728 x 90

خالی شدن دانشگاههای علوم پزشکی از نخبگان

دانشگاه علوم پزشکی - عکس از آرشیو
دانشگاه علوم پزشکی - عکس از آرشیو

روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران رژیم ۱۵شهریور، با درج مطلبی با عنوان، رانت و دو درد پزشکی به شرایط سخت و طاقت‌فرسای جامعه متخصصان و پزشکی تحت حاکمیت آخوندی اشاره می‌کند که منجر به کوچ اجباری مغزها و نخبگان به دیگر کشورها شده‌اند، اعتراف می‌کند.

 

شرایط سخت و طاقت‌فرسای جامعه متخصصان و پزشکی

جوان می‌نویسد:... بخش مهمی از کرسی‌های آموزش پزشکی کشور با افرادی پر می‌شود که حتی در کنکور هم شرکت نکرده‌اند! فرزندان اعضای هیأت علمی، دانشجویان دانشگاههای کشور‌های سطح پایینی که به پشتوانه پول وارد این دانشگاهها و سپس وارد دانشگاههای علوم پزشکی کشور می‌شوند و در نهایت دانشجویان پردیس‌های دانشگاهی و افرادی که با رانت تغییر رشته می‌دهند هم‌اکنون بخش اصلی کرسی‌های آموزش پزشکی کشور را اشغال کرده‌اند.
هم اکنون سایر کشور‌ها و به‌خصوص کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و به‌طور خاص کشور عمان، مقصد اصلی پزشکان نخبه ایرانی شده‌اند؛ کشور‌هایی که با پرداخت دستمزد پزشکان به دلار بر سر راه آنان فرش قرمز پهن کرده‌اند. ماحصل این ماجرا برای ما خالی شدن دانشگاههای علوم پزشکی از نخبگان و جایگزین شدن آنها با افرادی است که در سطحی به‌مراتب نازل‌تر قرار دارند و این مسأله می‌تواند دانش پزشکی ایران را که یکی از افتخارات کشورمان بود به قهقرا ببرد.

 

مهاجرت متخصصان:

در همین رابطه یک فوق‌تخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز در این‌باره گفته است: «کرسی‌های استادی ما در حال خالی ماندن است. پزشکان متخصص و باتجربه ما کشور را ترک می‌کنند و ما مجبوریم در امتحانات ارتقا و برد، نمره بدهیم. نخبگان ما که در کنکور وارد می‌شوند به خارج می‌روند و کسانی را که در کنکور قبول نشده‌اند، بلکه با پول رفته‌اند خارج درس می‌خوانند، با پول می‌آوریم و در کلاس‌های پزشکی می‌نشانیم».
وی در ادامه افزود: «کسی که جراح قلب است درآمدی ندارد؛ یک جراح قلب برای یک مریض یک روز را باید به جراحی بگذراند. مزد این در بیمارستان دولتی تعرفه‌اش یک میلیون است و بعد برایش سقف هم می‌گذارند. این نخبه‌ای بوده که بیش از ۲۰سال درس خوانده و وقتی به بازدهی می‌رسد نزدیک ۴۰سالگی است. این فرد زمانی که دیگران تفریح می‌کردند، کار می‌کرده و درس می‌خوانده است»... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40fcfb8f-076d-4ae3-a861-9334d6672c1f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات