأیید شده بود، که توسط نیروهای امنیتی افزوده و با استفاده از آتش واقعی برای سرکوب اعتراضات به شهر اعزام شدند.

هم‌چنین گفته می‌شود: "این وضعیت متزلزل و بی‌ثباتی را نشان می‌دهد که رژیم ایران در آن قرار دارد. هر حادثه‌ای می‌تواند منجر به اعتراضات گسترده شود که می‌تواند از کنترل خارج شود. 

بنابراین فرو ریختن ساختمان به‌عنوان یک تهدید وجودی برای نظام تلقی می‌شود. "اختلال در جریان است" آبادان نزدیک به مرز عراق برای ایرانیان بسیار نمادین است. در آنجا بود که در سال۱۹۷۸ در آستانه انقلاب اسلامی حدود ۴۰۰نفر در آتش‌سوزی به یک سینما که درهای آن قفل شده بود جان باختند. جهنم در سینما رکس، یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در تاریخ قبل از ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱، اعتراضاتی را علیه رژیم شاه برانگیخت، اگر چه مسئولیت آن هرگز روشن نشده است.

یکی از شهروندان گفت که فرو ریختن ساختمان آبادان به‌عنوان یک "کاتالیزور" برای اعتراضات عمل می‌کند که ابعاد آنها را افزایش می‌دهد و هم‌چنین دامنه شکافهای طبقاتی را افزایش می‌دهد.

فعالان می‌گویند که مانند افزایش ناآرامی‌های قبلی در ایران در سال‌های اخیر، مانند اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ به افزایش قیمت سوخت، مقامات عمداً دسترسی به اینترنت را در مناطق آسیب‌دیده کاهش داده یا قطع کرده‌اند. اعتراضات در آبادان، به‌گفته فعالان اپوزیسیون ایران، هفت شب متوالی ادامه داشته است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b2d9864c-6824-4184-a584-7c5ee361febd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات