728 x 90

حمایتهای جهانی از قیام سراسری مردم ایران - امانوئل ماکرون: ما در کنار ایرانیانی هستیم که در حال مبارزه‌ هستند

قیام سراسری ایران شهریور ۱۴۰۱
قیام سراسری ایران شهریور ۱۴۰۱

حمایتهای جهانی از قیام سراسری مردم ایران در بیست و هفتمین روز قیام

 

امانوئل ماکرون: ما در کنار ایرانیانی هستیم که در حال مبارزه‌ هستند

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در یک مصاحبه تلویزیونی که چهارشنبه‌شب ۲۰مهر به‌طور مستقیم پخش شد، سرکوب مردم ایران به دست رژیم رژیم ایران را محکوم کرد و گفت جوانانی که در ایران در حال مبارزه هستند حامل ارزش‌های مشترک جهانی‌اند.

سؤال کرد "آیا دنیای غرب ملت ایران را کمک می‌کند یا خیر؟"

ماکرون در پاسخ به این سؤال که آیا دنیای غرب ملت ایران را کمک می‌کند یا خیر؟"با ستایش مبارزه و شهامت زنان و جوانان ایرانی و با محکوم کردن خشونت و سرکوب‌گری حکومت رژیم آخوندی گفت:"فرانسه در کنار ملت ایران قرار دارد".

 

قطعنامه انجمن جهانی پزشکی

انجمن جهانی پزشکی در نشست عمومی خود در برلین با صدور قطعنامه‌یی سرکوب قیام‌کنندگان در ایران را محکوم کرد. در این قطعنامه آمده است: گزارشها از ایران حاکی است که شماری از تظاهر کنندگان جان‌باخته‌اند و مقامات رژیم از آمبولانسها و خودروهای پزشکی برای انتقال دستگیر شدگان به زندان استفاده می‌کنند. استقلال پزشکان برای رسیدگی به مجروحان و تأمین نیازهای پزشکی آنان باید به‌رسمیت شناخته شود. انجمن جهانی پزشکی اعلام کرد: تجهیزات و امکانات پزشکی باید برای رسیدگیهای پزشکی استفاده شود نه این‌که در خدمت سرکوب باشد. (سایت انجمن پزشکی نروژ ۱۸مهرماه)

 

کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد در ژنو

راوینا شمداسانی Ravina Shamdasani، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد: ما با نگرانی فزاینده‌یی وضعیت در ایران را دنبال کرده‌ایم. اعتراضات در ابعاد مختلف در همه ۳۱استان ایران برگزار شده است. به‌خاطر مشکلات دسترسی به اطلاعات در ایران، ما برای راستی‌آزمایی تعداد تلفات با مشکل مواجه بودیم. بنا به‌گزارشات، استفاده از نیروی قهریه مرگبار علیه معترضان و عابران منجر به کشته شدن تعداد زیادی شده است که در میان آنها کودکان هم به چشم می‌خورند.

(سایت سازمان ملل متحد ۱۹مهر ۱۴۰۱)

 

توئیت تهمنیه دهبزرگی (ستون نویس فاکس نیوز) ۲۰مهر۱۴۰۱: ایران هیچوقت به سلطنت برنخواهد گشت و یک رژیم مذهبی هم باقی نخواهد ماند. این کشور باید یک جمهوری مبتنی بر قانون اساسی باشد.

فایننشال تایمز - ۲۰مهرماه

 ... جوانان، از جمله بسیاری از نوجوانان و دختران مدرسه‌ای، تظاهراتها را تحت سلطه خود درآورده‌اند که بزرگترین و طولانی‌ترین تظاهرات چند سالی در ایران است. در حالی که مردان بیشتری در سرکوب جان خود را از دست داده‌اند، دخترانی که به‌شهادت رسیده به نمادهای مبارزه برای حقوق برابر تبدیل شده‌اند...

 

سایت ان.بی.سی نیوز ۲۰مهرماه: شکی نیست که زیربنای تنشهای فعلی مسائلی فراتر از حجاب اجباری است

... پت تاکر، مدیر تحریریه اکونومیست اینتلیجنس یونیت در خاورمیانه و آفریقا گفت: «انتظار داشته باشید که اعتراضات ضددولتی هم‌چنان یکی از ویژگیهای چشم‌انداز سیاسی [ایران] باقی بماند و با بدتر شدن شرایط اقتصادی و تشدید محدودیتهای اجتماعی، تناوب و ابعاد و خشونت آن، افزایش یاید. «در سال‌های اخیر، شاهد اعتراضات به نارضایتی‌های اقتصادی بوده‌ایم. سوزان مالونی، معاون مدیر برنامه سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز، گفت: اینها عمدتاً توسط طبقه کارگر و طبقه متوسط ​​پایین هدایت می‌شوند... . جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد در ویرجینیا تک، گفت: «شکی نیست که زیربنای تنشهای فعلی مسائلی فراتر از حجاب اجباری است… مالونی گفت، جنبش اجتماعی که در جریان است، ظرفیت توسعه و تداوم دارد، حتی در مواجهه با تلاش‌های سرکوب. این یک نقطه‌عطف برای جمهوری اسلامی است. جنبش اجتماعی که امروز شاهد آن هستیم، ظرفیت رشد و تداوم دارد». …

 

 برد شرمن عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا-۲۰مهرماه

 برد شرمن: «ما کماکان شاهد تشدید سرکوب خشونت‌آمیز تظاهر کنندگان در ایران هستیم که خواهان کرامت بنیادین انسانی هستند و با شجاعت خود به جهان الهام می‌بخشند. شجاعت آنها باید با گام‌های مشخصی که از حق آنها برای اعتراض آزادانه حمایت می‌کند، پاسخ داده شود.

ایالات متحده دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر می‌کند، و برای حسابرسی از مقامات ایرانی که از خشونت برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند، اقدام می‌کند و به جهانیان نشان می‌دهد که ایالات متحده در کنار زنان ایرانی و همه ایرانی‌هایی است که برای اصول عادلانه و جهانی مبارزه می‌کنند».

 

توئیتر بمبوس چارلامبوس ـ عضو پارلمان انگلستان عضو کابینه سایه حزب کارگر در پارلمان انگلستان ـ ۱۱اکتبر ۲۰۲۲ ـ حمایت از اعتراضات در ایران

به‌دنبال مرگ غم‌انگیز مهسا امینی، ما در همبستگی با ایرانیانی که خواهان تغییر هستند علیه رژیمی که آزادی و سرزندگی مردمش را محدود می‌کند، می‌ایستیم. از تحریم‌ها علیه ایران استقبال می‌کنیم اما بریتانیا باید از جامعه مدنی و روزنامه‌نگاری مستقل نیز حمایت کند.

ترجمه کلیپ: مثل خیلی‌های دیگر در این مجلس، طی چند هفته گذشته، من از دیدن شجاعت معترضان در ایران قوت قلب می‌گیرم. به‌ویژه از سوی زنان و دخترانی که رهبری این اعتراضات را برعهده داشتند. ایران جمعیتی جوان دارد و جمعیت آن در برابر رژیمی سرکوبگر که هدفش محدود کردن آزادی و سرزندگی مردمش در این سوی خانه است، فریاد تغییر سرمی‌دهند. ما در همبستگی با کسانی که برای پایان دادن به خشونت دولتی از سوی پلیس ارشاد تظاهرات می‌کنند و در همبستگی با دوستان و خانواده مهسا امینی و همه کسانی که در اعتراضات کشته و زخمی شدند می‌ایستیم. این اعتراضات فراتر از حجاب اجباری است. آنها در مورد مطالبات مردم عادی ایران برای آزادی پایه‌یی برای زندگی کردن به دلخواه خود هستند. ما شاهد شکوفایی جامعه مدنی ایران هستیم و بریتانیا باید از آن حمایت کند. از این‌که دولت پس از فراخوان حزب کارگر، تحریم‌ها را افزایش داده است خرسندم. اما انگلستان باید برای حمایت از جامعه مدنی ایران و مطبوعات مستقل کار بیشتری انجام دهد. میلیونها ایرانی به بی.بی.سی فارسی، علی‌رغم غیرقانونی بودن، هنوز دسترسی دارند. بی.بی.سی اعلام کرد که تعطیل خواهد شد. من وزیر سؤال می‌کنم، دولت برای حمایت از دسترسی به اخبار مستقل در ایران چه می‌کند؟ در صورت پایان یافتن رژیم فعلی، ایران باید برای همکاری با شرکای ایرانی آماده باشد. آنها می‌توانند با نیروهای مترقی در داخل ایران با همه کسانی که از حقوق‌بشر دفاع می‌کنند رابطه ایجاد کنند، بنابراین می‌توانند از آنها بپرسند که چگونه انگلیس تمایل به ایجاد روابط در داخل جامعه مدنی ایران دارد. این احساس وجود دارد که تغییرات در راه است و ما باید طرف درست تاریخ بایستیم.

 

حمایت نخست‌وزیر کانادا از اعتراضات سراسری در ایران

جاستین ترودو؛ نخست‌وزیر کانادا در توئیتی که روز سه‌شنبه ۱۹مهر منتشر کرد ضمن حمایت از اعتراضات سراسری در ایران؛ رفتار رژیم ایران را شنیع و نادیده گرفتن حقوق‌بشر دانست.
وی در توئیت خود با اشاره به تماسهایش با سران هفت کشور صنعتی نوشت «وضعیت ایران را هم مطرح کردم. من در مورد نیاز به همکاری برای مسئول دانستن رژیم ایران به‌خاطر رفتار شنیع و نادیده گرفتن حقوق‌بشر و اهمیت ایستادن در کنار زنان و دیگرانی که برای حقوق خود اعتراض می‌کنند، صحبت کردم».

 

باراک و میشل اوباما -بیانیه و اعلام همبستگی با زنان و دختران ایران-۱۹مهرماه

در این روز جهانی دختر، ما در همبستگی با زنان و دختران شجاع ایرانی ایستاده‌ایم که از طریق اعتراضات مداوم خود الهام‌بخش جهان شده‌اند.

خطاب به همه کسانی که در آنجا از حقوق شما دفاع می‌کنند - ما تحت تأثیر اقدامات اعتراضی شما قرار گرفتیم و شاهد شجاعت شما در مقابله با وحشیگری رژیمی هستیم که در برابر درخواستهای تغییر مقاومت می‌کند. شما در حال ارائه یک پیام قدرتمند هستید که بی‌عدالتی را نباید تحمل کرد. مطمئناً روزهای سختی در راه است، و قلب ما برای کسانی است که عزیزان خود را به طرز غم‌انگیزی در ایران از دست داده‌اند. اما ما معتقدیم که آینده در نهایت متعلق به زنان و دختران جوان ایران خواهد بود که از سکوت خودداری می‌کنند. شما به ما یادآوری می‌کنید که قدرت واقعی نه از چسبیدن به گذشته بلکه از تلاش برای ساختن آینده‌ای بهتر ناشی می‌شود.

 

سخنگوی کاخ‌سفید کارن ژان پیر -۱۹مهرماه:

... در نهایت، من هم‌چنین می‌خواهم از امروز تجلیل کنم که روز بین‌المللی دختران است، فرصتی برای جشن گرفتن قدرت زنان و دختران جوان در سراسر جهان در دفاع از امنیت و حقوقشان و به‌طور خاص، به زنان و دختران جوان شجاعی فکر می‌کنیم که تظاهرات جاری در ایران را رهبری می‌کنند.

 

انجمن جهانی پزشکی در نشست عمومی خود در برلین با صدور قطعنامه‌یی سرکوب قیام‌کنندگان در ایران را محکوم کرد.

انجمن جهانی پزشکی: گزارشها از ایران حاکی است که شماری از تظاهر کنندگان جان‌باخته‌اند و مقامات رژیم از آمبولانسها و خودروهای پزشکی برای انتقال تظاهر کنندگان دستگیر شده به زندان استفاده می‌کنند.

فیگارو: جنبش اعتراضی در ایران برای چهارمین هفته متوالی ادامه دارد. تظاهر کنندگان می‌گویند دیگر نمی‌ترسیم می‌جنگیم.

پاریزین فرانسه: دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا به رئیسی گفتند برو گمشو.

روزنامه استاندارد بلژیک: در برابر زنان دلیر ایرانی زانو بزنیم. آخوندهای منحط باید به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شوند.

 

تماس ۲تن از نمايندگان كنگره آمريكا با رئيس جمهور برگزيده مقاومت و گفتگو پيرامون وضعيت قيام و تحولات ايران

دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا، دنی دیویس، نماينده دموکرات، عضو ارشد کمیته نظارت بر امور دولت در مجلس نمایندگان آمریکا و استیو کوهن، نماینده دموکرات، رئیس زیرکمیتة قانون اساسی و قانون مدنی و رئیس مشترک گروه رسمی حقوق بشر و دموکراسی در ایران در کنگره آمریکا به صورت آنلاین با رئیس جمهور برگزیده مقاومت دربارة آخرين تحولات قیام مردم ايران گفتگو کردند

خانم رجوی تأکید کرد: زنان نقش رهبری کننده در اعتراضات دارند اما درخواست آنها فقط محدود به حق انتخاب آزادانه پوشش نیست. آنها خواستار برابری زن و مرد در تمامی زمینه ها از جمله رهبری اقتصادی و سیاسی هستند. آنها می‌دانند تا زمانی که این رژیم در قدرت است، آنها به حقوق خود نمی‌رسند. بنابراین مردم خواستار تغییر رژیم هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/77319e48-d756-40a2-94fc-549a7af29c0b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات