728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – چهارشنبه ۲۵ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین در بیست و یکمین روز ادامه یافت. به‌گفته مقامات اوکراین روسیه از شب گذشته بر شدت حملات به کی‌یف افزوده است

بنا به گفته خبرگزاریها مسکو طی ماه گذشته موفق به تسخیر کامل هیچ‌کدام از ده شهر بزرگ اوکراین نشده است. مقامات اوکراینی این وضعیت را نشانهای از پایان جنگ زودتر از موعد پیش‌بینی شده می‌دانند.

ستاد کل ارتش اوکراین روز چهارشنبه تلفات ارتش روسیه طی ۲۰روز جنگ در اوکراین را اعلام کرد. بر اساس این گزارش تاکنون: ۱۳هزار و ۸۰۰ سرباز روسیه کشته شده‌اند و علاوه بر این

-۴۳۰ منبع سوخت‌

-۱۳۷۵ نفربر رزمی

- ۱۹۰قبضه توپخانه

- ۴۳ سامانة پدافندی

-۸۴ فروند جنگنده

- ۸۱۹ خودروی رزمی

-۳ کشتی جنگی-

۶۰ تانکر سوخت و ۱۱ پهپاد عملیاتی منهدم شده است

روز چهارشنبه ۲۵اسفند دفتر امور اضطراری شهرداری خارکیف اعلام کرد تاکنون پانصد تن از غیرنظامیان این شهر جان خود را بر اثر بمبارانهای روسیه از دسته داده‌اند. اما آمار تلفات انسانی را به‌دلیل این‌که تیم امداد موفق به جستجوی کامل مناطق بمباران شده نشده‌اند بیشتر از رقم اعلام شده دانست.

ایگور تره خوفIgor Terekhov، شهردار خارکیف سه‌شنبه شب در یک پیام ویدئویی به ساکنان خارکیف گفت ما روز دیگری از جنگ را سپری کردیم. من سختی شرایط را درک می‌کنم، اما باید مقاومت کنیم».

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه برای بررسی کمکهای نظامی بیشتر به اوکراین و بررسی جوانب امنیتی مرزهای اروپا تشکیل جلسه داد. دبیرکل ناتو در آستانه برگزاری این نشست گفت حمله روسیه و هماهنگیاش با بلاروس واقعیت امنیتی جدیدی را برای اروپا به‌وجود آورده است.

روز چهارشنبه ۲۵اسفند، اعضای کنگره آمریکا ضمن دعوت و استقبالی گرم از زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به سخنان وی که از طریق تماس مستقیم ویدئویی پخش می‌شد گوش دادند. زلینسکی در بخشی از سخنان خود گفت:

مفتخرم که از اوکراین به شما سلام کنم از پایتختمان کی‌یف، شهری که روزانه زیر حملات موشکی و هوایی نیروهای روسی است اما تسلیم نشده است. چیزی که ما حتی برای لحظه‌ای به آن فکر نکرده‌ایم. درست مانند بسیاری از شهرها و مناظق کشور زیبایمان. اکنون سرنوشت کشور ما در حال رقم خوردن است، سرنوشتی که تعیین می‌کند آیا مردم اوکراین آزاد خواهند بود آیا آنها خواهند توانست دموکراسی را حفظ کنند؟

تاکنون بیش از ۱۰۰۰ موشک علیه اوکراین شلیک شده است، بمبهای بیشمار بر آن فرو ریخته و از پهپادها استفاده کرده و تلاش کرده‌اند مارا بکشند. این قتل‌عامی است که اروپا طی هشتاد سال گذشته به خود ندیده است. ما خواستار پاسخی در مورد این قتل‌عام از جانب کل جهان هستیم.

زلنسکی در سخنان خود یکبار دیگر خواستار ایجاد منطقه پروازممنوع بر فراز اوکراین و تحویل‌گیری هواپیماهای جنگنده برای دفاع از آسمان و شهرهای اوکراین شد و تأکید کرد: نهادهای بین‌المللی بایستی از ما در مقابل جنگ حفاظت کنند. اما متأسفانه این کار را نمی‌کنند. ما باید اتحاد جدیدی تشکیل دهیم. اتحادی از کشورها که مسئولیت توقف فوری جنگ را به عهده بگیرند و کمکها و نیازهای فوری را ظرف بیست و چهار ساعت تأمین کنند. اگر ضروریست با سلاح، با تحریم یا با کمکهای انسان‌دوستانه و مالی و هر آنچه که یرای برقراری صلح لازم و نجات فوری جهان لازم است...

 

رئیس‌جمهور اوکراین در پایان سخنان خود خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفت: قوی بودن تنها به‌معنای قوت فیزیکی نیست. قوی یعنی شجاع، یعنی آمادگی برای جنگیدن و دفاع از مردم به‌عنوان شهروندان جهان. جنگیدن برای حقوق‌بشر، برای آزادی، برای حق حیات و شرافت و مردن در زمانی که لازم است و نه هنگامی‌که دیگری تصمیم مرگ تو را می‌گیرد. امروز مردم اوکراین نه تنها برای کشورشان، بلکه برای اروپا و تمام جهان می‌جنگند. زنده بودن ما به‌معنای زندگی آینده است. به همین دلیل کمکهای امروز مردم آمریکا تنها به اوکراین نیست، بلکه به اروپا و به همه مردم جهان است تا این سیاره زنده بماند، تا عدالت در تاریخ بشر زنده و پایدار بماند. سن من تقریباً چهل و پنج سال است. امروز همزمان با توقف ضربان قلبهای بیش از صدکودک اوکراینی، زندکی من نیز متوقف شد. برای من، زندگی زمانی که قادر نیست از مرگ جلوگیری کند، معنایی ندارد. این مأموریتی است که من به‌عنوان رهبر این مردم برای خودم در نظر گرفته ام.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا طی سخنانی گفت: ایده تسلیح اوکراین به هواپیماهای جنگی منتقل شده از لهستان در حال بحث و بررسی است

 

رویترز در گزارشی از سفر نخست وزیران لهستان و اسلوونی و چک به کی‌یف و ملاقات با رلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نوشت: رهبران اروپایی ساعاتی پس از بمباران مرگبار کی‌یف به این شهر رسیدند. نخست وزیر اسلوونی در این دیدار گفت: ما به اینجا آمدهایم تا به شما بگوییم تنها نیستید. جنگ شما جنگ ماست و ما با هم پیروز خواهیم شد».

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ضمن قدردانی از سه رهبر کشورهای عضو ناتو به‌خاطر سفر مخاطره آمیزشان به پایتخت ویران شده کشورش، دیگر رهبران اروپا را به چنین دیداری تشویق کرد. وی گفت «با چنین ملتهایی و با چنین همسایگان و متحدانی به‌طور واقعی به پیروزی دست خواهیم یافت».

رهبران سه کشور اروپایی در این ملاقات علاوه بر افزایش تحریم‌ها علیه روسیه، پیرامون موضوعات مهم دیگری از جمله بازسازی اوکراین پس از پایان جنگ گفتگو کردند.

نیویورک تایمز ۲۵اسفند در تشریح آخرین تحولات سیاسی جنگ اوکراین نوشت:

بنا به‌گفته مقامات آگاه، زلنسکی قرار است علاوه بر درخواست جنگنده‌های میگ، لیست نیازهای نظامی خود، از جمله پهپادهای مسلح و سیستمهای دفاع ضدهوایی سیار و متحرک را به کنگره ارائه کند.

روز سه‌شنبه وزیر امور خارجه روسیه در مورد پیشرفت مذاکرات با اوکراین گفت تیمهای مذاکره‌کننده در حال بررسی فرمولهای مشخصی هستند که توافق را نزدیک می‌کند. وی افزود دو طرف در حال بحث بر سر بی‌طرف بودن اوکراین با تضمینهای امنیتی هستند. بنا به‌گفته لاوروف امید خاصی در مذاکرات وجود دارد که می‌تواند به مصالحه منجر شود.

بنا به‌گفته نیویورک تایمز روز سه‌شنبه روسیه رسماً کنارهگیری خود از عضویت در شورای اروپا را که در سال۱۹۴۹به دست آورده بود، اعلام کرد.

 

وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه با همتای روسی خود پیرامون جنگ اوکراین دیدار و گفتگو کرد. این دیدار بخشی از تلاشهای ترکیه برای میانجگیری به‌منظور پایان دادن به جنگ می‌باشد. وزیر خارجه ترکیه قرار است پس از این دیدار با مقامات اوکراینی در کی‌یف ملاقات می‌کند (رویترز – نیویورک تایمز ۱۵اسفند۱۴۰۰).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e74e6ec9-faec-4c95-984c-3f3295c5922a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات