728 x 90

خبرها و تحولات افغانستان پس از تصرف پنجشیر توسط طالبان

تظاهرات صدها زن و مرد با شعار زنده باد مقاومت و مرگ بر پاکستان در کابل
تظاهرات صدها زن و مرد با شعار زنده باد مقاومت و مرگ بر پاکستان در کابل

خبرها و تحولات افغانستان پس از تصرف پنجشیر توسط طالبان

تجمع و تظاهرات در کابل و مشهد و تهران و شعار علیه پاکستان

جلسه غیرعلنی مجلس رژیم با شرکت پاسدار قاآنی سرکردهٔ نیروی تروریستی قدس

روزنامه حکومتی شرق ۱۶شهریور تحت عنوان «افغانستان و خطای استراتژیک ایران» نوشت: در موضع پرابهام ایران در قبال تحولات همسایه استراتژیک شرق، سه گمانه می‌توان مطمح نظر قرار داد.

اول، غافلگیری توأم با بهت، حیرت و سردرگمی از تحولات برق‌آسا و گیج‌کننده

دوم، توافق احتمالی با طالبان.

سوم، محور قرار گرفتن شکست آمریکا نزد سیاست‌گذاران و ابراز شعف از خروج آمریکا بدون در نظر گرفتن تبعات... و هم‌چنین استقرار طالبان در ۹۰۰ کیلومتر مرزهای شرقی کشور

طالبان رهبر خود ملا محمدحسن آخوند را به‌عنوان نخست‌وزیر دولت موقت و عبدالغنی برادر را به‌عنوان معاون وی معرفی کرد

سراج الدین حقانی وزارت کشور را بر عهده دارد. آمریکا قبلاً برای سر او ۵میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود اما پس از ۲۰سال، در مقام وزیر ارشد دولت افغانستان ظاهر می‌شود.

برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه پاکستان و طالبان

خبرگزاریها از برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه پاکستان و طالبان در کابل و دیگر شهرهای افغانستان وهم‌چنین در تهران و مشهد خبر دادند.

رویترز روز سه‌شنبه ۱۶شهریور خبر داد: در کابل صدها زن و مرد با شعار زنده باد مقاومت و مرگ بر پاکستان در خیابان‌ها علیه طالبان و مداخله پاکستان در امور افغانستان تظاهرات کردند.

به گزارش رویترز شاهدان گفتند مردان مسلح طالبان برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در کابل پایتخت افغانستان شلیک می‌کردند. فیلمهای ویدئویی تعداد زیادی مردم را نشان می‌داد که سراسیمه از رگبارهای شلیکها فرار می‌کردند هر چند گزارشی از تلفات داده نشده است.

رویترز در گزارش دیگری می‌نویسد: طالبان برای پراکنده کردن اعتراض کنندگان در کابل شلیک هوایی کرد و گزارشی از مجروحان وجود ندارد.

به گزارش رویترز طالبان هم‌چنین متعهد شده است که با اهالی پنجشیر تلافی‌جویی نخواهد کرد.

همزمان صلیب‌سرخ بین‌المللی اعلام کرد در درگیریهای افغانستان، همراه با خشکسالی و کرونا ویروس، ۱۸میلیون نفر از جمعیت کشور که تقریباً نیمی از کل جمعیت افغانستان است، نیازمند کمکهای بشردوستانه هستند.

از سوی دیگر رسانه‌های رژیم در ایران نیز از تظاهرات و تجمعات اعتراضی علیه پاکستان و طالبان در تهران و مشهد خبر دادند.

خبرگزاری حکومتی ایلنا روز سه‌شنبه نوشت: جمعی از اتباع افغانستان صبح امروز با تجمع در مقابل سفارت پاکستان در تهران به دخالت این کشور در تحولات افغانستان و جبهه مقاومت پنجشیر اعتراض کردند. معترضان شعارهایی با مضامین «مرگ بر طالبان» و «مرگ بر پاکستان» سر دادند.

خبرگزاری حکومتی ایسنا نیز زیر عنوان «برگزاری تجمع اتباع افغانستان مقابل سفارت پاکستان در تهران» نوشت: تجمع‌کنندگان که پلاکاردهایی با تصاویر احمد شاه مسعود و احمد مسعود در دست داشتند، شعارهایی در مخالفت با طالبان و پاکستان و در حمایت از جبهه مقاومت...

خبرگزاری ایسنا افزود: در پی تحولات اخیر افغانستان و پیشروی طالبان و تصرف اکثر شهرهای افغانستان توسط این گروه... . ، شامگاه دوشنبه هفته جاری طالبان توانست با کمک نیروهای پاکستان پیشروی کند و برخی نیروهای مقاومت ملی هم در پنجشیر به‌شهادت رسیدند.

ایسنا هم‌چنین نوشت: جمعی از افغانستانی‌های مقیم مشهد و شهروندان مشهدی در اعتراض به حمله طالبان و پاکستان به نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در ولایت پنجشیر، روز سه‌شنبه ۱۶شهریور ۱۴۰۰، در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در بولوار سجاد تجمع، و شعارهایی علیه طالبان و پاکستان سر دادند.

از سوی دیگر به گزارش دویچه وله آلمان ۱۶شهریور، امام جمعه اهل سنت زاهدان به احمد مسعود توصیه کرد که راه مذاکره را در پیش بگیرد. مولوی عبدالحمید به روزنامه شرق گفته است: «من مطمئن هستم که او و هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند در مقابل اینها مقاومت کند. ایشان جوان است و پدرش هم جزو کسانی بود که در زمان تجاوز شوروی سابق به افغانستان جهاد کرد و با آنها جنگید. بهترین راه این است که بیایند و بنشینند با مذاکره و گفتگو مسأله را حل کنند». مولوی عبدالحمید پیش‌تر روی کار آمدن طالبان را به آنها تبریک گفته بود.

در همین حال مجلس رژیم روز سه‌شنبه یک جلسه غیرعلنی با شرکت پاسدار قاآنی سرکرده نیروی تروریستی قدس درباره تحولات افغانستان به‌دنبال کنترل ولایت پنجشیر توسط طالبان برگزار کرد.

رسانه‌های رژیم به‌نقل ابراهیم رضایی و فدا حسین ملکی اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس رژیم گزارش دادند که پاسدار قاآنی در این جلسه گزارشی از تحولات افغانستان ارائه داده و اضافه می‌کند «آنچه در افغانستان برای ما اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود. شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارد و نظام تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد».

قاآنی هم‌چنین در پاسخ به سؤالات اعضای مجلس تأکید می‌کند «اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور و مرزها مخدوش شود».

اعضای کمیسیون امنیت مجلس رژیم به رسانه‌های حکومتی گفتند که در جلسه غیرعلنی مجلس مباحثی درباره محور شرق و مرزهای شرق کشور مطرح و در نهایت قرار شد، مجلس، دولت و نیروهای نظامی تحولات افغانستان را رصد کنند. (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۶شهریور)

روز سه‌شنبه ۱۶شهریور روزنامه حکومتی آرمان خطاب به دولت رئیسی با عنوان «رو دست خوردید آقایان!» و «دورویی پاکستان و ادعای صلح‌طلبی تروریستهای طالبان در محاصره و سرکوب پنجشیر»، نوشت: «الان مسئولان ذیربط نظام، با چه رویی می‌خواهند حکومت اعلام طالبان را تأیید کنند و در مراسم دعوت‌شده احتمالی حضور یابند. آن هم در کنار پاکستانیهای سرکوبگر و همدست یک مشت تروریست؟‍!»

یک دیپلمات سابق رژیم به‌نام محبعلی نیز نوشت: در ماجرای درگیری بین طالبان و پنجشیر نظام باید با فشارهای دیپلماتیک روی پاکستان از جبهه مقاومت حمایت می‌کرد و اجازه نمی‌داد نیروهای پنجشیر با دخالت یک کشور خارجی تحت فشار قرار بگیرد. (روزنامه ستاره صبح ۱۶شهریور)

پاسدار علایی از سرکردگان سابق سپاه پاسداران و قائم‌مقام وزیر دفاع رژیم در دوران ریاست‌جمهوری رفسنجانی گفت: طالبان بدون کمک ارتش پاکستان قابلیت بقاء در حکومت افغانستان را ندارد و می‌توان گفت که در واقع پاکستان از طریق طالبان که خود آن را به‌وجود آورده است توانسته افغانستان را در کنترل خود بگیرد. (روزنامه حکومتی مستقل ۱۶شهریور)

روزنامه حکومتی مستقل نیز نوشت: جمهوری اسلامی در بلندمدت چه با تشکیل دولت قوم‌محور پشتون و چه دولت شریعت‌مدار با محوریت حقانی‌ها به مشکل خواهد خورد... . قدرت گرفتن طالبان در هر شکل و صورتی، خبر خوبی برای ایران نیست و هیچ چشم‌انداز روشنی را ترسیم نمی‌نماید. (روزنامه حکومتی مستقل ۱۶شهریور)

رسانه‌های حکومت آخوندی از صبح روز سه‌شنبه خبرهایی از حملات گسترده هوایی علیه مواضع طالبان و وارد شدن تلفات سنگین به آنها در پنجشیر خبر دادند. اما خبرگزاری بین‌المللی و رسانه‌های افغانستان درباره این ادعا هیچ خبری منتشر نکردند.

خبرگزاری حکومتی انتخاب نوشت به‌دنبال «حمله جت‌های ناشناس به طالبان»، «ورق به نفع» نیروهای مخالف طالبان برگشته و «جنگ سنگینی بین نیروهای احمد مسعود و طالبان شکل گرفته است».

رسانه‌های رژیم هم‌چنین صبح سه‌شنبه در یک خبر دروغ به‌نقل یک اکانت جعلی احمد مسعود، خبر دادند که یک هواپیمای پاکستانی در پنجشیر سقوط کرده است. این خبر همراه با عکسی منتشر شد.

ساعاتی بعد توئیتر اعلام کرد حساب احمد مسعود جعلی بوده و رسانه‌های پاکستان نیز نوشتند که عکس منتشر شده مربوط به سقوط یک هواپیما در آمریکا است.

متعاقباً خبرگزاری رادیو تلویزیون رژیم مجبور شد دروغی را که منتشر کرده بود تکذیب کند.

در این اثناء روزنامه حکومتی شرق ۱۶شهریور تحت عنوان «افغانستان و خطای استراتژیک ایران» به قلم یک دیپلمات سابق رژیم به نام قربان اوغلی از مواضع پر ابهام رژیم در ایران در قبال تحولات برق‌آسا و گیج کننده افغانستان آه و فغان سر داده و می‌نویسد:

جمهوری اسلامی غایب بزرگ تحولات افغانستان است. نیازی به رمل و اسطرلاب و کشف و شهود هم نیست . در حالی‌که مهم‌ترین رخدادهای سیاسی و نظامی در کشوری با عمق استراتژیک و امتداد تمدنی ایران در جریان است، بی‌عملی حیرت‌آور ایران در شکل‌دهی و تأثیرگذاری بر این تحولات به‌نحوی باور نکردنی ادامه دارد. سکوت ابهام‌آمیز مسئولان کشور در رده‌های مختلف ادامه دارد.

در موضع پرابهام ایران در قبال تحولات همسایه استراتژیک شرق، سه گمانه می‌توان مطمح نظر قرار داد.

اول، غافلگیری توأم با بهت، حیرت و سردرگمی از تحولات برق‌آسا و گیج‌کننده

دوم، توافق احتمالی با طالبان.

سوم، محور قرار گرفتن شکست آمریکا نزد سیاست‌گذاران و ابراز شعف از خروج آمریکا بدون در نظر گرفتن تبعات... و هم‌چنین استقرار طالبان در ۹۰۰ کیلومتر مرزهای شرقی کشور

روزنامه شرق می‌افزاید: شکست و سرنگونی نظام سیاسی طالبان پس از حوادث تروریستی ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ دستاورد بزرگ استراتژیک برای ایران بود. پس از سقوط کابل و تسلط طالبان، یکی از موضوعات اساسی برای رفع تهدید از مرزهای شرقی، تصرف هرات توسط ایران و مشغول‌کردن نیروهای طالبان در جبهه غربی بود تا از این رهگذر نیروهای شهید احمدشاه مسعود بتوانند با پیشروی و تصرف کابل و پیوستن به جبهه غرب به سلطه طالبان پایان دهند...

روزنامه شرق خاطرنشان می‌کند: تهدیدی پس از ۲۰سال با تسلط طالبان بر سرتاسر خاک افغانستان مجدداً به منصه ظهور رسیده البته با تفاوتهایی که صورت‌مسأله را کاملاً تغییر داده است.

طبق آخرین خبرها که خبرگزاریهای بین‌المللی مخابره کرده‌اند طالبان نخست‌وزیر و وزرای ارشد دولت موقت افغانستان را اعلام کرد.

طالبان رهبر خود ملا محمدحسن آخوند را به‌عنوان نخست‌وزیر دولت جدید افغانستان و عبدالغنی برادر را به‌عنوان معاون وی معرفی کرده است.

سراج الدین حقانی وزارت کشور را بر عهده دارد. سراج الدین حقانی کسی است که آمریکا قبلاً برای سر او ۵میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود اما اکنون پس از ۲۰سال در مقام وزیر ارشد دولت افغانستان ظاهر می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d4656abf-a0dc-4775-9922-f190cb163a72"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات