728 x 90

جنگ در اوکراین، مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - جمعه دوم اردیبهشت

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین

مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

 

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه دوم اردیبهشت در بریفینگ مربوط به پنجاه و هشتمین روز جنگ در اوکراین گفت نیروهای اشغالگر در اکثر جبهه‌ها مشغول آمادگی و چک و کنترل نیروهای رزمی و لجستیکی و هم‌چنین سیستم‌های دفاعی خود برای انجام یک تهاجم بزرگ هستند. اما در محور دونتسک-تاوریسکی عملیات رزمی آنها طی روز و در طول خط نبرد فعال بود. در جبهه جنوب دشمن تلاش کرد با آتش سنگین در نیرهای دفاعی ما در منطقه ترودولوبیوکا نفوذ کند. اما با تحمل خسارات و تلفات به مواضع اشغال شده قبلی بازگشت.

نیروهای مسلح اوکراین ده رشته عملیات تهاجمی روسیه را خنثی و دفع کرده است. در این بیانیه هم‌چنین آمده است: نیروهای اوکراین طی این درگیریها شش تانک، چهار قبضه توپخانه، هشت نفربر زرهی و پانزده خودرو نظامی روسیه را منهدم کرده‌اند. هم‌چنین نیروی هوایی اوکراین پانزده هدف خود را منهدم کرد. هم‌چنین در عملیات مشترک نیروهای زمینی و زرهی و تفنگداران دریایی و گارد ملی طی بیست و چهار ساعت گذشته سه فروند هواپیمای سوخو-۳۴ و سوخو-۲۵ و ۹فروند پهپاد و ۳ هلیکوپتر روسیه را در آسمان منطقه دونباس سرنگون شدند. ( سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین - دوم اردیبهشت )

ساعتی قبل از این‌که رئیس‌جمهور روسیه پیروزی نیروهای این کشور در ماریوپل را اعلام کند، صدای انفجارهایی در این شهر محاصره شده شنیده شد و همزمان دود غلیظی از کارخانه فولاد اووستال برخاست.

رویترز ضمن مخابره این خبر خاطرنشان کرد رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خطاب به نیروهای اوکراینی در این شهر گفته بود یا سلاحهایشان را بر زمین بگذارند یا همگی کشته خواهند شد. اما وی پنحشنبه‌عملیات موفق آزادسازی ماریوپل را به وزیر دفاع و نیروهای ارتش روسیه تبریک گفت. وی هم‌چنین افزود انهدام منطقه صنعتی ماریوپل دیگر ضرورتی ندارد و دستور داد چنین عملیاتی متوقف شود.

با این وجود وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد اطلاعات موثق نشان می‌دهند که نیروهای اوکراینی هنوز کنترل قسمتهایی از ماریوپل را در اختیار دارند و ادعاهای روسیه مبنی بر آزاد کردن شهر ماریوپل نادرست است. (رویترز - اول اردیبهشت)

 

رویترز به‌نقل از بوی‌چنکو شهردار ماریوپول گفت تصاویر ماهواره‌یی مربوط به گورهای دسته‌جمعی در ماریوپل گواه آشکاری بر این حقیقتند که روسها در حال پنهان کردن اجساد کشته‌شدگان و جلوگیری از برملا شدن آمار آنها هستند.

شهردار ماریوپل گفت: حال حاضر نود درصد این شهر بزرگ با خاک یکسان شده است.

بوی‌چنکو هم‌چنین با اشاره به نیروهای مسلح اوکراینی باقیمانده در شهر ماریوپل گفت: آنها حاضر نیستند خود را تسلیم کنند، و فقط حاضرند با سلاحهایشان در دست شهر را ترک کنند تا به دفاع از کشورشان اوکراین ادامه دهند. ( رویترز - دوم اردیبهشت )

روز پنحشنبه همزمان با تشدید جنگ در شرق اوکراین، صدای انفجارهای پی‌درپی و شدیدی در شهر روبیژنه واقع در استان دونباس شنیده شد و ستونهای غلیظ دود در نقاط مختلف شهر مشاهده شد. مقامات اوکراینی انفجارها را ناشی از موشک‌باران شهر توسط نیروهای روسی دانستند. این مقامات هم‌چنین گفتند نیروهای روسیه تاکنون موفق نشده‌اند کنترل کامل این شهر را که یکی از اهداف مهم نظامی‌شان است به‌دست بگیرند. متقابلاً روسیه هر گونه هدف قرار دادن غیرنظامیان در این شهر را رد کرد و اوکراین را مقصر دانست. (رویترز- ۲ اردیبهشت)

 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد آخرین تحولات اوکراین و کمکهای آمریکا به این کشور گفت: روسیه اکنون کازار دیکری را برای تصرف قلمروهای جدیدی در شرق اوکراین به‌راه انداخته است. ما اکنون در یک پنجره حساس از زمان قرار گرفته‌ایم، آنجا که آنها می‌خواهند صحنه را برای فاز بعدی این جنگ آماده کنند. ما و متحدان و شرکایمان نیز با بیشترین سرعت ممکن بسوی کمک بیشتر به اوکراین پیش می‌رویم، از جمله کمکهای تسلیحاتی و تجهیزاتی. امروز من هشتصد میلیون دلار دیگر را برای تقویت هر چه بیشتر توانایی اوکراین برای پیشبرد جنگ در شرق و در منطقه دونباس، اعلام می‌کنم. رئیس‌جمهور آمریکا در تشریح بسته جدید کمکهای نظامی افزود: این بسته شامل سلاحهای سنگین توپخانه، از جمله دهها توپ هویتزر به همراه ۱۴۴هزار گلوله آنها و پهپادهای تاکتیکی می‌باشد. ما هزاران موشک ضد زرهی و ضدهوایی، هلیکوپتر، پهپاد، نارنجک انداز، مسلسل، تفنگ، سامانه راداری به همراه پنجاه میلیون مهمات سلاحهای سبک را قبلاً برای اوکراین ارسال کرده‌ایم. آمریکا به تنهایی برای هر تانک روسی، ده موشک‌انداز ضدتانک به اوکراین داده است. ما هم‌چنین تسهیل کننده جریان قابل توجهی تسلیحات و سیستم‌های نظامی هستیم که توسط متحدان و شرکایمان از سراسر جهان برای اوکراین ارسال می‌شود. مانند سامانه‌های ضدهوایی دوربرد S-۳۰۰ که اخیراً اسلواکی به اوکراین داده است.

بایدن هم‌چنین گفت: ما فقط به بودجهای که کنگره برای اوکراین در نظر گرفته اکتفانمی‌کنیم، بلکه کمکها را مستقیماً به خط مقدم آزادی و برای جنگجویان بی‌باک و مجرب اوکراینی که ناچاراً بار این جنگ را بدوش می‌کشند ارسال می‌کنیم.

باید پذیرفت و شگفت‌زده شد از شجاعت این ملت و عزمی که آنها نه فقط در ارتش خود، بلکه در مردان و زنان جوانشان نشان می‌دهند. . (کاخ‌سفید آمریکا - اول اردیبهشت)

 

به‌دنبال اعلام بسته کمکهای نظامی جدید به اوکراین توسط رئیس‌جمهور آمریکا، وزارات دفاع این کشور روز پنجشنبه اعلام کرد این بسته شامل هفتاد و دو توپ ۱۵۵ میلیمتری هویتزر با ۱۴۴هزار گلوله توپ و ۱۲۱ سامانه هوایی بدون سرنشین فینیکس گوست می‌باشد. سخنگوی پنتاگون که این جزییات را توضیح می‌داد هم‌چنین افزود: سیستم هوایی بدون سرنشین و تاکتیکی فینیکس گوست، به‌طور خاص برای پاسخ به الزامات مورد نیاز اوکراین توسعه یافته است. وی از وارد شدن در جزییات توانمندی این نوع پهپاد خودداری کرد. این مقام پنتاگون گفت توپهای هویتزر با نیازهای اوکراین به‌خصوص در نبرد دونباس بسیار منطبق است. (وزارت دفاع آمریکا - اول اردیبهشت)

 

روز پنجشنبه زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی خود به مردم اوکراین، ضمن امیدواری برای برقراری صلح گفت: زمان آن فرا خواهد رسید که اشغالگران مجبور به ترک سرزمین ما، از جمله ماریوپل خواهندشد. شهری که بی‌اعتنا به آنچه اشغالگران در موردش می‌گویند، هم‌چنان به مقاومت و پایداری در مقابل روسها ادامه می‌دهد.

زلنسکی ضمن اشاره به کمکهای تسلیحاتی آمریکا و دیگر کشورها و قدردانی از آنها گفت این همان چیزهایی است که اوکراین نیاز دارد. وی هم‌چنین تحرکات و فعالیت‌های نظامی نیروهای روسیه در شرق اوکراین را بی‌نتیجه خواند و گفت همه اینها به‌خاطر این است که بهانه‌یی برای اعلام یک پیروزی به‌دست بیاورند، در حالی‌که هیچ فایده‌ای برای آنها در برنخواهد داشت. (رویترز-دوم اردیبهشت)

زلنسکی روز پنجشنبه ضمن یک پیام ویدئویی خطاب به اعضای پارلمان و شخصتیهای سیاسی پرتغال گفت کشور ویران شده از جنگ او برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه که بقای آن را تهدید می‌کند، به سلاحهای سنگین بیشتری نیاز دارد و از کشورهای غربی خواست تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنند. (رویترز- یکم اردیبهشت)

بنا به‌گفته رویترز روز پنجشنبه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در مقر پنتاگون از دنیس شیمهال نخست‌وزیر اوکراین استقبال کرد. آستین در این دیدار بر همبستگی و حمایت مستحکم آمریکا از مردم و نیروهای مسلح اوکراین تأکید کرد. رویترز هم‌چنین افزود نخست‌وزیر اوکراین به‌منظور یک ملاقات دو حزبی در کنگره آمریکا حضور یافت و در مورد نیازهای دولت اوکراین با قانونگذاران آمریکایی بحث و گفتگو کرد. وی پیش از آن نیز دیدار کوتاهی با جو بایدن در کاخ‌سفید داشت. (رویترزیکم اردیبهشت )

 

خانم کی‌را رودیک از زنان مقاومت و نماینده پارلمان اوکراین در مصاحبه با نیوزمکس:ما تاییدیه ای از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا دریافت کردیم که در نهایت برخی از سلاح های سنگین مورد نیاز خود را دریافت خواهیم کرد.من می خواهم یک بار دیگر تاکید کنم: ما به همه چیز در لیست نیاز داریم و به آن نیاز داریم. هر دقیقه تاخیر رایگان نیست: مردم من هزینه آنها را با جان خود می پردازند. (نیوزمکس ۲ اردیبهشت )

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cfa35b57-c8a3-4c0b-b503-3e366eb26757"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات