728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - جمعه ۲۶ فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

به‌دنبال هدف قرار گرفتن رزمناو روسی مسکوا در دریای سیاه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، این رزمناو غرق شده است. رویترز که این خبر را منتشر کرد نوشت: در آستانه آمادگی روسیه برای انجام یک حمله جدید در شرق و جنوب اوکراین، غرق شدن رزمناو مسکوا که در صدر ناوهای جنگی روسیه در دریای سیاه به‌شمار می‌رفت، ضربه جدی به کارزار نظامی روسیه در اوکراین می‌باشد.

 

 

روسیه علت غرق شدن این ناو را انفجار مهمات موجود در آن و متعاقباً آتش‌سوزی ذکر کرده است. اما اوکراین اعلام کرد رزمناو مسکوا هدف موشکهای ارتش اوکراین قرار گرفته است.

تصاویر ماهواره‌یی گرفته شده در اوایل ماه آوریل، ناو جنگی موسکوا را قبل از آسیب دیدن در بندر سواستوپل نشان می‌دهد (رویترز ۲۵فروردین).

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در مورد غرق شدن رزمناو روسی گفت: روسیه تنها سه فروند از این نوع ناو را در اختیار داشت. از دور خارج شدن این ناو که بیشتر برای دفاع ضدهوایی بکار می‌رفت، دست‌کم در کوتاه مدت، بر توانمندی دریایی روسیه تأثیر خواهد داشت. این مقام پنتاگون هم‌چنین افزود پس از این واقعه ناوهای دیگر روسیه از محل فاصله گرفته و به سمت مناطق جنوبی دریای سیاه منتقل شده اند. (وزارت دفاع آمریکا۲۵فروردین)

نیویورک تایمز به‌نقل از آدمیرال جیمز فوگو، فرمانده سابق ناوگان دریایی آمریکا نوشت: تمامی شواهد مؤید این هستند که رزمناو روسیه هدف موشک قرار گرفته است. این واقعه نشان می‌دهد قدرت دفاعی ناوهای روسیه در مقابل حملات هوایی موشکی بسیار ضعیف است (نیویورک تایمز۲۵ فروردین).

 

روسیه به آمریکا هشدار داد که تسلیح اوکراین را متوقف کند. واشنگتن پست که روز جمعه این خبر را منتشر کرد نوشت این هشدار در حالی است که بایدن گسترش چشمگیری در طیف تسلیحات ارائه شده به دولت اوکراین را تأیید کرده است. روسیه این هفته یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به ایالات متحده ارسال کرد و هشدار داد که ارسال محموله‌های ایالات متحده و ناتو از جمله سیستم‌های تسلیحاتی حساس به اوکراین، به درگیریها در آنجا شدت می‌بخشد و می‌تواند «عواقب غیرقابل پیش‌بینی» داشته باشند (واشنگتن پست۲۶فروردین).

 

 

 

روز پنجشنبه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت مقامات عالیرتبه آمریکا در نظر دارند به‌زودی نماینده‌ای از جانب دولت وی به‌عنوان همبستگی با مردم اوکراین، به کی‌یف اعزام کنند. رویترز ضمن مخابره این خبر هم‌چنین به‌نقل از ناظران آگاه نوشت: پیش‌بینی می‌شود لوید آستین وزیر دفاع و یا آنتونی بلینکن وزیر خارجه، کاندیداهای مورد نظر برای چنین سفری باشند (رویترز: ۲۵فروردین).

 

بنا به گزارش واشنگتن پست، سناتور استیو دینز و خانم ویکتوریا اسپارتز عضو مجلس نمایندگاه آمریکا وارد کی‌یف شدند. دیدار سناتور دینز و خانم ویکتوریا اسپارتز که خود اوکراینی‌الاصل می‌باشد، یه دعوت دولت اوکراین و به‌عنوان نشان همبستگی یا مرذم اوکراین صورت گرفت. نمایندگان کنگره آمریکا در این سفر ضمن ملاقات با مقامات دولت اوکراین از شهر بوچا دیدن کردند (واشنگتن پست۲۶ فروردین).

 

ویتالی کلیچکو شهردار کی یف، روز پنجشنبه حین درختکاری در پارکی در مرکز کی‌یف که قرار است با عنوان «قهرمانان ماریوپل» نامگذاری شود گفت: زمانی در این پارک مجسمه به‌عنوان سمبل دوستی اوکراین و روسیه وجود داشت. اما اکنون چگونه می‌توان از چنین دوستی صحبت کرد، در حالی‌که روسیه به ما حمله کرده و یک کارزار پاکسازی قومی علیه مردم اوکراین به راه انداخته است؟». وی هم‌چنین گفت به‌زودی لایحه حذف نامهای «مسکو» و «مینسک» از خیابان‌ها، متروها و دیگر اماکن کی‌یف در پارلمان اوکراین به رأی گذاشته خواهد شد (رویترز۲۶ فروردین).

 

به‌گفته فاکس نیوز وزیر امور خارجه ایرلند، سایمون کاونی، روز پنجشنبه وارد کی‌یف شد. . وی از جمله سیاستمداران عالیرتبه اروپایی است که طی هفته‌های اخیر برای نشان دادن حمایت از مبارزه اوکراین از کی‌یف دیدار می‌کنند.

کاونی که هم‌چنین مسئولیت وزارت دفاع ایرلند را به عهده دارد در این دیدار با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه و الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین دیدار می‌کند.

 

 

ایرلند تاکنون ۲۲میلیون دلار کمک بشردوستانه و یک بسته کمکهای تجیهزاتی به ارزش۳۶ میلیون دلار به اوکراین ارسال کرده است. (سایت فاکس نیوز ۲۵فروردین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8960236b-0401-4b20-be89-88adf6ed4744"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات