728 x 90

خامنه‌ای: کانال مالی بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است

شوخی تلخ اینس‌تکس
شوخی تلخ اینس‌تکس

خامنه‌ای در سخنرانی ۱فروردین ۹۸ در مشهد با انتقاد از کشورهای غربی در زمینه توافق اتمی در رابطه با سازوکار اروپا «اینس‌تکس» گفت: «این کانال مالی هم به شوخی شبیه‌تر است. یک شوخی تلخ. اروپایی‌ها مانند گذشته از پشت خنجر زدند».

خامنه‌ای بار دیگر حرف‌های قبلی‌اش در مورد اروپا را تکرار کرد که اروپا قابل‌اعتماد نیست، او «سیاستمداران غربی» را «برخلاف ظاهر شیک و ادکلن‌زده» اما «در باطن، انسان‌هایی واقعاً وحشی» نامید.

ولی‌فقیه ارتجاع در ادامه شکوه و شکایتش از اروپا اضافه کرد: «اروپایی‌ها، عملاً از برجام خارج شده‌اند، چرا که وظایف خود را در قبال برجام انجام نداده‌اند».

حرف‌های خامنه‌ای به‌دنبال اظهارات و انتقادات مقامات دولت روحانی در مورد عمل نکردن اروپا به وظایفش در دفاع از برجام طی هفته‌های اخیر است.

از جمله این مقامات جواد ظریف وزیر خارجه است که در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «ایجاد اینس‌تکس بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی است که برای نجات برجام داده بودند».(خبرگزاری ایسنا ۲۸بهمن ۹۷)

 

تلاش نافرجام دولت روحانی

اظهارات نومیدانه سردمداران رژیم در رابطه با اروپا و سازوکار مالی آن در شرایطی است که پس از خروج آمریکا از برجام، دولت روحانی برای نجات برجام و برای مقابله با تحریم‌های آمریکا دست‌به‌دامان اروپا شد، و ظریف را روانه اروپا کرد تا برای نجات برجام با سه کشور اروپایی امضا‌کننده برجام مذاکره کند و این کشورها نیز وعده دادند تلاش‌های لازم در این رابطه را می‌کنند.

اما اکنون پس از این‌که اروپا سازوکار فعلاً نسیه اینس‌تکس را ارایه داده و در شرایطی که زمان اجرایی شدن آن هم مشخص نیست. و به این ترتیب آبی توسط اروپا برای رژیم گرم نشد.

 

اظهارات یاس‌آلود سردمداران رژیم نسبت به اروپا و سازوکار اروپایی از این واقعیت ناشی می‌شود به فرض این‌که اینس‌تکس عملی شود نمی‌تواند تضاد جدی حل کند و با تحریم‌های آمریکا مقابله کند.

پیش از این بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای سازوکاری را که اکنون خامنه‌ای آن را شوخی می‌داند تحقیرکننده، طرح مبادله نفت با غذا و حداکثر طرح مبادله نفت با کالا نامیدند.

 

ژست نمادین اینس‌تکس

کیهان خامنه‌ای ۱۴بهمن ۹۷ نوشت:‌ «یک دیپلمات ارشد لهستانی درباره سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا با ایران گفت: به اعتقاد من، این اقدام نوعی ژست نمادین برای حفظ چهره اتحادیه اروپا بوده‌ اما در واقع هیچ اهمیتی ندارد».

یک منبع دیپلماتیک اروپایی به خبرنگار مهر گفت: «در ابتدا که بحث کانال مالی اروپا با ایران مطرح شد آمریکا فشار زیادی به کشورهای اروپایی آورد. با خروج آمریکا از برجام شاهد بودیم که شرکتهای اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شدند و حاضر به ادامه همکاری با ایران نیستند. این برای اروپایی‌ها درسی شد که نمی‌توانند بر شرکتهای خود نفوذ داشته باشند»!

سازوکار نفت در مقابل غذا در برگیرنده یک شرط اساسی برای حاکمیت آخوندی است که می‌بایست لوایح اف.ای.تی.اف را تصویب کند و به الزامات آن پایبند باشد.

 

فرمول تحقیرکننده

پیش از این احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص نظام، در نامه‌ای خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نوشت: «این فرمول تحقیرکننده حتی «نفت در برابر غذا» نیست که برای عراق زمان صدام حسین وضع کرده بودند. چون اروپایی‌ها نفت ما را نمی‌خرند فقط به‌عنوان یک منجی به ما اجازه می‌دهند با پول نفتی که آنها اجازه فروشش را داده‌اند، از آنها غذا و دارو را به قیمتی که فروشنده انحصارگر تعیین می‌کند بخریم تا از گرسنگی و بیماری نجاتمان بدهند! فقط به این تحقیر بسنده نشده است. بیانیه همچنین برای ایران تکلیف تعیین می‌کند که شرکتی شفاف تشکیل دهد که طرف معامله باشد. تازه این سازوکار که معلوم نیست چه وقت اعمال می‌شود مشروط است بر این‌که ایران به سرعت FATF را بپذیرد»!

 

انتظار رژیم از اروپا

این در شرایطی است که خواسته نظام آخوندی آزادی فروش نفت و آزادی گردش مالی حاصل از فروش نفت و آزادی کشتیرانی بوده که در سازوکار اروپایی خبری از این موارد نیست و در بیانیه وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان نیز تأکید شد: «تمرکز سازوکار ویژه مالی موسوم به اینس‌تکس عمدتاً روی موارد به‌اصطلاح انسان‌دوستانه می‌باشد که شامل دارو، تجهیرات پزشکی و مواد غذایی است که برای برای مردم ایران بسیار حیاتی هستند».


جمعبندی شورای اروپا

اضافه بر این که اروپا در سازوکار «شوخی تلخ» شرط پذیرش اف.ای.تی.اف را برای حاکمیت آخوندی گذاشته است، شورای اروپا در ۱۵بهمن ۹۷ نگرانی جدی خود را از فعالیت‌های موشکی آن ابراز کرد و آن را فراخواند که فعالیت‌های موشکی بالستیک خود را متوقف کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه پایان دهد.

شورای اروپا در جمع‌بندی خود نظام آخوندی را متهم به حمایت از عملیات تروریستی در کشورهای اروپا کرد و موکداً از آن خواست حقوق‌بشر را رعایت کند و...

این مواضع اروپا علیه حکومت آخوندی شباهت بسیاری با بندهایی از ۱۲ماده مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا است.

جمع‌بندی شورای اروپا باعث اعتراض بسیاری در میان رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای و باعث حملات شدید آنها به دولت روحانی به‌خصوص وزارت‌خارجه شد.

عطف به این مواضع اتحادیه اروپا در قبال رژیم است که علی خامنه‌ای اتحادیه اروپا را متهم می‌کند رفتارشان «نشان می‌دهد که از آنان می‌توان انتظار توطئه و خیانت و از پشت خنجرزدن را داشت اما نباید انتظار کمک و صداقت و همراهی را داشت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6643e285-1c9b-43c3-a781-3d10e8457456"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات