728 x 90

خبرگزاری رویتر:‌ بحران آب، محرک اعتراضات در ایران

خشکسالی در ایران
خشکسالی در ایران

  خبرگزاری رویتر  با عنوان بحران آب، محرک اعتراضات در ایران نوشت«‌شماری از اعتراضات از ابتدای سال جاری در رابطه با آب در ایران شروع شده است. و یک نگرانی سیاسی فزاینده در ایران به‌خاطر خشکسالی به‌وجود آمده است.

شرکت مردم  در تظاهرات اوایل مارس در ورزنه در نزدیک اصفهان محدود بود و  بنا‌به فیلمهای رسیده دهها کشاورز به کنایه شعار می‌دادند که «مرگ بر کشاورز زنده باد ستمگر!».یک هفته بعد از این اعتراضات تشدید و متراکم‌تر شد.

دهها نفر از مأموران پلیس ضدشورش موتورسوار با کشاورزان در همان  ورزنه درگیر شدند. دودی در اطراف تظاهر کنندگان به هوا بلند بود و فردی که فیلم می‌گرفت گفت پلیس گاز اشک‌آور زده است.   

یک خبرنگار در ورزنه  که خواست، ناشناس بماند گفت آنچه تحت عنوان خشکسالی مطرح می‌شود اغلب سو‌ءمدیریت آب است. وی گفت فقدان آب بخشی از معاش مردم را آسیب‌زده است. کشاورزان می‌گویند مقامهای محلی رژیم  جریان آب موجود را برای نواحی خودشان به ازای دادن رشوه منحرف کرده‌اند.

در حالیکه اعتراضات سراسری در دسامبر و ژانویه از خشم مردم نسبت به گرانی و فساد موجود شروع شد، به‌گفته تحلیلگران در نواحی روستایی فقدان دسترسی به آب نیز یک سبب اصلی بود.

به گفته یک عضو مجلس  در این اعتراضات حداقل 25نفر کشته و 3700نفر دستگیر شدند و این بزرگترین چالش حسن روحانی بعد از انتخاب مجددش در سال گذشته می‌باشد...

حدود 97درصد از کشور بنا‌به گزارش سازمان هواشناسی به درجات دچار خشکسالی است و گروه‌های حقوق گفتهاند بسیاری از مردم مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

در اوایل ژانویه اعتراضات در شهرستان قهدریجان در 10کیلومتری غرب اصفهان سریعاً به خشونت کشیده شد و این در حالی بود که نیروهای امنیتی به سمت جمعیت شلیک کردند که  گفته می‌شود طی آن حداقل 5نفر کشته شدند.

فیلمهای رسیده در رسانه‌های اجتماعی اعتراض کنندگان را نشان می‌دهند که در برابر یک ایستگاه پلیس شعار می‌دهند و به ساختمان آن کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند که خشونت آمیزترین مواردی بوده که در اعتراضات سراسری ثبت شده است.

 رویتر در پایان افزود: حامیان محیط‌زیست خودشان را در خط آتش و زیر ضرب یافته‌اند. در اواخر ژانویه کاووس سید امامی همراه با شش فعال دیگر محیط‌زیست دستگیر شدند...

تلویزیون  رژیم بعد از این گزارشی را پخش کرد و گفت کاووس سید امامی و همکارانش به دشمنان ایران گفتهاند این کشور به‌دلیل کمبود آب، دیگر نمی‌تواند تولید کشاورزی خود را تأمین کند و نیاز به واردات مواد غذایی دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4c5da53e-6141-4a87-b191-471d8e868a06"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات