728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی - چهارشنبه ۳فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین وارد بیست و هشتمین روز خود شد وحملات شدید نیروهای روسی برای اشغال شهرها به‌ویژه «ماریوپل» ادامه دارد.

ارتش روسیه اعلام کرد شهر ماریوپل باید تسلیم شود تا اجازه ورود کاروانهای امدادی را بدهد، اما مقامات اوکراینی می‌گویند نیروهای مدافع ماریوپل اسلحه‌های خود را بر زمین نخواهند گذاشت.

به گزارش رویترز، شورای شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب شرق اوکراین پس از خودداری از تسلیم شدن، گفت: بمباران بی‌امان روسیه در حال تبدیل ماریوپل به خاکستر یک سرزمین مرده است.

 

جوزپ بورل رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در همین باره گفت: در شهر ماریوپل، نیروهای روسیه عمداً دسترسی مردم به آب آشامیدنی پاک را قطع کرده‌اند و از تهدید کم‌آبی برای به تسلیم کشاندن این شهر استفاده می‌کنند. آب هرگز نباید به‌عنوان یک سلاح جنگی - در اوکراین یا هر جای دیگر - استفاده شود

در همین حال دولت اوکراین از روسیه خواست تا اجازه تخلیه حداقل ۱۰۰هزار غیرنظامی که می‌خواهند ماریوپل را ترک کنند؛ بدهد

به‌دنبال آزادسازی شهر ماکاریف، روسیه حملات موشکی و توپخانه‌یی خود به این شهر و کی‌یف را افزایش داده است

 

به گزارش اتاق عملیات ارتش اوکراین: طی ۲۴ساعت گذشته ۶فروند جنگنده، ۵ پهپاد، یک هلیکوپتر و ۵ موشک کروز روسی هدف پدافند اوکراین قرار گرفتند

 

روز چهارشنبه ۳فروردین وزارت دفاع آمریکا در آخرین برآوردهای نظامی از وضعیت جنگ اوکراین اعلام کرد: طی بیست و چهار ساعت گذشته هیچ تغییر جدی در وضعیت نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف مشاهده نشده است. نیروهای اوکراین هم‌چنان تلاشهای روسیه برای نفوذ به پایتخت را خنثی کرده‌اند. ارتش روسیه از سمت شمال پانزده کیلومتر، و در محور شرق سی کیلومتر از کی‌یف فاصله دارند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: روسها اکنون از خارکیف به سمت لزیوم در جنوب شرقی پایین می‌آیند که تلاشی است برای تسخیر کامل ماریوپل که روسیه بسیار به آن اهمیت می‌دهد. نیروهای دریایی روسیه شامل هفت ناو از دریای آزوف مشغول توپ‌باران ماریوپل هستند. (وزارت دفاع آمریکا- نیویورک تایمز۳فروردین)

 

 

زلنسکی روز چهارشنبه در تماس ویدئویی مستقیم با اعضای پارلمان ژاپن، از این کشور به عنوان اولین کشور آسیایی که حمله روسیه را محکوم و از تحریم‌ها علیه آن حمایت کرده تقدیر کرد.

نخست وزیر ژاپن پس از این دیدار مجازی با زلنسکی به خبرنگاران گفت افزایش کمکهای انسان‌دوستانه و تحریم‌ها علیه روسیه را بررسی خواهد کرد. (سایت زلنسکی- نیویورک تایمز۳ فروردین )

 

بنا به‌گفته رویترز روز چهارشنبه رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر هلند طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، حمله روسیه به اوکراین را محکوم نمودند و بر توقف فوری جنگ و راه‌حل دیپلماتیک پای فشردند. ( رویترز: ۳ فروردین)

 

روز چهارشنبه ۳فروردین، وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با دانشجویان مؤسسه دولتی روابط بین‌المللی، آمریکا را متهم به کارشکنی در روند مذاکرات روسیه و اوکراین کرد. وی گفت: روند مذاکرات بسیار سخت پیش می‌رود، طرف اوکراینی دائماً مواضع خود را تغییر می‌دهد. اجتناب از این تصور که دوستان آمریکایی ما دستان آنها را گرفته‌اند، سخت است. (رویترز۳ فروردین)

 

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت: این جنگ هیچ برندهای ندارد. دیر یا زود میدان جنگ باید به میز مذاکرات صلح تبدیل شود، امری که اجتناب‌ناپذیر است. (سایت سازمان ملل- رویترز: ۲ فروردین )

 

نشریه هیل چاپ آمریکا روز سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از رسانه‌های اروپایی نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور بازداشت خانگی دو افسر ارشد سرویس امنیت فدرال (FSB) را صادر کرده است. سرهنگ ژنرال سرگیی بسدا Sergei Beseda، رئیس "سرویس پنجم" FSB به همراه معاون وی آناتولی بولیوک Anatoly Bolyuk به ارائه اطلاعات ناقص درباره اوکراین و استفاده نادرست از بودجه عملیاتی متهم شده‌اند. (نشریه هیل۲ فروردین)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f467279b-5a15-4575-a800-84e30e2c5a8d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات