728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - پنجشنبه اول اردیبهشت

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در بریفینگ روزانه خود آخرین وضعیت چنگ تا پنجاه و هفتمین روز را تشریح کرد. وی از جمله گفت: ارتش روسیه هم‌چنان تلاش می‌کند با افزایش عملیات خود در مناطق شرقی کنترل کامل استانهای دونتسک و لوهانسک را در دست بگیرد.

 

 

طی روز گذشته روسها با استفاده از هواپیماهای عملیاتی و تاکتیکی، شناسایی هوایی را تشدید کردند. آنها در محور دیبروون پیشروی ناچیزی داشتند. در محور دونتسک-لوهانسک ۹ عملیات تک دشمن دفع و خنثی شد. طی درگیریهای بیست و چهار ساعت گذشته یک تانک، ده نفربر، دو واحد خودروهای تجهیزاتی، یک قبضه توپخانه، دو واحد تجهیزات ویژه مهندسی و یک مجموعه موشکهای تهاجمی با مهمات آن توسط نیروهای اوکراین منهدم شدند. تهاجم نیروهای روسیه در غرب و شمال غربی شکست‌خورده و تلاش آنها برای نفوذ در روستای پوپاسنا ادامه دارد.

در بالاکلایا با وجود این‌که نیروهای روسیه بیمارستان مجهزی در یکی از سالنهای بزرگ شهر راه‌اندازی کرده‌اند، اما مجروحان خود را به کلینیک محلی انتقال دادند، این خود حاکی از بالا بودن تعداد مجروحان آنها در درگیریهای اخیر است. (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۳۱فروردین)

 

 

 

روز چهارشنبه هم‌چنین وزارت دفاع اوکراین آخرین خسارات و تلفات نیروهای روسیه را بدین‌ترتیب اعلام کرد:

  • ۱۷۱ فروند هواپیما
  • ۱۵۰ فروند هلیکوپتر
  • ۸۱۵ فروند تانک
  • ۲۰۸۷ خودروهای جنگی
  • ۳۹۱ قبضه توپخانه
  • ۱۳۶سیستم پرتاب موشک چندگانه
  • ۱۵۰۴ فروند نفربر
  • ۱۶۵ پهپاد
  • ۸ ناو جنگی
  • ۶۷ دفاع ضدهوایی
  • ۴ سکوی پرتاب موشکهای بالستیک برد کوتاه
  • ۲۷ تجهیزات ویژه
  • ۲۰۹۰۰ پیاده‌نظام و پرسنل ارتش

(توئیت وزارت دفاع اوکراین اول اردیبهشت)

 

از سوی دیگر رویترز گزارش داد وزارت دفاع روسیه می‌گوید توپخانه و موشک‌های روسیه شب گذشته 1001 هدف را در اوکراین مورد اصابت قرار دادند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه ضمن تأیید این‌که نیروهای روسیه هم‌چنان مشغول تقویت مواضع خود در شرق اوکراین هستند وی گفت: جنگ در غرب دونباس و در منطق خرسون به‌شدت در جریان است. ارزیابی ما این است که نیروهای اوکراین کنترل شهر الکساندریوکا Oleksanderivka واقع در چهل کیلومتری میکلایف را دوباره به‌دست گرفته‌اند. این مقام نظامی ضمن تأیید این‌که ماریوپل هم‌چنان مقاومت می‌کند و هنوز در کنترل کامل روسها نیست گفت: نیروهای روسیه پیشروی خود از شمال دونباس به سمت جنوب را آغاز کرده و تلاش می‌کنند فشار بر نیروهای اوکراین در این منطقه را افزایش دهند. (وزارت دفاع آمریکا اول اردیبهشت)

 

روز پنجشنبه نخست‌وزیر دانمارک و همتای اسپانیاییاش به‌منظور ملاقات با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وارد کی‌یف شدند. دو رهبر اروپایی در این سفر ابتدا از شهر ویران شده بورودیانکا دیدن کردند. نخست‌وزیر دانمارک این ملاقات را نشانه همبستگی با مردم اوکراین دانست و متعهد شد تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهد. وی در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون دانمارک (رویترز اول اردیبهشت)

 

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام چهارشنبه شب خود گزارشی از ملاقاتش با شارل میشل رئیس شورای اروپا در کی‌یف را ارائه کرد و گفت: ملاقات امروز ما جنبه‌های گسترده‌ای از روابط ما با اتحادیه اروپا را در بر می‌گرفت که مهمترین آنها حفاظت از دولتمان بود. هم‌چنین حمایتهای اقتصادی، دفاعی و افزایش تحریم‌ها علیه روسیه. دومین موضوع مهم ملاقات ما پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بود. و نکته سوم این‌که پس از دیدار از جنایات انجام شده توسط اشغالگران در شهر بورودیانکا، تیم اروپایی به این نتیجه رسید که بدون عدالت، هیچ صلحی متصور نیست.

زلنسکی در این پیام افزود: اتحادیه اروپا در حال تهیه ششمین بسته تحریم‌هاست و من امروز با شارل میشل در مورد هر چه سختتر کردن آنها صحبت کردم، به‌خصوص برای ارتش روسیه و به‌طور کلی برای دولت روسیه... (سایت زلنسکی اول اردیبهشت)

 

 

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در دیدار با وزیر دفاع و دیگر فرماندهان عالیرتبه نظامی آمریکا خطاب به آنها گفت: می‌خواهم کار استثنایی شما برای تسلیح و تجهیز اوکراینی‌های شجاعی که از ملت خود دفاع می‌کنند را تحسین کنم. اوکراینی‌ها سرسخت‌تر و مغرورتر از آن هستند که من فکر می‌کردم و از نحوه بکارگیری کمکهای شما توسط آنها شگفت‌زده شده‌ام.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای به‌نقل از رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: سیل اسلحه و مهمات هر روز به سوی اوکراین در جریان است. من هرگز ناتو را تا این حد متحد ندیدهام و فکر نمی‌کنم پوتین روی این‌که بتواند ما را در کنار هم ببیند حساب کرده باشد. (کاخ سفیداول اردیبهشت)

 

 

یک مقام رسمی دولت اوکراین روز چهارشنبه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ را به همکاری با روسیه در اوکراین متهم کرد.

خبرگزاری فرانسه که این خبر را مخابره کرد نوشت: خانم لیودمیلا دنیسووا Lyudmyla Denisova بازپرس اوکراینی، اعلامیه ماه گذشته کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ مبنی بر این‌که در حال افتتاح شعبه‌ای در جنوب روسیه برای کمک به پناهجویان اوکراینی است را محکوم کرد و گفت پناهجویان اوکراینی به‌زور به روسیه اخراج شده‌اند.

وی گفت بر اساس آمار منتشر شده از طرف سازمان ملل متحد ۵۵۰هزار اوکراینی، از جمله ۱۲۱هزار کودک در جریان جنگ به روسیه منتقل شده‌اند. این مقام اوکراینی در پاسخ به این سؤال که آیا او احتمال می‌دهد صلیب‌سرخ در هماهنگی با روسها کار می‌کند گفت: بله من چنین گمانی دارم. (خبرگزاری فرانسه اول اردیبهشت)

 

چهارشنبه بلومبرگ به‌نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت روسیه ممکن است در آستانه عدم توانایی به پرداخت قرضهای خود باشد. بلومبرگ افزود کمیته تعیین مشتقات اعتباری روز چهارشنبه گفت، اگر روسیه نتواند تا ۴مه که زمان انقضای مهلتش است، بدهیهای خود را به دلار پرداخت کند باید گفت برای اولین بار در بیش از یک قرن اخیر با نوعی ورشکستگی روبه‌رو شده است. در اینصورت طرفهایی که دارنده حق برداشت هستند می‌توانند از قراردادهایی که حدود چهل میلیارد دلار را پوشش می‌دهند دریافتهایشان را وصول کنند. (بلومبرگاول اردیبهشت)

 

 

وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور تا پایان سال جاری واردات نفت از روسیه را متوقف خواهد کرد. وی که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان بالتیکی خود سخن می‌گفت، ضمن تأکید بر همکاری و اشتراک عمل کشورهای اتحادیه اروپا در این زمینه اظهار داشت: ما تا تابستان آینده واردات نفت از روسیه را به نصف و تا پایان سال به صفر خواهیم رساند. قطع واردات گاز نیز در یک نقشه‌مسیر مشترک اروپایی دنبال خواهد شد، چرا که خروج مشترک و همگانی اتحادیه اروپا از گاز روسیه، نقطه قوت مشترک ماست (رویترز ۳۱فروردین).

 

 

روز چهارشنبه وزرای دفاع آمریکا و لهستان در واشنگتن دیدار کردند. وزیر دفاع آمریکا گفت تأمین و تحویل نیازهای نظامی اوکراین و کمکهای لهستان برای رساندن کمکهای نظامی آمریکا و دیگر کشورهای ناتو به اوکراین قابل تحسین و تشکر است. ( وزارت دفاع آمریکا اول اردیبهشت)

 

رویترز روز چهارشنبه به‌نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت این کشور آموزش تعدادی از پرسنل نظامی اوکراین را برای استفاده از توپهای هویتزر آغاز کرده است. وی ضمن تأکید بر این‌که آموزشها در خارج از خاک اوکراین انجام می‌شود گفت پروسه آموزش یک هفته وقت نیاز دارد. (رویترز۳۱ فروردین)

 

 

بلومبرگ ۳۱فروردین در یکی از سرمقاله های اصلی خود نوشت: اکنون هشت هفته پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین و افزایش تلفات نظامی و هم‌چنین انزوای بی‌سابقه بین‌المللی روسیه، برخی از مقامات ارشد کرملین بی‌سر و صدا تصمیم پوتین برای جنگ را زیر سؤال می‌برند. . بنا به‌گفته ده نفر از منابع کاملاً آگاه به این موضوع، منتقدان بر این باورند که تهاجم روسیه به اوکراین یک اشتباه فاجعه‌بار بود که این کشور را سال‌ها به عقب خواهد برد. این ده نفر که به‌شدت از مجازات اظهارنظر علنی می‌ترسیدند همه به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. بلومبرگ افزود این افراد تاکنون هیچ شانسی برای تغییر مسیر رئیس‌جمهور روسیه و یا چشم‌اندازی برای وجود چالشی در درون حاکمیت برای او نمیبینند. (بلومبرگ۳۱ فروردین)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/171de31b-9fc1-48fb-99ea-da2799a1fd25"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات