728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – دوشنبه ۸فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

نیویورک تایمز روز دوشنبه ۸فروردین در بررسی آخرین تحولات نظامی اوکراین نوشت: روز یکشنبه نیروهای روسیه حملات خود را بر روی اهداف استراتژیک در اوکراین شدت بخشیدند که طی آن درگیریهای سنگینی در اطراف کی‌یف رخ داد. هم‌چنین گزارشات حاکی از سقوط قریب‌الوقوع شهرتحت محاصره ماریوپل است. این منبع افزود: با شروع دومین ماه درگیریها، باید گفت نیروهای روسیه در رسیدن به اهداف مورد نظر خود که تسخیر شهرهای بزرگ در اوکراین بود شکست‌خورده‌اند و تنها روی دو شهر ماریوپل در جنوب و چرنیهیو در شمال متمرکز شده‌اند.

مقامات نظامی اوکراین می‌گویند نیروهای روسیه از جبهه‌های شمال کی‌یف برای تجدید قوا و آرایش نظامی به سمت بلاروس عقب‌نشینی کرده‌اند، اما موشک‌باران و توپ‌باران چرنیهیو، واقع در شمال شرق کی‌یف، هم‌چنان ادامه دارد. (نیویورک تایمز: ۷فروردین ۱۴۰۱

 

 

سی.ان.ان در بررسی آخرین تحولات نظامی در اوکراین به‌نقل از مقامات محلی منطقه خارکیف اعلام کرد: تعدادی از روستاها در حوالی منطقه مالایا از نیروهای روسیه باز پس گرفته شده‌اند. سی.ان.ان گفت ویدئوهای مستند و قابل راستی‌آزمایی نشان می‌دهند نیروهای مسلح اوکراین کنترل شهر ویلخیفکا، واقع در بیست کیلومتری مرز روسیه را به‌دست گرفته‌اند. سی.ان.ان هم‌چنین افزود گزارشات رسیده حاکی از موفقیت‌های نیروهای اوکراینی در جبهه سومی Sumy واقع در شمال و به‌دست گرفتن کنترل تعدادی از شهرک‌های این منطقه است. (سی.ان.ان ۸فروردین ۱۴۰۱)

 

بن والاس، وزیر دفاع انگلستان روز یکشنبه به روزنامه میل Mail گفت که سامانه Starstreak، موشکهای پرسرعت قابل حمل برای سرنگونی هواپیماهای دشمن که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، به‌زودی توسط نیروهای اوکراینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت (سایت اینفوبی ۸فروردین۱۴۰۱).

 

در همین حال رویترز گزارش داد به گفتهٔ اطلاعات نظامی انگلستان، روسیه از راه دور، سواحل اوکراین در دریای سیاه را محاصره می‌کند.

از سوی دیگر مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت: هر روز ۵۱۰ تا ۵۳۰ سرباز روس در اوکراین کشته می‌شوند.

بنا به گزارش سرویس امنیتی انگلستان در مورد جنگ اوکراین در ۲۴ ساعته گذشته، روسیه پیشرفتهایی در مجاورت ماریوپل داشته است، درگیریهای شدید ادامه دارد، نیروهای مسلح روسیه در تلاش برای تصرف این بندر هستند با این‌حال. فقدان تدارکات در ارتش روسیه با کاهش مداوم روحیه سربازان و هم‌چنین نبردهای تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین تشدید می‌شود. (اداره ضداطلاعات ارتش اوکراین ۸فروردین ۱۴۰۱)

 

ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف اعلام کرد ️زیرساختهای حیاتی پایتخت در حال کار است. حمل و نقل عمومی، به‌صورت محدود، اما به فعالیت خود پرداخته‌اند. کسب و کارهای خصوصی به تدریج در حال از سرگیری فعالیت اند. به‌طور نمونه، فروشگاه‌های مواد غذایی، کافه‌ها، آرایشگاه‌ها، ایستگاه‌های خدماتی باز می‌شوند. از ۲۸مارس روند آموزش آنلاین در پایتخت از سر گرفته می‌شود. (کانال آخرین اخبار اوکراین ۸فروردین ۱۴۰۱)

 

دیوید اراخامیا، از اعضای تیم مذاکره‌کننده اوکراین گفت: مذاکرات با روس‌ها در ترکیه روز سه‌شنبه ساعت ۱۰ آغاز می‌شود. وی توضیح داد که به‌دلیل مشکلات لجستیکی، ورود به محل مذاکرات با تأخیر همراه است. (کانال آخرین اخبار اوکراین ۸فروردین ۱۴۰۱)

 

به گزارش یورونیوز مذاکرات صلح در حالی ادامه دارد که زلنسکی خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد بی‌طرفی است. دور جدید مذاکرات پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش روسیه اعلام کرد تمرکز خود را بر شرق اوکراین گذاشته است، اقدامی که برخی تحلیلگران آن را کاهش بلندپروازیهای مسکو می‌دانستند.

یورونیوز افزود: در دومین ماه جنگ در اوکراین، بیش از ده میلیون اوکراینی از خانه‌های خود آواره شده‌اند (یوروز نیوز ۸فروردین۱۴۰۱).

 

در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از پوتین می‌خواهد پیش از مذاکرات صلح آتش‌بس برقرار کند، زلنسکی اعلام کرد اوکراین حاضر به پذیرش وضعیت بی‌طرفی در هر توافق صلح با روسیه است (دیلی میلی ۸فروردین ۱۴۰۱).

 

از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در گفتگو با رسانه‌های صربستان گفت ملاقات پوتین و زلنسکی زمانی رخ خواهد داد که طرفین روی موضوعات اصلی به توافق رسیده و یا به آن نزدیک شده باشند. وی هر گونه دیدار میان پوتین و زلنسکی را در حال حاضر غیرسازنده خواند (رویترز ۸فروردین ۱۴۰۱).

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه ۷فروردین در اقدامی بی‌سابقه، از طریق زوم، یک مصاحبه ۹۰ دقیقه‌ای با رسانه‌های مهم روسیه برگزار کرد. نیویورک تایمز که این اقدام را نقطه برجسته‌یی از جنگ اروپا توصیف کرد در این مورد نوشت: زلنسکی در این مصاحبه ضمن ابراز آمادگی برای ادامه مذاکرات صلح خاطرنشان کرد یک توافق واقعی و مادی می‌تواند بی‌طرفی. غیراتمی بودن و تضمینهای امنیتی برای اوکراین را شامل شود.

 

نیویورک تایمز افزود: ساعاتی پس از انجام این مصاحبه، کرملین در واکنش به آن به رسانه‌های مزبور در مورد ضرورت عدم انتشار مطالب این مصاحبه اخطار داد. رسانه‌های مستقر در روسیه این حکم دولتی را اجرا کردند اما رسانه‌های روسی‌زبان خارج از روسیه بلافاصله آنرا منتشر کردند.

این مصاحبه ساعاتی پس از انتشار در شبکه‌های اجتماعی بیش از یک میلیون بازدیدکننده داشت. زلنسکی در این مصاحبه تصویری کاملاً متفاوت از آنچه در رسانه‌های دولتی روسیه وجود دارد، در مورد جنگ اوکراین ارائه داد (نیویورک تایمز ۷فروردین ۱۴۰۱).

 

به گزارش رویترز روز یکشنبه وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس بین‌المللی دوحه گفت: ماریوپل برجسته‌ترین و تکان دهنده‌ترین نمونه از محاصره نظامی و یک جنگ وحشتناک است که در آن غیرنظامیان قتل‌عام و نابود می‌شوند. وی افزود اگر هیچ اقدامی برای کمک به غیرنظامیان ماریوپل تحت محاصره نیروهای روسیه نشود، یک گناه جمعی خواهد بود. (رویترز ۷فروردین ۱۴۰۱)

 

به‌منظور همدردی و همبستگی با مردم اوکراین شرکت‌کنندگان در نود و چهارمین دوره اهدا جوایز اسکار در لس‌آنجلس یک دقیقه سکوت کردند و مقاومت مردم اوکراین تقدیر کردند.

میلا کونیس، بازیگر و دوبلر آمریکایی که در اوکراین به دنیا آمده است و همراه با همسرش میلیون‌ها دلار برای اوکراین جمع‌آوری کرده است در این مراسم گفت: «میلیون‌ها خانواده در اوکراین به غذا، مراقبت‌های پزشکی، آب تمیز و خدمات اضطراری نیاز دارند. دسترسی به منابع بسیار محدود است، و ما به‌عنوان بخشی از جامعه جهانی می‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم. از شما می‌خواهیم به هر نحوی که می‌توانید از اوکراین حمایت کنید». (کانال آخرین اخبار اوکراین ۸فروردین ۱۴۰۱)

-جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0117acd8-017e-455d-80eb-a620032f2109"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات