728 x 90

جهان صنعت: ضرورت توجه به هشدارهای گروسی

برجام و رژیم
برجام و رژیم

روزنامه حکومتی جهان صنعت روز شنبه ۹اسفند درباره سفر گروسی و مسیر پیش روی رژیم نوشت: «سفر گروسی نه‌تنها موجب عدم تقاعد تهران در همکارگرایی چند جانبه در قبال آژانس شد بلکه رویکرد‌های واشنگتن به جای اتخاذ راهبرد‌های عملی فقط در مرحله نمادین و روی کاغذ باقی مانده است. حساس بودن و شکنندگی وضعیت برای روز‌های آینده را می‌توان از اعلام مواضع مقامات تهران و واشنگتن بازخوانی کرد و به خوانش گرفت.

تهران اعلام کرد مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به‌دلیل لغو نشدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اجرا نشدن مفاد برجام، متوقف خواهد شد و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد. در سطح دیگر رهبر معظم انقلاب قویاً اعلام کردند که تهران غنی‌سازی اورانیوم را به ۲۰درصد متوقف نخواهد کرد و ممکن است آن را به ۶۰درصد هم برساند. افزون بر همه اینها، ما شاهد چندصدایی راهبردی پیرامون برجام در کشور هستیم».

جهان صنعت درباره نگرانی از قطعنامه‌یی که آمریکا تلاش دارد در شورای حکام آژانس علیه رژیم تصویب کند نوشت: «آن سوی ماجرا، وضعیت کمی مبهم و بغرنج‌تر از این سوی ماجراست. در این ارتباط واشنگتن به جای آن‌که برخی از اقدامات و دستورالعمل‌های جدید خود را از حالت نمادین و از روی کاغذ خارج و آن را به یک راه‌کار عملی و مؤثر برای تهران تبدیل کند، تلاش دارد قطعنامه‌یی را در شورای حکام آژانس علیه ایران تصویب کند. از سوی دیگر واشنگتن اعلام کرد صبر استراتژیکش در قبال ایران نامحدود نیست. مواضع تروئیکای اروپایی برجام نیز هم‌چون گذشته صرفاً رویکرد هشداری و دستوری داشته و فاقد رویکرد عملی و کارگشایی است».

جهان صنعت از نشانه‌ها، استمرار شرایط قبلی در زمان ترامپ را پیش‌بینی می‌کند: «از منظر نشانه‌شناسی این‌گونه اعلام مواضع نشان از تداوم شرایط پیشین دارد و بیانگر آن است که نقش واسطه‌ای گروسی در سفر به تهران نتوانست موجب تجدیدنظر تهران و واشنگتن برای حفظ برجام شود.

بدان جهت هشدار گروسی برای واشنگتن حائز اهمیت است که عزم تهران در فعالیت‌های جدید هسته‌ای‌اش جدی است. در این باره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰درصد ایران به ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم رسیده است و مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده هم با عبور از دو هزار و ۹۶۷ کیلو گرم به بیش از ۱۴برابر حد مجاز و تعیین شده در برجام افزایش یافته است. حتی گفته شده تهران به تولید اورانیوم فلزی نیز دست یافته است».

جهان صنعت خواستار از دست نرفتن فرصت به‌دست آمده برای رژیم شده و نوشت: «بنابراین تحت این شرایط همین که واشنگتن اقداماتی هر چند نمادین را در دستور کار قرار داده است، لاجرم تهران باید از فرصت‌های پیش آمده بیشترین استفاده راهبردی را برای گشایش‌های برجامی به‌عمل آورد.

حال مسأله آن است که اگر هیچ تجدید نظری در قبال مواضع طرفین برای حفظ برجام صورت نگیرد، قطعاً برجام در مسیر غیرقابل بازگشت قرار خواهد گرفت. تردیدی نیست که راه برون‌رفت از این وضعیت در گرو تجدید نظر‌ها و عقب‌نشینی از برخی از مواضع چالش‌زاست. در این ارتباط دستگاه دیپلماسی ایران باید راهبرد دیپلماسی را مقدم بر مصوبه مجلس بداند چرا که اجرا شدن مصوبه مجلس ایران سبب اتخاذ راهبرد نامنعطف واشنگتن و حتی فاصله‌گیری اروپا از تهران می‌شود».

جهان صنعت در پایان درباره آینده وضعیت کنونی هشدار داد و نوشت: «نیک پیداست که از بی‌توجهی و عدم استفاده از مسیر‌های عقلایی حفظ برجام، چه وضعیتی پیش‌رو و در انتظار است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7fb133c3-7fea-418b-aa75-5e58ddd6b917"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات