728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – شنبه ۶فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

در حالیکه جنگ اوکراین سی و دومین روز خود را پشت سر گذاشت رویترز گزارش داد

روسیه به‌خاطر عدم کسب موفقیت در جبهه‌های دیگر، از اهداف اولیه خود عقب‌نشینی می‌کند، و تمرکز خود را بر سرزمینهای شرق که جدایی‌طلبان حضور دارند می‌گذارد

روسیه گفت که مرحله اول عملیات نظامی خود کامل شده و اکنون بر «آزادسازی» منطقه جدا شده دونباس اوکراین تمرکز خواهد کرد. به‌گفته تحلیلگران، تغییر چارچوب اهداف روسیه ممکن است ادعای یک پیروزی برای حفظ آبرو باشد (رویترز ۶فروردین ۱۴۰۱).

 

بر اساس گزارشهای وزارت دفاع انگلستان، ارتش اوکراین شهرها و مواضع دفاعی اطراف کی‌یف تا شعاع ۳۵ کیلومتری شرق این شهر را از روسیه پس گرفته است. بر اساس این گزارش نیروهای روسیه مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند چرا که ارسال کمکهای تدارکاتی به کندی پیش می‌رود.

بنا به‌گفته الکسی آرستویچ مشاور رئیس‌جمهور اوکراین تیپ۲۰۰ تفنگداران موتوری روسیه منهدم شده است!

از ۶۴۸ سرباز، تنها سه نفر زنده ماندند.

 

میل آنلاین خبر داد روسیه پنجمین ژنرال خود، یاکوف رزانتسف را هم در حمله اوکراین از دست داد. منابع گفتند فرمانده ارشدی که ادعا می‌کرد جنگ طی چند ساعت به پایان می‌رسد در حمله اوکراین کشته شد. . روسیه طی یک ماه جنگ ۱۶ افسر ارشد خود را از دست داده است (میل آنلاین ۵فروردین ۱۴۰۰).

 

مقامات غربی روز جمعه گفتند اوکراین ۲۰ گردان روسی را از کار انداخته است.

در رده‌بندی ارتشهای جهان، فدراسیون روسیه از رده دوم به پنجم سقوط و اوکراین از رتبه ۲۲ به ۱۹ صعود کرد.

آلمان ۱۵۰۰ موشک ضدهوایی به اوکراین داد.

 

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت طی هفته گذشته، ضربات سنگینی به نیروهای روسیه وارد شده و تاکنون قریب به ۱۶هزار نیروی روسی کشته شده‌اند. سازمان ملل تأیید کرد که تاکنون حدود ۳میلیون و ۷۰۰هزار نفر از جمعیت ۴۴میلیونی اوکراین مهاجرت کرده‌اند. (رویترز و کانال آخرین اخبار اوکراین ۶فروردین ۱۴۰۱)

 

روز جمعه ۵فروردین یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا که به‌تازگی از پایتخت لهستان بازگشته بود، در آخرین برآورد نظامی پنتاگون پیرامون جنگ اوکراین گفت: مشاهدات ما نشان می‌دهد که تا آنجا که به وضعیت کی‌یف بر می‌گردد، نیروهای روسیه هیچ پیشرفت جدی نداشته و اکنون در موضع دفاعی هستند. ما فکر می‌کنیم جمعبندی آنها این است که از جنگ زمینی هیچ سودی نمی‌برند. بنابراین هم‌چنان به موشک‌باران و توپ‌باران شهر از راه دور ادامه می‌دهند.

این منبع در ارزیابی وضعیت جنگ در مناطق دیگر افزود: سنگین‌ترین نبردها هم‌چنان در شهر ماریوپل در جریان است. در عین‌حال نیروهای اوکراینی موفق شدند یکی از ناوهای روسی حامل تانک را که با هدف مارپوپل در شهر بردیانسک پهلو گرفته بود منهدم کنند. شهرهای خرسون و میکلایف نیز برخلاف گذشته که در اشغال کامل نیروهای روسیه بودند، اکنون وضعیت متعادلی ندارند و با وجود درگیریهای سنگین در این مناطق، نمی‌توان دقیقاً گفت کنترل این مناطق با کدام طرف است (وزارت دفاع آمریکا ۵فروردین ۱۴۰۱).

 

در سی‌امین سالگرد تأسیس سرویس امنیتی اوکراین، ولودیمیر زلنسکی جوایز دولتی را برای شجاعت و فداکاری و انجام وظایف رسمی در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور به کارکنان SBU اهدا کرد (کانال آخرین اخبار اوکراین ۵فروردین ۱۴۰۱).

 

به‌دنبال برگزاری اجلاس ناتو، سران کشورها و دولتهای عضو ناتو طی بیانیه‌یی اعلام کردند: جنگ روسیه علیه اوکراین صلح را در اروپا درهم شکسته و سبب رنج و نابودی عظیم انسانی شده است. ما تهاجم روسیه به اوکراین را به شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کنیم. اوکراینی‌ها با مقاومت دلاورانه خود در برابر جنگ بی‌رحمانه و سلطه‌جویانه روسیه الهام‌بخش جهان شده‌اند

ما در عزم‌مان برای کمک به دولت و مردم اوکراین، و دفاع از امنیت همه هم‌پیمانان، یکپارچه و مصمم باقی خواهیم ماند.

 

کشورهای اتحادیه اروپا یک صندوق همبستگی برای بازسازی اوکراین ایجاد کردند. این تصمیم در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اتخاذ شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواست "آبرومندانه" از اوکراین خارج شود. اردوغان خطاب به پوتین گفت: «شما اکنون معمار گامی باشید که باید به سوی صلح برداشته شود» (رویترز ۵فروردین ۱۴۰۱).

 

ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از پرداخت پول به‌صورت روبل روسیه به مسکو خودداری کرد و گفت این کار «ممنوع» است. این در حالی است که روسیه به غرب هشدار داده که هزینه گاز صادر شده به اروپا باید تا چند روز دیگر به‌صورت روبل، ارز روسیه پرداخت شود (رویترز ۶فروردین۱۴۰۱).

 

هزاران نفر در ورشو از غرب خواستند از اوکراین در برابر تجاوز روسیه محافظت کنند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/adfa4980-4425-4d1d-aa0c-1854939e1499"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات