728 x 90

جنگ در اوکراین - مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - سه‌شنبه ۳۰فروردین

جنگ در اوکراین مقاومت مردم  و ارتش
جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز دوشنبه ۲۹فروردین اعلام کرد نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند هفت تهاجم نیروهای روسیه را در محور دونتسک و لوهانسک خنثی و دفع کنند. وی گفت در این درگیریها نیروهای اوکراین موفق شدند ده تانک، یک سیستم آتشباری، هجده واحد نفربر و هشت دستگاه خودروی تجهیزاتی دشمن را نابود کنند. وی هم‌چنین گفت دفاع ضدهوایی اوکراین در منطقه دونباس یک هواپیمای سوخوی ۳۰ و چهار فروند پهپاد اورلان۱۰ را سرنگون کرده است.

وزارت دفاع آمریکا عصر دوشنبه با ارائه برآورد پنتاگون از وضعیت کنونی جنگ اوکراین از جمله گفت: روسیه در حال حاضر ۷۶گردان تاکتیکی خود را در منطقه دونباس واقع در جنوب شرقی اوکراین مستقر کرده است. علاوه بر اینها ۲۲گردان تاکتیکی دیگر نیز در شمال اوکراین در حال بازسازی هستند. بخشی از آنها برای تسخیر ماریوپل تلاش می‌کنند. طبق برآورد ما ماریوپل هنوز به‌طور کامل تسخیر نشده و زیر بمبارانهای بسیار سنگین قرار دارد. اما هم‌چنان با سرسختی بسیار زیاد می‌جنگد. مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه قصد دارد تفنگداران دریایی خود را به ماریوپل گسیل دارد.

این مقام پنتاگون افزود: اکنون عملیات مشترک نیروهای روسیه در منطقه دونباس در جریان است. سنگین‌ترین درگیریها از اطراف شهر پوپاسنا گزارش‌شده است. جنگهای مشابهی نیز در جنوب شرقی و در اطراف شهر ایزیوم در جریان است.

در مقابل افزایش توپخانه روسیه در منطقه دونباس، نیروهای اوکراین نیز واحدهای توپخانه خود را که از جمله شامل هجده قبضه توپهای هویتزر ۱۵۵ساخت آمریکاست، تقویت کرده‌اند. به همراه این توپها چهل هزار گلوله آن نیز به اوکراینی‌ها تحویل داده شده که احتمالاً در روزهای آینده بکار گرفته خواهند شد.

به‌دنبال تهاجم اخیر نیروهای روسیه به مناطق شرقی اوکراین، آسوشیتدپرس در اولین ساعات بامداد دوشنبه به‌نقل از مقامات اوکراینی خبر داد درگیریهای خیابانی در شهر کرمینا Kreminna آغاز شده و عملاً خروج غیرنظامیان از این شهر غیرممکن شده است. کرمینا که در نزدیکی لوهانسک قرار دارد، تنها یکی از دو نقطه‌ای است که روس‌ها روز دوشنبه در امتداد جبهه‌ای به طول صدها مایل موفق شدند از آن عبور کنند. سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین گفت روسها کنترل این شهر را پس از با خاک یکسان کردن آن به‌دست گرفتند. بنابراین نیروهای اوکراین به‌منظور گرفتن آرایش مجدد و ادامه جنگ از شهر عقب‌نشینی کردند.

 

رویترز گزارش داد روسیه در حال استخدام نیروهایی از سوریه برای تهاجم جدید به اوکراین است. در حال حاضر افراد لشکر ژنرال سهیل الحسن از ارتش سوریه از جمله کسانی هستند که برای پیوستن به نیروهای روسیه در اوکراین ثبت نام کرده‌اند. رامی عبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق‌بشر سوریه به آسوشیتدپرس گفت: تاکنون حدود هفتصد نفر از لشکر تحت فرماندهی سهیل الحسن طی هفته‌های گذشته سوریه را به قصد پیوستن به نیروهای روسی ترک کرده‌اند. رامی عبدالرحمان می‌گوید روسیه به‌دنبال نیروهای مجرب و آموزش دیده برای استفاده در جنگ اوکراین است.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه در پیام ویدئویی خود خطاب به مردم اوکراین گفت: با توجه به تحریم همه جانبه و محدودیتهای مربوط به واردات و بسته شدن راههای دور زدن تحریم‌ها، اکنون زرادخانه تسلیحات استراتژیک روسیه، از جمله موشکهایش به ته رسیده و روسیه با موشک‌بارانهای بی‌رویه به خاک اوکراین خود را در این زمینه خلع‌سلاح کرده است. دیگر منابع تسلیحاتی روسیه نیز باید در انتظار چنین سرنوشتی باشند. با توجه به این‌که شلیک این‌همه موشک به خاک اوکراین هیچ تغییر کیفی در صحنه جنگ ایجاد نکرده، در جمعبندی باید گفت این استراتژی از جانب روسیه بسیار بیهوده بود. به عبارت دیگر مقدار زیان استراتژیکی که ما به روسیه می‌زنیم بسا بیشتر است از آنچه روسیه از ما می‌گیرد.

نیروهای روسیه امروز جنگ در دونباس که از سال‌ها قبل برایش آماده‌سازی می‌کنند را آغاز کردند. بخش زیادی از ارتش روسیه اکنون در آنجا متمرکز است. هر چقدر هم نیروی روسیه در آنجا باشد، برای ما فرقی نمی‌کند. ما هر روز از خاکمان دفاع خواهیم کرد. ما چیزی را تسلیم نخواهیم کرد، در عین‌حال دنبال چیزی هم که به ما تعلق ندارد نیستیم. من به همه شما رزمندگان در دونباس و ماریوپل افتخار می‌کنم. هم‌چنین به نیروهای مقاوم خارکیف.

 

روز دوشنبه سخنگوی کاخ‌سفید آمریکا به خبرنگاران گفت دولت بایدن در حال بررسی اعمال تحریم‌های بیشتری علیه روسیه است. وی گفت: ما در عین گسترش تحریم‌ها، از هر گونه دورزدنها آنها نیز جلوگیری می‌کنیم و این کار ادامه دارد. سخنگوی کاخ‌سفید ضمن اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه به‌نقل از رئیس بانک مرکزی روسیه گفت: تحریم‌ها به طرز فزاینده‌ای تأثیر خود را بر اقتصاد روسیه نشان می‌دهند. با چنین وضعیتی باید گفت پایدار ماندن اقتصاد روسیه به اتکاء منابع ذخیره در بازه زمانی محدودی متصور است.

سخنگوی کاخ‌سفید در پاسخ به این سؤال که آیا اوکراین تبدیل به سوریه دیگری خواهد شد گفت: ما چنین برآوردی نداریم. با توجه به شجاعت و سرسختی که اوکراینی‌ها از خود نشان داده‌اند و موفقیتی که تاکنون در عقب‌راندن روسها کسب کرده‌اند و هم‌چنین کمکهای نظامی آمریکا به آنان، برآورد ما این نیست و چنین دیدگاهی ندریم.

وزارت‌خارجه اوکراین در بیانیه‌یی اعلام کرد سفارت شانزده کشور به‌علاوه دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا فعالیت‌های خود را مجدداً در کی‌یف آغاز کردند. خبرگزاری اوکراین که این خبر را منتشر کرد افزود فرانسه، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، استونی، لهستان، ترکیه، جمهوری چک از جمله این کشورها هستند

 

اسکات موریسیون نخست‌وزیر استرالیا روز سه‌شنبه ۳۰فروردین در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: من فکر نمی‌کنم جنگ اوکراین به‌زودی خاتمه یابد. البته رئیس‌جمهور زلنسکی به شایستگی کشورش را در این جنگ رهبری می‌کند. استرالیا نیز به نوبه خود اوکراین را در همه زمینه ها کمک و پشتیبانی کرده، چه با ادوات جنگی مانند توپخانه یا پهپاد و چه کمکهای پزشکی. ما به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهیم داد چرا که به ارزشهایی که آنان برایش می‌جنگند و استقرار نظم و قانون احترام می‌گذاریم و به آنها معتقدیم.

به‌دنبال تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفت و گاز روسیه، کارکنان و اتحادیه‌های تجاری و صنعتی آلمان اتحاد خود را در مخالفت با فوریت چنین تصمیمی از جانب اتحادیه اروپا اعلام کردند. آنها گفتند این اقدام موجب تعطیلی کارخانه‌ها و از دست رفتن مشاغل خواهد شد. آسوشیتدپرس با انتشار این خبر گفت مقامات اوکراینی می‌گویند عایدات ناشی از خرید نفت و گاز از روسیه صرف تأمین مالی جنگ خانمان‌سوز این کشور علیه اوکراین می‌شود و به همین دلیل باید متوقف گردد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aec1863c-c848-4909-8f40-b42294ca3ade"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات