728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - چهارشنبه ۷اردیبهشت

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین

مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین سه‌شنبه شب ۶اردیبهشت در بریفینگ روزانه خود گفت: درگیریهای شدید در مناطق لوهانسک و دونتسک هم‌چنان ادامه دارد. نیروهای اشغالگر در گروه‌های متعدد و با پشتیبانی هوایی و موشکی دست به تهاجم وسیعی به‌منظور به محاصره در آوردن نیروهای اوکراینی زدند. هدف اصلی آنها تسخیر شرهای روبیژنی، پوپاسنا و ماریینکا بود. نیرهای روسیه در شمال نیز با ادامه موشک‌باران خارکیف، تلاش کردند راههای مو اصلاتی این منطقه را مسدود کنند.

در جریان درگیریهای امروز نیروهای مسلح اوکراین موفق شدند ۹تهاجم دشمن را خنثی و دفع کنند که طی آن ۹ تانک، ۱۱سامانه توپخانه، چهار واحد تجهیزات ویژه، ۱۴دستگاه خودروی زرهی، ۳نفربر، ۳واحد ویژه تجهیزات مهندسی، ۱۶خودرو، ۴ تانکر سوخت و یک سامانه ضدهوایی روسیه منهدم کنند. هم‌چنین دفاع ضدهوایی اوکراین ۳ پهپاد جنگی اورلان-۱۰ روسیه را در آسمان دونباس ساقط کرد.(سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۷اردیبهشت )

رویترز خبر داد آنتونی گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مسکو ملاقات کرد. در این ملاقات گوترز در پاسخ به ابراز نگرانی‌ها و نارضایتی‌های پوتین نسبت به ساکنان مناطق شرق اوکراین، از جمله دونباس گفت: من این نارضایتی‌ها را درک می‌کنم، اما از دید ما همه آنها باید با توجه به ابزار مختلفی که منشور سازمان ملل در اختیار دارد حل شوند. آنچه که ما قاطعانه معتقدیم این است که نقض تمامیت ارضی یک کشور تماماً مغایر با این منشور است.

گوترز هم‌چنین از پوتین خواست اجازه دهد غیرنظامیانی که در تأسیسات فولاد آزووتسال در ماریوپل در محاصره افتاده‌اند از آنجا خارج شوند و افزود سازمان ملل و صلیب‌سرخ آماده‌اند این روند را تسهیل کنند. پوتین ابراز امیدواری کرد مذاکرات با اوکراین به نتایج مثبتی منجر شود( رویترز ۶اردیبهشت )

دفتر دبیرکل سازمان ملل ساعاتی پس از ملاقات گوترز و پوتین طی بیانیه‌یی ضمن اشاره به درخواست وی مبنی بر دخالت سازمان ملل برای تسهیل خروج غیرنظامیان از ماریوپل اعلام کرد: رئیس‌جمهور روسیه در اساس با مشارکت سازمان ملل متحد و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برای تخلیه غیرنظامیان از کارخانه آزووتسال در ماریوپل موافقت کرده است. در این بیانیه هم‌چنین گفته شده است مذاکرات بعدی میان دفتر سازمان ملل متحد و وزارت دفاع روسیه برای هماهنگی امور بشردوستانه به‌عمل خواهد آمد. (سایت سازمان ملل متحد ۶اردیبهشت )

 

 

ولادیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه با نخست‌وزیر رومانی، نیکولای چوک در کی‌یف دیدار و گفتگو کرد. زلنسکی در این ملاقات ضمن شرح آخرین وضعیت جنگ در اوکراین گفت: چنین دیدارهایی نشانه مهمی از هبستگی با مردم اوکراین است. ما از حمایت دفاعی و کمکهای بشردوستانه و موضع روشن رومانی در مورد سیاست تحریم‌ها قدردانی می‌کنیم و مشتاقانه منتظر حمایت از آینده اوکراین در اتحادیه اروپا هستیم.

زلنسکی هم‌چنین در این روز از هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی رافائل گروسی، دبیرکل آژانس در کی‌یف استقبال کرد. رافائل گروسی در این سفر از تأسیسات اتمی چرنوبیل دیدار کرد و ضمن آن از کلیه کارکنانی که مسئولانه و در شرایط غیرعادی فشار و جنگ به‌خوبی این نیروگاه را اداره کرده‌اند ستایش کرد و سپس گفت برای کمک به تعمیر این نیروگاه هسته‌یی با دولت اوکراین به توافق رسیده است. ( رویترز ۶اردیبهشت )

در پی اجلاس وزرای دفاع چهل کشور جهان به رهبری آمریکا در پایگاه هوایی رامستاین آلمان، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تأکید بر اهمیت کمکهای نظامی به اوکراین در مقطع زمانی کنونی به خبرنگاران گفت: از تصمیم آلمان برای ارسال پنجاه سامانه هوایی چیتا به اوکراین قدردانی و استقبال می‌کنم. البته دیروز هم دولت بریتانیا اعلام کرد سیستم ضدهوایی اوکراین را با ارسال سامانه‌های بیشتر تقویت خواهد کرد و امروز هم کانادا اعلام کرد هشت نفربر به اوکراین ارسال خواهد کرد.

لوید آستین سپس با قدردانی از کشورهای کمک کننده افزود: هفته‌های اینده برای اوکراین بسیار حیاتی خواهد بود. بنابراین ما نیز باید با همان شتاب جنگ حرکت کنیم. وزیر دفاع آمریکا در ادامه ارزیابی خود از توانمندیهای نظامی روسیه را چنین بیان کرد: روسیه به میزان قابل توجهی نیروی زمینی خود را از دست داده است. هم‌چنین تجهیزات نظامی. از طرف دیگر اکثر موشکهای هدایت‌شونده استراتژیک آنها نیز مصرف شده است. و ناوگان دریایی اصلی‌شان نیز از بین رفته است. بنابریان از نظر توانمندی نظامی بسیار ضعیف‌تر از زمان آغاز جنگ هستند. در عین‌حال هر چه جلوتر می‌رویم جایگزین کردن امکانات از دست رفته با موارد نو به‌خاطر تحریم‌ها برایشان خیلی مشکل خواهد بود. ما اکنون می‌خواهیم تضمین کنیم آنها توانایی ارعاب و تهدید همسایگان خود را مشابه آنچه در مورد اوکراین انجام شد، ندارند(وزارت دفاع آمریکا ۵اردیبهشت )

 

رئیس‌جمهور زلنسکی از بیمارستان کودکان بازدید کرد و به کودکانی که پدر و مادرشان را در بمباران ماریوپل از دست داده‌اند هدیه داد. در جریان بمباران ماریوپل، نیروهای روسیه ایلیا مات‌وینگو Ilya Matvienko ده ساله و کییرا او بدینسکا Obedinska ۱۲ساله را ربوده و با خود برده بودند. اما مقامات اوکراینی توانستند این دو کودک یتیم را از نیروهای روسیه پس گرفته و به پدربزرگ و مادربزرگشان تحویل بدهند. این دو کودک خودشان نیز مجروح شده بودند

ایلیا مادرش را در جریان بمباران ماریوپل توسط روسیه از دست داد. تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰نفر در ماریوپل کشته شده و به‌گفته وادیم بویچنکو، شهردار شهر، اگر کمکهای لازم برای خروج بقیه شهروندان محاصره شده در این شهر به موقع نرسد، این رقم به‌راحتی می‌تواند دو برابر شود. (دیلی نیوز انگلستان ۶اردیبهشت)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aad4e54f-252f-4277-842e-caf12dedd952"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات