728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم، ادامهٔ بحران بین‌المللی - سه‌شنبه ۱۷ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

ما زنان اوکراین هستیم

ما زنان اوکراین هستیم

ما مردان خود را که از وطنمان دفاع می‌کنند به خدا می‌سپاریم

ما فرزندانمان را به مکان امن منتقل کرده‌ایم

و نسل آینده کشورمان در امان است

ما به مردان و به ارتش اوکراین می‌پیوندیم

ما دشمن را در هر وجب از خاک اوکراین نابود خواهیم کرد

در هر شهر و روستا، در جنگل و دشت

در ازای هر کودک، زن، پیرمرد، هر خانه ویران شده

هر خیابان و هر مزرعه

ما شما سگ های هار را می‌کشیم

پیروز باد اوکراین

مرگ بر دشمنان

 

 

تحولات سیاسی

شورای امنیت سازمان ملل متحد، دوشنبه شب ۱۶اسفند، در یک اجلاس فوق‌العاده به بررسی وضعیت و شرایط انسانی در اوکراین پرداخت. در این اجلاس هماهنگ‌کنندهٔ امور انسانی ملل متحد، مدیر اجرایی یونیسف و نمایندگان کشورهای حاضر روسیه را به‌عنوان عامل وضعیت وخیم انسانی در اوکراین محکوم کردند.

نماینده آمریکا در سخنان خود در این اجلاس گفت: ما از گزارشات مربوط به حمله بیهوده و ناموجه مسکو به اوکراین و آسیب رساندن به شهروندان اوکراینی برآشفته‌ایم. مردم اوکراین شجاعانه از خود دفاع می‌کنند و ما به پشتیبانی و حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.

 

نماینده بریتانیا در شورای امنیت گفت: بگذارید روشن کنم ما روسیه را مورد حسابرسی قرار خواهیم داد و در مورد آنها تحقیقات کامل به‌عمل خواهیم آورد، از جمله در مورد اتهامات مربوط به جنایات جنگی و نقض قوانین بین‌المللی.

 

نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز اظهار داشت: آنچه در برابر چشمان ما واقع می‌شود یک فاجعه انسانی است. روسیه روزانه شهروندان از جمله کودکان را می‌کشد. زیرساختهای اساسی غیرنظامی نابود می‌شوند، به بیمارستانها و مدارس حمله می‌شود. شهر ماریوپل تحت محاصره است و ۴۵۰هزار سکنه آن از آب و گرمایش و غذا و برق محرومند.

نماینده اوکراین در سازمان ملل در این اجلاس گفت: ۱۲روز از تهاجم کامل روسیه به اوکراین از جمله از جانب بلاروس می‌گذرد. جنگی که ما را در آستانه وضعیت فاجعه‌بار انسانی قرار داده است. مایلم از تمامی کشورهایی که پناهندگان اوکراینی را پذیرفته‌اند تشکر کنم.

 

نمایندهٔ روسیه در اجلاس فوق‌العادهٔ شورای امنیت گفت: ما شاهد اعمال غیربی‌طرفانه اوکراین در این بحران طی ۸سال بوده‌ایم. ما فکر می‌کنیم نظرات یونیسف باید مبتنی بر گزارشات و اطلاعات قابل اتکا و آزمایش شده باشد. ما از انعکاس طرح انسان‌دوستانه در مورد خطرناک تکثیر انبوه تسلیحات سبک در خاک اوکراین استقبال می‌کنیم که بسیاری از آنها به‌دست عناصر افراطی افتاده است از جمله کسانی که عمداً از زندان آزاد شده‌اند. پیامدهای این اقدامات غیرمسئولانه ولادیمیر زیلنسکی که دستور آنرا داده است روشن است (رویترز – سایت سازمان ملل ۱۷ اسفند۱۴۰۰).

 

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اکراین در آخرین ساعات دوشنبه ۱۶اسفند طی یک پیام ویدئویی به مردم اوکراین گفت: الآن در کی‌یف دوشنبه شب است. اینجا هم دفتر کار من است... این دوازدهمین روز و دوازدهمین شب از مبارزه و دفاع ماست... من به همراه تیمم در کی‌یف هستیم

در همه جا مردم به دفاع مشغولند، آن هم بدون سلاح. خلق ما این‌گونه است. مسلح است به سلاح شجاعت و شرف. بنابراین باید گفت قدرت دارد بیرون برود و فریاد بزند: من اینجا هستم و این خاک من است و آنرا به کسی نخواهم داد. هر زن و مرد اوکراینی که دیروز در شهرهای اشغالی به تظاهرات برخاست و امروز و فردا نیز برخواهد خاست، یک قهرمان است.

برای روسها این یک کابوس است... گویا نمی‌دانستند که ما از جوب و چماق و تانک و مسلسل باکی نداریم، آن هم زمانی که می‌دانیم حقیقت با ماست... . باید بدانید با هر روز پایداری و مقاومت، اوضاع به نفع ما می‌چرخد

... . اکنون من به شما یک چیز را می‌گویم: من اینجا می‌مانم. من در کی‌یف می‌مانم، محل استقرارم در خیابان بانکوا است و مخفی هم نشده‌ام. از کسی هم باکی ندارم، تا آنجایی که پیروزیمان این قیمت را طلب کند (رویترز ۱۷ اسفند۱۴۰۰).

روز دوشنبه ۱۶اسفند سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ضمن تشریح آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: آنچه که ما مشاهده می‌کنیم ناامیدی و کند شدن پیشروی نیروهای روسیه بر روی زمین است، زیرا هیچ پیشرفت چشمگیری در روزهای اخیر نداشته‌اند، الا در مناطق جنوبی. در محورهای شمال و شمال شرقی آنها روزبه‌روز کندتر و ناامیدتر می‌شوند. بنابراین به شلیک موشکهای دوبرد روی آورده‌اند که البته حاصل آن خسارات جانی و تخریب اماکن است... در واقع آنها موفق نشده‌اند زمان از دست رفته را جبران کنند. به همین دلیل در پیشروی نیروی پیاده دچار مشکل هستند...

همزمان یک مقام رسمی پنتاگون اعلام کرد آمریکا گزارشات موثقی در دست دارد که نشان می‌دهد پوتین مشغول سربازگیری از نیروهای مزدور از سوریه است. از نظر ما این نکته قابل توجهی است که می‌بینیم پوتین مجبور است به نیروهای خارجی اتکا کند. البته نمی‌توانیم بگوییم چه در سر دارد اما به‌نظر ما به چهار دلیل این کار را می‌کند. کمبود سوخت، کمبود آذوقه، پایین بودن روحیه نیروها و مقاومت سرسختانه‌ای که در اوکراین وجود دارد. روسیه در حال حاضر صددرصد توان نظامی خود را وارد خاک اوکراین کرده است. از زمان آغاز جنگ تاکنون، روسیه ۶۲۵ موشک از انواع مختلف به خاک اوکراین شلیک کرده که خسارات و تلفات انسانی در بر داشته است. مقاومت اوکراینی‌ها نیروهای روسیه را مستأصل کرده است.

این مقام وزارت دفاع ضمن اشاره به اعزام نیروهای بیشتری از ارتش آمریکا به مرزهای شرقی ناتو و استقرار هواپیماهای سوخت رسان KC-۱۳۵، گفت تاکنون صد هزار نیرو و پرسنل نظامی آمریکا در اروپای شرقی مستقر شده‌اند (وزارت دفاع آمریکا ۱۶اسفند۱۴۰۰).

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد بیش از ۶۶هزار و ۲۰۰مرد اوکراینی از خارج به اوکراین بازگشته‌اند تا علیه روسیه بجنگند. آنها پس از انتقال فرزندان خود برای دفاع به اوکراین بازگشته‌اند.

رئیس‌جمهور اوکراین هم اعلام کرد هزاران خارجی نیز داوطلب شده‌اند تا برای اوکراین بجنگند وی خواستار ادامه راه آنها شد

به‌گزارش رویترز هنرپیشه ۳۳سالهٔ اوکراینی در جنگ با روسیه جان باخت. او پس از آغاز حملهٔ روسیه به نیروهای دفاعی پیوسته بود.

رویترز هم‌چنین گزارش داد دومین فرمانده ارشد روسیه روز دوشنبه در جریان جنگ کشته شد. وی ژنرال ویتالی گراسیموف، معاون اول فرمانده ارتش ۴۱ روسیه بود.

به‌دنبال خاتمه دور سوم مذاکرات میان هیأتهای اوکراین و روسیه، روز سه‌شنبه ۱۷اسفند مقامات اوکراینی اعلام کردند طرفین به توافق رسیدند کریدورهای انسانی برای نجات جان غیرنظامیان در ابعاد گسترده‌تری ایجاد شود. این منابع افزودند بحث پیرامون موضوعات دیگر به نتیجه‌یی نرسید.

 

متعاقباً روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز به‌نقل از مقامات اوکراین خبر داد انتقال غیرنظامیان در شهر سومی واقع در شمال شرق، شهر ایرپین در نزدیکی کی‌یف آغاز شده است. فرماندار منطقه سومی اعلام کرد اولین کاروان غیرنظامیان شامل دانشجویان خارجی و شهروندان اوکراینی از شهر سومی خارج شده است.

هم‌چنین فرماندار شهر میکلایف خروج خودروهای حامل غیرنظامیان از این شهر را تأیید کرد. همزمان شهردار شهر میکلایف اعلام کرد کنترل شهر اشغال شده میکلایف اکنون در دست نیروهای اوکراینی است و این نیروها موفق به عقب‌راندن ارتش روسیه از شهر شده‌اند (فاکس نیوز ۱۶اسفند۱۴۰۰).

 

آندری خلیونیوک Khelivnyuk خواننده، ترانه سرا و هنرمند مشهور اوکراین، نه تنها با سلاح از خاک اوکراین دفاع می‌کند، بلکه در همکاری با هنرمندان دیگر همزمان فرهنگ مقاومت مردمش را به جهانیان می‌رساند. آندری این ترانه را از صحنه جنگ و با همکاری یکی از آهنگسازان جوان آفریقای جنوبی و از راه دور تهیه کرده است.

 

 

تظاهرات و همبستگی جهانی با مردم و مقاومت‌کنندگان اوکراین در کشورهای مختلف جهان ادامه دارد

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/09466b30-fcc1-496b-a8a9-8fc4a755c93b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات