728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - جمعه ۱۹ فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت که روسیه 'تلفات قابل توجهی' در اوکراین متحمل شده است. وی در مصاحبه ای با شبکه انگلیسی اسکای نیوز گفت: «ما تلفات قابل توجهی از نیروها داریم و این یک تراژدی بزرگ برای ما است».(اسکای نیوز ۱۸ فروردین )

بر اثر اصابت یک موشک روسیه به یک ایستگاه قطار در کراماتورسک Kramatorsk در شرق اوکراین که مملو از غیرنظامیان برای خروج از منطقه جنگی بود، حداقل ۵۰تن از شهروندان کشته و بیش از ۱۰۰نفر مجروح شدند. تصاویری که از بیرون ایستگاه منتشر شده، اجساد مثله شده را که در اطراف پراکنده شده نشان می‌دهد. مقامات اوکراینی از ساکنان خواسته بودند که به غرب بروند، زیرا روسیه تلاشهای نظامی خود را در منطقه شرقی دونباس پس از عقب‌نشینی از کی‌یف متمرکز می‌کند. (دیلی میل۱۹ فروردین)

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد طی ۲۴ساعت گذشته، ۷ حمله دشمن به مناطق دونتسک و لوهانسک دفع شد، ۴دستگاه تانک، ۲ سامانه توپخانه، ۱۰ واحد زرهی و ۱۱ خودروی دشمن منهدم شد. (اوکراین همین الان۱۹ فروردین)

-ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین

به گزارش رسانه‌های انگلستان این کشور قرار است پس از نشست تسلیحاتی سالزبری با ارائه موشک‌های ضد کشتی و خودروهای زرهی که می‌توانند در برابر موشکها مقاومت کنند، به اوکراین قدرت جنگندگی بیشتری بدهد. منابع می‌گویند موشکهای ضد کشتی، خودروهای شناسایی و کامیونهای گشتی از جمله این بسته تسلیحات هستند. کمکهای انگلستان به اوکراین با ورود جنگ به آنچه لیز تراس وزیر خارجه این کشور از آن با عنوان مرحله جدید و دشوار نام می‌برد افزایش خواهد یافت. لیز تراس در دیدار با وزرای خارجه ناتو در بروکسل، در روزها و هفته‌های آینده پیش‌بینی «حمله متمرکزتر روسیه» را کرده است. (دیلی میل۱۸ فروردین)

 

به گزارش دیلی میل صحنه‌های هولناک جدیدی پس از خروج نیروهای روسیه از روستاهای اوکراین کشف شد: زلنسکی می‌گوید، صحنه روستای بورودیانکا «به‌طور قابل توجهی وحشتناک‌تر» از بوچا است، زیرا آشکار شد که نیروهای روسیه غیرنظامیان مجروح را به مدت یک هفته زیر آوار خانه‌های بمباران شده باقی می‌گذاشتند تا جان بدهند و فریاد آنها برای کمک خاموش شود. به‌گفته مقامات اوکراین ۲۶ جسد از زیر آوار دو ساختمان آپارتمانی ویران شده در بورودیانکا Borodyanka کشف شده است. (دیلی میل۱۹ فروردین)

استیون استراب Straub، ۷۳ساله که یک سرباز قدیمی آمریکایی از ایالت فلوریداست از اواسط ماه مارس برای پیوستن به نیروهای اوکراینی در جنگ با روسیه به این کشور رفت. او که همراه سربازان اوکراینی به صحنه‌های نبرد می‌رود می‌گوید روحیه این سربازان بسیار بالاست. او منتظر است که به‌زودی به او اجازه حمل سلاح و شرکت در جنگ بدهند و می‌گوید من برای جنگیدن آماده‌ام. (خبرگزاری فرانسه۱۹ فروردین)

 

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در ناتو گفت جنگی که در دونباس جریان دارد ما را یاد جنگ جهانی دوم می‌اندازد. در این منطقه جابه‌جایی هزاران تانک و نفربرزرهی، هواپیما و توپخانه و هزاران سرباز دیده شده است. این یک عملیات ویژه نیست.

وی خطاب به سران ناتو گفت، یا شما همین الآن به ما کمک می‌کنید، و حرف من در مورد روزهاست و نه هفته‌ها، وگرنه کمک شما دیگر فایده نخواهد داشت. زیرا بسیاری از مردم کشته خواهند شد و بسیاری خانه و شهر و روستای خود را از دست خواهند داد. دقیقاً به‌خاطر این‌که کمک شما با تأخیر به ما رسید. متأسفانه باید این را بگویم که قتل‌عام در بوچا تنها نوک کوه یخ این جنایات است. گزارشهایی که از ماریوپل می‌رسد حاکی است این شهر وضعیت بسا بسا وخیم‌تری دارد. (گاردین: ۱۹فروردین)

 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق‌بشر ملل متحد گفت، این کار کاملاً منطقی و درست است، هر چند که برای رسیدن به این تصمیم بسیار جنگیدیم. من از کشورهایی که به تعلیق روسیه رأی مثبت دادند سپاسگزارم. (خبرگزاری فرانسه۱۹ فروردین)

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌یی ضمن ابراز خرسندی از نتایج رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق‌بشر این سازمان گفت: ما به همکاری با کشورهای مسئول در سراسر جهان برای جمع‌آوری اسناد و شواهد ادامه می‌دهیم تا روسیه را مورد حسابرسی قرار دهیم، فشار بر اقتصاد روسیه را افزایش دهیم و این کشور را در صحنه بین‌المللی ایزوله کنیم. (سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۱۷فروردین)

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سخنانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای رأی‌گیری بر سر تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق‌بشر ژنو گفت: این فقط مربوط به مورد حسابرسی قرار دادن روسیه نیست. این در مورد ایستادن در کنار مردم اوکراین است. امروز جامعه بین‌المللی یک گام جمعی در مسیر درست برداشت. ما اطمینان حاصل کردیم که یک ناقض دائمی و فاحش حقوق‌بشر اجازه نخواهد داشت یک مقام رهبری را در سازمان ملل در زمینه حقوق‌بشر اشغال کند.

نماینده بریتانیا با تأکید بر اهمیت نقش کشورهای عضو شورای حقوق‌بشر سازمان ملل گفت: رأی امروز یک پیروزی برای حقوق‌بشر است که اعتبار شورای حقوق‌بشر و اصول منشور سازمان ملل را حفظ می‌کند.

نماینده فرانسه در اظهارات خود با یادآوری تعهد جمعی برای حفظ یکپارچگی شورای حقوق‌بشر و حمایت از اهداف آن گفت: مجمع عمومی با تصویب این قطعنامه امروز پیام روشنی را به فدراسیون روسیه ارسال می‌کند که این اعمال برخلاف تمامی ارزش‌هایی است که ما از زمان تشکیل سازمان ملل از آن دفاع کرده‌ایم و روسیه باید به‌خاطر نقض فاحش و سیستماتیک حقوق‌بشر که در اوکراین مرتکب می‌شود مورد حسابرسی قرار گیرد.

(سایت وزارت‌خارجه آمریکا۱۷ فروردین)

 

 

کنگره آمریکا به تعلیق روسیه از داد و ستد با آمریکا رأی داد. متمم قانون تعلیق روسیه از داد و ستد با آمریکا پس از تصویب در سنا به مجلس نمایندگان برای تصویب ارائه شد.

نماینده کوین برادلی جمهوریخواه از تگزاس گفت: روسیه باید سه مسأله را بپذیرد، خارج کردن نیروهایش از اوکراین، هیچ تهدیدی علیه ناتو اعمال نکند و حق مردم اوکراین برای انتخاب آزادانه و مستقل دولت مورد نظرشان را به‌رسمیت بشناسد. این یک پیروزی مهم دوحزبی در کنگره آمریکاست». (آسوشیتدپرس۱۹ فروردین)

 

رویترز روز پنجشنبه به‌نقل از فیس‌بوک گزارش کرد، متا، صاحب فیس بوک، کمپینهای هک، شبکه‌های نفوذ و عملیات کلاهبرداری را در بحبوحه جنگ در اوکراین حذف کرد و هم‌چنین گفت که در حال بررسی مراحل اضافی برای رسیدگی به اطلاعات نادرست از صفحات دولت روسیه است. (رویترز به‌نقل از فیس بوک۱۸ فروردین)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aff71082-fdc6-47d2-845f-7f1d18012235"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات