728 x 90

حمله گسترده نظامی روسیه به اوکراین

حمله نظامی روسیه به اوکراین
حمله نظامی روسیه به اوکراین

به گزارش خبرگزاری رویترز (۵اسفندماه) نیروهای روسیه پس از دستور پوتین به اوکراین حمله کردند.

پس از آن‌که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مجوز عملیات نظامی ویژه در شرق را صادر کرد، مقامات و رسانه‌ها گفتند که نیروهای روسی روز پنجشنبه به چندین شهر اوکراین موشک شلیک کردند و نیروها را در ساحل جنوبی این کشور پیاده کردند.

مدت کوتاهی پس از سخنرانی پوتین در یک سخنرانی در تلویزیون دولتی روسیه، صدای انفجارها در سکوت قبل از سحر در کیف پایتخت اوکراین شنیده شد. خبرگزاری اینترفاکس گفت که تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت به صدا درآمده است.

ارتش اوکراین گفته است پدافند هوایی این کشور یک فروند هواپیمای روسی را در شرق این کشور ساقط کرده است. رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند بخش تحت کنترل اوکراین در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. رئیس منطقه کریمه هم می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می‌شود.

 

سخنان دبیرکل ملل متحد:

به گزارش سایت سازمان ملل (۵اسفندماه) دبیرکل ملل‌متحد آقای آنتونیو کوترز در نشست مطبوعاتی پس از نشست شورای امنیت درباره اوکراین گفت: این غم‌انگیزترین لحظه در دوران تصدی من به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل است. من این جلسه شورای امنیت را با خطاب به رئیس‌جمهور پوتین آغاز کردم و از صمیم قلب به او گفتم: نیروهای خود را در حمله به اوکراین متوقف کنید، به صلح فرصت دهید زیرا افراد زیادی کشته شده‌اند.

در خلال این دیدار، رئیس‌جمهور پوتین یک «عملیات نظامی ویژه» در دونباس را اعلام کرد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاحهای خود را زمین بگذارند. بنابراین، در شرایط فعلی باید درخواست خود را تغییر دهم.

باید بگویم: رئیس‌جمهور پوتین! به نام انسانیت، نیروهای خود را به روسیه بازگردانید. به نام انسانیت اجازه ندهید در اروپا جنگی آغاز شود که می‌تواند بدترین جنگ از آغاز قرن را به همراه داشته باشد، پیامدهایی نه تنها برای اوکراین ویرانگر و نه تنها برای فدراسیون روسیه غم‌انگیز، بلکه با تأثیری که حتی نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم. ارتباط با عواقب اقتصاد جهانی در لحظه‌ای که ما در حال خروج از کووید [همه گیری] هستیم و بسیاری از کشورهای در حال توسعه کاملاً نیاز دارند فضایی برای بهبودی داشته باشند که با قیمتهای بالای نفت، بسیار بسیار دشوار خواهد بود. پایان صادرات گندم از اوکراین و با افزایش نرخ بهره ناشی از بی‌ثباتی در بازارهای بین‌المللی. این درگیری باید متوقف شود – الآن. بسیار از شما متشکرم.

 

- امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار نشست فوری ناتو شد.
به گزارش رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز پنجشنبه اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و از مسکو خواست فوراً به آن پایان دهد. فرانسه تصمیم روسیه برای آغاز جنگ با حمله به اوکراین را به‌شدت محکوم می‌کند. ماکرون در حساب توئیتر خود نوشت: روسیه باید فوراً به‌عملیات نظامی خود پایان دهد.

- بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنجشنبه گفت که از حوادث وحشتناک اوکراین ابراز انزجار می‌کند و با ولادیمیر زیلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای بحث در مورد گام های بعدی صحبت کرده است. جانسون در توئیتی نوشت: «رئیس‌جمهور پوتین با انجام این حمله بی‌دلیل به اوکراین، مسیر خون‌ریزی و ویرانی را انتخاب کرده است».

- اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه حمله روسیه به اوکراین را به‌عنوان نقض آشکار و غیرموجه قوانین بین‌المللی محکوم کرد و گفت که برلین با شرکای خود در گروه هفت (G۷) جی ۷، ناتو و اتحادیه اروپا مشورت خواهد کرد. شولتز در بیانیه‌یی گفت: «این یک روز وحشتناک برای اوکراین و یک روز سیاه برای اروپا است».

- در واکنش به حملۀ روسیه مردم کی یف برای ذخیرۀ آذوقه در مقابل فروشگاهها به صف ایستاده‌اند، در حالی که خیل وسیعی از مردم می‌کوشند از کشور خارج شوند.


- ستاد فرماندهی ارتش اوکراین اعلام کرد که این کشور با دومین موج حملات موشکی روسیه مواجهه شده است.

درعین‌حال به گزارش رویترز، روسیه می‌گوید که زیرساختهای پایگاههای هوایی اوکراین را از بین برده است. خبرگزاریهای روسی گزارش دادند، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که زیرساختهای نظامی پایگاههای هوایی اوکراین را از بین برده و پدافند هوایی اوکراین را نابود کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه:
- رهبران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست اضطراری امشب ضمن اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه، نامزدی عضویت اوکراین در اتحادیۀ اروپا را به دولت اوکراین پیشنهاد می‌کنند.

- در پی حمله روسیه علیه اوکراین، مولداوی نیز حریم هوایی خود را به روی پروازهای خارجی بست.

- بوریس جانسون حملۀ روسیه به اوکراین را فاجعه‌یی برای اروپا خواند و خواستار نشست اضطراری رهبران کشورهای عضو ناتو شد.
- دولت اوکراین اعلام کرد بیش از ۴۰سرباز این کشور و قریب ۱۰غیرنظامی در نتیجۀ حملات روسیه کشته شدند. اوکراین در عین‌حال حریم هوایی خود را به روی پروازهای غیرنظامی بست و مناسبات سیاسی خود را با روسیه قطع کرد.

- دولت آلمان آمادگی خود را برای اعزام کمکهای گسترده به لهستان و دیگر کشورهای هم مرز با اوکراین در صورت ورود پناهندگان اوکراینی به این کشورها اعلام کرد.

- اوکراین از ترکیه خواست که تنگه‌های بسفر و داردانل را به روی ناوهای روسیه ببندد. ترکیه دارای مرز مشترک دریایی با روسیه و اوکراین از طریق دریای سیاه است.

 

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توئیتر خود نوشت: "پوتین به‌تازگی یک تهاجم تمام‌عیار به اوکراین را آغاز کرده است. شهرهای آرام اوکراین تحت حمله هستند". "این یک جنگ تجاوزکارانه است. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. اکنون زمان اقدام فرا رسیده است".

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به حمله‌یی که ایالات متحده هفته‌ها پیش‌بینی کرده بود، گفت که دعای او با مردم اوکراین است، "زیرا آنها از یک حمله غیرقانونی و غیرقابل توجیه از سوی نیروهای نظامی روسیه در رنج هستند".

روسیه خواستار پایان دادن به گسترش ناتو به شرق شده است و پوتین نیز موضع خود را مبنی بر غیرقابل قبول بودن عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی آتلانتیک به رهبری ایالات متحده تکرار کرد. وی گفت که پس از آن‌که روسیه چاره‌ای جز دفاع از خود در برابر آنچه به‌گفته او تهدیدات ناشی از اوکراین مدرن، کشوری دمکراتیک با جمعیت ۴۴ میلیون نفری است، مجوز اقدام نظامی را صادر کرده است.

دامنه کامل عملیات نظامی روسیه بلافاصله مشخص نیست اما پوتین گفت: "برنامه‌های ما شامل اشغال سرزمینهای اوکراین نمی‌شود. ما هیچ چیزی را با زور تحمیل نمی‌کنیم."

 

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در نیویورک جلسه اضطراری برگزار می‌کرد، پوتین گفت که به نیروهای روسیه دستور داده است از مردم محافظت کنند و از ارتش اوکراین خواسته است که سلاحهای خود را زمین بگذارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت روسیه حملات موشکی به زیرساخت‌های اوکراینی و گارد مرزی انجام داده است و صدای انفجار در بسیاری از شهرها شنیده شده است.

 

رسانه‌ها گزارش دادند که مراکز فرماندهی نظامی در کیف و شهر خارکف در شمال شرق در حالی که نیروهای روسی در شهرهای بندری جنوبی اودسا و ماریوپل پیاده شده بودند، مورد اصابت موشک قرار گرفتند.

یک شاهد رویترز گفت بعداً صدای سه انفجار شدید را در ماریوپول شنید.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه گفته‌اند که حمله‌یی را به شهر شچاستیا در شرق اوکراین آغاز کرده‌اند و انفجارهایی نیز شهر جدا شده دونتسک در شرق اوکراین را لرزاند.

ساعاتی قبل، جدایی‌طلبان از مسکو درخواست کمک کردند تا تجاوزات ادعایی از سوی اوکراین را متوقف کند - ادعاهایی که ایالات متحده آنها را به‌عنوان تبلیغات روسیه رد کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو،"حمله گستاخانه و بی‌دلیل" روسیه به اوکراین را به‌شدت محکوم کرد و گفت متحدان ناتو برای مقابله با پیامدهای "اقدامات تهاجمی مسکو" تشکیل جلسه خواهند داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پس از اعلام عملیات نظامی توسط رهبر روسیه، در آخرین لحظه از پوتین درخواست کرد که «به نام بشریت» جنگ را متوقف کند. گوترش پس از نشست شورای امنیت گفت: رئیس‌جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهایتان را به روسیه بازگردان. او گفت که پیامدهای یک جنگ برای اوکراین ویرانگر و برای اقتصاد جهانی گسترده خواهد بود.

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که کشورش به مردم اوکراین تجاوز نمی‌کند، بلکه علیه "کودتاگران در کیف عمل می‌کند.

در پاسخ به اعلامیه روز دوشنبه پوتین، کشورهای غربی و ژاپن تحریم‌هایی را علیه بانکها و افراد روسی اعمال کردند اما سخت‌ترین اقدامات خود را تا آغاز تهاجم متوقف کردند.

ایالات متحده روز چهارشنبه با اعمال جریمه‌هایی بر شرکت روسی سازنده خط لوله گاز نورد استریم ۲ و مدیران ارشد شرکت آن، فشارها را افزایش داد.

آلمان، در نگرانی از این‌که ممکن است مسکو امکان یابد تا عرضه انرژی خود به اروپا را به‌عنوان سلاح بکار گیرد، روز سه‌شنبه مصوبات این خط لوله را که ساخته شده اما در حال بهره‌برداری نیست، به‌حالت تعلیق درآورد.

 

فرمان پوتین در حالی صادر شد که اتحادیه اروپا تنها چند ساعت قبل از آن از تحریم ۲۶ مقام ارشد روسیه خبر داده بود.
فهرست اتحادیه اروپا شامل سرگیی شویگو وزیر دفاع، وزیر اقتصاد، فرمانده کل نیروی دریایی، و فرماندهان کل نیروهای زمینی، هوایی و فضایی روسیه می‌شود. سردبیر تلویزیون آرتی روسیه نیز در این فهرست قرار دارد.

جو بایدن؛ رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌یی در رابطه با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آن را «حمله غیرقانونی و و توجیه‌ناپذیر نیروهای نظامی روسیه» خواند و این کشور را تنها مسئول مرگ و ویرانی ناشی از این حمله دانست.

جو بایدن، در بیانیه خود اضافه کرد که پوتین یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را برگزیده است که پیامدهای فاجعه‌بار «تلفات جانی و رنج انسان‌ها» را در پی خواهد داشت و تأکید کرد که پنجشنبه صبح به وقت واشنگتن با رهبران گروه هفت و سایر متحدان صحبت خواهد کرد.

 

نیوریورک تایمز نیز نوشت: چندین شهر اوکراین پنجشنبه صبح زیر حمله بودند. جو بایدن اقدامات ولادیمیر پوتین را محکوم کرد و گفت که روز پنجشنبه با مردم آمریکا صحبت خواهد کرد.
پرزیدنت ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه شروع یک ”عملیات نظامی ویژه“ در اوکراین را اعلام نمود. وی در صحبت تلویزیونی خود با مردمش که درست قبل از ۶صبح پنجشنبه بود گفت که هدف وی ”غیرنظامی“ نمودن و نه اشغال کشور است. چند دقیقهٔ بعد انفجارها بزرگی در نزدیکی خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، به‌وقوع پیوست و انفجاراتی در کیف، پایتخت این کشور، و دیگر مناطق کشور گزارش‌شده است.
وزیر کشور اوکراین گفت که سربازان روسیه در اودسا پیاده شده و در حال عبور از مرز هستند. این وزارتخانه در بیانیه‌یی گفت: ”حمله شروع شده است“ . دیمترو کوله‌با، وزیر خارجهٔ اوکراین در توئیتر گفت که پوتین ”یک جنگ تمام‌عیار علیه اوکراین را شروع کرده“ و شروع به توپ‌باران شهرهای غیرنظامی کرده است.

 

نخست وزیر انگلستان در توئیتی نوشت: از حوادث اوکراین وحشت‌زده است. رئیس‌جمهور پوتین با انجام این حمله بی‌دلیل به اوکراین، مسیر خون‌ریزی و ویرانی را انتخاب کرده است
صدراعظم آلمان: حمله روسیه به اوکراین نقض آشکار و غیرموجه قوانین بین‌المللی و محکوم است.

به گزارش رویترز، پارلمان اوکراین از شب گذشته شرایط اضطراری را تأیید کرد.
وب سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: آمریکا، ماتیاس وارنیگ مدیر عامل شرکت نورد استریم را تحریم می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c52c1879-0f41-42ab-8a60-5cc354768172"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات