728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین

وزارت دفاع روسیه صبح امروز اعلام کرد که بندر خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کرده است و پیشروی خود بسوی شهر ماریپول را ادامه می‌دهد. بعضی خبرها حاکی از این است که هنوز قسمتهایی از شهر در دست نیروهای اوکراین است.

سخنگوی پنتاگون گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد که نیروهای روسیه تا صبح چهارشنبه وارد شهر ماریپول نشده‌اند اما موشک‌باران آنرا آغاز کرده‌اند. وی گفت تا روز سه‌شنبه بیش از چهارصد موشک به شهرهای اوکراین شلیک شده است. . کنترل فضای هوایی اوکراین به‌طور کامل در دست روسیه نیست. در بعضی نقاط برتری هوایی در دست روسها و در بعضی نواحی نیز نیروی هوایی اوکراین کنترل را در اختیار دارد.

 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه گفت: روسیه مرکز جنگ اطلاعاتی و عملیات روانی نیروهای مسلح اوکراین و هم‌چنین تأسیسات فناوری سرویس امنیت اوکراین در کی‌یف را با سلاحهای بسیار دقیق مورد حمله قرار خواهد داد. وی هم‌چنین تصریح کرد عملیات نظامی روسیه در اوکراین را تا رسیدن به هدف اصلی یعنی دفاع از روسیه در برابر تهدیدات غرب ادامه خواهد داشت. وی افزود: از زمان آغاز عملیات نظامی تاکنون نیروهای روسیه بیش از ۱۳۲۵نقطه از زیرساختهای نظامی اوکراین را منهدم کرده‌اند. هم‌چنین ۳۹۵ تانک و خودروی زرهی، ۵۹ سکوی پرتاب چندگانه موشک، ۱۷۹قبضه توپ و ۲۸۶ خودروی ویژه نظامی هدف قرار گرفته‌اند.

روز گذشته یکی از برجهای پخش تلویزیون اوکراین در کیف هدف موشک قرار گرفت و پخش تلویزیون برای مدت کوتاهی قطع شد.

 

زلینسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز در همین روز طی یک پیام ویدئویی گفت: از آغاز جنگ تاکنون ۶هزار تن از نیروهای روسی کشته شده‌اند.

شهردار کی‌یف روز چهارشنبه اعلام کرد طی موشک‌بارانهای بیست و چهار ساعت گذشته ۲۴تن کشته و ۱۱۲تن مجروح شده‌اند.

وزارت دفاع اوکران اعلام کرد در جریان جنگ اوکراین تاکنون ۳۰ جنگنده بمب‌افکن، ۳۱ هلیکوپتر، ۲۱۱ تانک، ۸۶۲ نفربر زرهی، ۳۵۵ مرکز فن‌آوری خودروسازی، ۸۵توپ، ۲ کشتی و ۴۰ موشک‌انداز کاتیوشا متعلق به روسیه را منهدم کرده است

سازمان ملل نیز اعلام کرده است که تا ظهر روز چهارشنبه بیش از ۹۰۰هزار پناهنده از اوکراین خارج شده‌اند.

 

سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: به‌نظر ما روسیه تاکنون بیش از هشتاد درصد نیروی جنگی خود را در اوکراین پیاده کرده است. ما در شمال کی‌یف شاهد مقاومت نیروهای اوکراین در مقابل پیشروی ارتش روسیه به سمت پایتخت هستیم. در روزهای اخیر علائمی دریافت کرده‌ایم که نشان از وجود مشکلات لجستیکی در ارتش روسیه دارد. آنها علاوه بر مشکل کمبود سوخت در زمینه تغذیه نیروهای خود دچار مشکل جدی شده‌اند.

طبق گفته پنتاگون پیشروی نیروهای روسیه عمدتاً در محورهای جنوب بوده است.

 

 

 

 

 

اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعدازظهر چهارشنبه برای رأی‌گیری بر سر قطعنامه جنگ اوکراین تشکیل جلسه داده است به گزارش رسانه‌ها تاکنون بیش از ۱۰۰ نماینده کشورهای مختلف درباره جنگ اوکراین در جلسات فوق‌العاده مجمع عمومی که از روز دوشنبه شروع شد سخنرانی کرده‌اند.

 

نماینده آلمان روز گذشته در سخنان خود گفت:

ما امروز مجبور شدهایم موضع بگیریم و جای خودمان را مشخص کنیم که در کدام طرف هستیم. کشور من اکنون به اوکراین در همه زمینه‌ها کمک می‌کند.

ما باید به‌لحاظ نظامی نیز به اوکراین کمک کنیم. آلمان امروز به مسئولیت خودش عمل می‌کند. تلاش می‌کنیم تا راه‌حل دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز بیابیم. ابن بحران، موضوع همین امروز است...

الان زمان انتخاب ما برای عدالت و صلح است.

 

نماینده آمریکا، توماس گرینفیلد در جلسه مجمع عمومی گفت: ما امروز روسیه را فرا می‌خوانیم که جنگ بی‌دلیل، غیرعادلانه و غیرمعقولش علیه اوکراین را متوقف کند. ما هم‌چنین همسایه دیگر اوکراین، بلاروس را فرا می‌خوانیم حمایتش از جنگ را متوقف کند و مرزهایش را محلی برای تسهیل این تجاوز قرار ندهد. طی چهل سال گذشته این اولین باری است که مجمع عمومی یک اجلاس اضطراری تشکیل می‌دهد... خطاب به سربازان روسی که در این جنگ غیرضروری و غیرعادلانه شرکت می‌کنند می‌گویم، دست به جنایت جنگی نزنید و سلاحهای خود را بر زمین بگذارید و خاک اوکراین را ترک کنید...

اکنون نوبت ماست که تصمیم خود را بگیریم. آمریکا ایستادن در کنار مردم اوکراین را انتخاب کرده است. ما به همراه شرکا و متحدانمان تصمیم گرفته‌ایم عواقب شدیدی را بر روسیه اعمال کنیم و آنرا مسئول اعمالش بدانیم.

 

 

نیویورک تایمز نوشت، ولودومیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از جامعه بین‌المللی خواستار متوقف کردن جنگ در اوکراین شد.

جو بایدن در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد که فضای آمریکا به روی روسیه بسته شده است که از چهارشنبه شب ساعت ۲۱ شروع خواهد شد.

بن والاس وزیر دفاع انکلستان گفت، جامعه بین‌المللی در حال جمع‌آوری شواهدی است که مشخص کند چه نوع تسلیحاتی در اوکراین استفاده می‌شود و آیا جنایات جنگی مرتکب شده‌اند. یا خیر؟

 

در همین حال گوگل شبکه خبری آر. تی و اسپوتنیک را از فروشگاه پلی اپ در اروپا مسدود کرد. شرکت آلفابت از گوگل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در راستای اقدام قبلی برای حذف ناشران دولتی روسیه، برنامه‌های تلفن همراه متصل به RT و Sputnik را از پلی استور خود قطع کرده است

شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز اعلام کرد ارسال قطعه، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی فنی خطوط هوایی روسیه را به‌حالت تعلیق در آورده است. (رویترز، نیویورک تایمز، میل آنلاین و توئیتر: ۱۱ اسفند۱۴۰۰)

 

در حالی‌که جنگ در اوکراین ادامه دارد، تظاهرات در کشورهای مختلف جهان در همبستگی با اوکراین و برای توقف جنگ ادامه دارد

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/252fa71d-ffa4-47f7-8984-42f2962d3e45"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات