728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – شنبه ۲۸ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

به گزارش رسانه‌های خبری جنگ بر سر تسخیر شهرهای بزرگ در اوکراین هم‌چنان ادامه دارد.

نیویورک تایمز می‌نویسد: کیف یکی از اصلی‌ترین اهداف برای روسیه است شهری با مساحت ۸۴۲کیلومتر مربع و پانصد هزار ساختمان شامل کارخانه‌ها، کلیساها و آسمان‌خراشهای بلند. یک کارشناس نظامی استرالیایی می‌گوید «آنچه که در کی‌یف مشاهده می‌شود، صحنه‌های جنگ جهانی دوم را در ذهن کمرنگ کرده است».

یک مقام اروپایی به خبرنگاران گفت روسیه متحمل تلفات سنگینی شده است و هنوز پیروزی چشمگیری به‌دست نیاورده است. از همه عجیب‌تر این‌که در به‌دست گرفتن کنترل فضای هوایی اوکراین نیز شکست‌خورده است.

با این‌حال جنگ و گریزهای واحدهای پارتیزانی در مناطق شمال غرب کی‌یف، مانند ایرپین، مهمترین معبر ورود به کی‌یف، در جریان است. ستوان تـِتیانا چورنوول Tetiana Chornovol، یک زن ۴۲ساله اوکراینی که فرماندهی چند واحد موشکی ضدتانک را به‌عهده دارد می‌گوید «هیچ جایی برای صحبت در مورد تسخیر کی‌یف وجود ندارد... اوضاع بسیار بهتر از آنچه ما فکر می‌کردیم پیش می‌رود». ستوان چورنوول تاکتیک اوکراینی کمین با جنگ نامنظم را مرحله اول نبرد برای پایتخت توصیف کرد.

میشل کافمن، رئیس مرکز تحقیقات روسیه می‌گوید: اکنون زمان به زیان روسیه پیش می‌رود. کی‌یف توسط باتلاقهایی احاطه شده که با فرا رسیدن فصل بهار پر از آب می‌شوند. این عامل مانع از توزیع سلاحهای سنگین روسیه در اطراف شهر می‌شود، کما این‌که تانکهایی که از جاده خارج می‌شوند در حال حاضر در گل فرو می‌روند. (نیویورک تایمز ۲۸ اسفند۱۴۰۰)

 

بنا به گزارش واشنگتن پست سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه ۲۸ اسفند اعلام کرد ارتش این کشور برای اولین بار جدیدترین موشک مافوق صوت خود به‌نام «کینژال» را برای ضربه زدن به انبارهای زیرزمینی نظامی اوکراین بکار برده است. واشنگتن پست به‌نقل از همین منبع نوشت نیروهای روسیه سیستم موشکی ناوشکن «باستیون» را نیز علیه تأسیسات نظامی اوکراین در بندر اودسا، واقع در ساحل دریای سیاه مورد استفاده قرار داده است.

 روز گذشته روسیه برای دومین بار شهر لویو، واقع در مرزهای غربی اوکراین را مورد هدف موشکهای خود قرار داد. این شهر محل استقرار پناهجویان اوکراینی و معبر ارسال کمکهای نظامی به اوکراین است.

روز گذشته ارتش روسیه اعلام کرد کاروانهای حامل کمکهای نظامی ناتو را در این مسیر هدف موشکهای خود قرار خواهد داد. (واشنگتن پست ۲۸ اسفند۱۴۰۰)

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی به اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت: مانند این است که پشت دیواری گرفتار شده‌اید. اما این بار دیوار برلین نیست. ‍بلکه دیواری است در مرکز اروپا بین آزادی و اسارت و این دیوار با هر بمبی که روی اوکراین می‌افتد، قطورتر می‌شود، با هر تصمیمی که به‌خاطر صلح اتخاذ نمی‌شود. زلنسکی خواستار حمایت آلمان از اوکراین شد (یوتیوب۲۷ اسفند۱۴۰۰)

 

زلنسکی در پیام دیگری به پارلمان کانادا خواستار اقدام برای ایجاد منطقه پروازممنوع و کمکهای بیشتر نظامی شد(نیویورک تایمز ۲۸ اسفند۱۴۰۰)

 

طی یک تماس ویدیویی دو ساعته، بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت اگر چین به روسیه برای جنگ در اوکراین کمک کند، با «عواقبی» روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال کنگره هفته گذشته ۱۳.۶میلیارد دلار کمکهای اضطراری مربوط به جنگ اوکراین را تصویب کرد. (نیویورک تایمز ۲۷ اسفند۱۴۰۰)

 

هیل نشریه کنگره آمریکا نیز نوشت بحث در مورد این‌که آیا آمریکا باید انتقال جتهای جنگنده به اوکراین را تسهیل کند یا خیر، در کنگره آمریکا بالا گرفته است. تعداد فزاینده‌ای از قانونگذاران، دولت بایدن را تحت فشار قرار می‌دهند تا درخواست کی‌یف برای افزایش نیروی هوایی در اوکراین را برآورده کند.

هیل می‌افزاید: این بحث از روال تقسیمات حزبی در واشنگتن فراتر رفته و کاخ‌سفید را نه تنها در برابر جمهوری‌خواهان، بلکه برخی از نزدیک‌ترین متحدان دموکرات بایدن در مقابل هم قرار داده است. این هم‌چنین سرخوردگی فزاینده در میان قانونگذاران هر دو حزب را برجسته می‌کند، که با احساس ناتوانی فزاینده‌ای تهاجم خونین روسیه را تماشا می‌کنند. (نشریهٔ هیل ۲۸ اسفند۱۴۰۰)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cab76e34-b80a-45e4-9df6-93406cfd887b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات