728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی - یکشنبه ۲۲ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

روز یکشنبه درگیریها در شهرهای جنوبی و شرقی و هم‌چنین در حومه کی یف پایتخت اوکراین بین نیروهای روسی و مدافعان اوکراینی ادامه یافت.

یک مقام اوکراینی در گزارشی از آخرین وضعیت جنگ گفت: در منطقهٔ خرسون، حملهٔ ارتش روسیه درهم شکسته شد. ارتش روسیه در حال تجدید قوا برای تهاجمات جدید است.

 

 

فرماندار شهر «میکولایف» در اوکراین گفت نیروهای روسی در تهاجم به این شهر متحمل تلفات سنگینی شده‌اند و ما دیگر جایی برای اجساد آنان نداریم. صبح امروز یکشنبه گلوله‌باران شهر ماریوپل و مناطق مسکونی آن توسط توپخانه ارتش روسیه شروع شده است.

 

 

رسانه‌های اوکراین خبر دادند درگیریهای شدید در شهر ایرپین، هم‌اکنون در جریان است. به گفته مقامات اوکراینی مدافعان چرنیکف یک واحد نیروهای روسیه را که شهر محاصره شده را موشک‌باران می‌کرد، منهدم کردند. آخرین گزارشها نشان می‌دهد نیروهای روسی به حومه شمالی و غربی کی‌یف رسیده‌اند اما با مقاومت مدافعان کی‌یف روبه‌رو شده و حرکت آنها کند شده است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف و قهرمان سابق بوکس جهان گفت هنوز نزدیک به ۲میلیون نفر در پایتخت اوکراین باقی مانده‌اند و خطوط تدارکاتی ورودی و خروجی این شهر باز هستند. کلیچکو افزود مردم کی‌یف برای جنگ آماده هستند.

 

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین طی پیامی گفت: روز جمعه ۵۰۰نفر از نیروهای روس خود را تسلیم اوکراین کردند، وی افزود تاکنون ۱۳۰۰سرباز اوکراینی در دفاع از کشورشان جان‌باخته‌اند. در همین حال گزارش‌شده است که مفتی اوکراین، یونیفرم نظامی پوشید و به نیروهای دفاعی اوکراین در جنگ با نیروهای روسی پیوست.

 

 

رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین آماری از خسارات روسیه در جنگ را ارائه داد و گفت: ۳۱ گردان تاکتیکی نظامی روسیه در دو هفته پس از آغاز جنگ توانایی رزمی خود را از دست داده یا منهدم شده‌اند. وی افزود: روسیه تاکنون بیش از ۳۶۰ تانک، ۱۲۰۵ خودروی زرهی، ۶۰هواپیما و بیش از ۸۰هلیکوپتر را از دست داده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه به‌نقل از خبرگزاریهای روسی اعلام کرد، نیروهای روسیه تاکنون ۳۶۸۷ تأسیسات زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کرده‌اند.

رویترز گزارش داد فرماندار منطقه لفیف (LVIV) اوکراین گفت: روسیه ۳۰ موشک به سمت تأسیسات نظامی غرب اوکراین شلیک کرد.

مقامات اوکراینی گفتند که نیروهای روسیه برای اولین بار روز یکشنبه یک حمله موشکی به تأسیسات نظامی اوکراینی در غربی‌ترین نقطه این کشور در نزدیکی مرز لهستان انجام دادند. روسیه اعلام کرد این مرکز وابسته پیمان ناتو بوده است.

 

 

به گزارش رویترز پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان روز یکشنبه جنگ در اوکراین را به‌شدت محکوم کرد و آن را تجاوز مسلحانه غیرقابل قبول که باید متوقف شود توصیف کرد.

رویترز افزود: پاپ فرانسیس در سخنرانی خود در روز یکشنبه با هزاران نفر که در میدان سنت پیتر واتیکان ایراد کرد گفت: بمباران بیمارستانها و سایر اهداف غیرنظامی «وحشیانه» و بدون «دلیل استراتژیک معتبر» بود. او گفت: «به نام خدا از شما می‌خواهم: این قتل‌عام را متوقف کنید!» شهرهای اوکراین در معرض خطر تبدیل شدن به «گورستان» هستند. (رویترز ۲۲ اسفند۱۴۰۰)

 

-پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان

 

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت کمکهای جدید آمریکا به اوکراین که روز شنبه توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور مجوز داده شد، کمکهای نظامی فوری از جمله سیستم‌های ضد زره، ضدهوایی و سلاحهای سبک را ارائه خواهد کرد.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین طی پیامی خواستار تشکیل کمیسیون بین‌المللی توسط شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد برای رسیدگی به جنایات جنگی علیه اوکراینی‌ها شد. او گفت شواهد برای استفاده در دادگاه‌های بین‌المللی مستند خواهد شد.

زلنسکی گفت: ما با دشمن قدرتمندی که از ما قویتر است و تجهیزاتی بیشتری دارد، می‌جنگیم. اما آنها هزاران سال نوری با افراد عادی که دارای کرامت انسانی هستند فاصله دارند.

رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی به مردم کشورش گفت: این یک جنگ میهنی است. این یک جنگ مردمی است. این جنگ برای استقلال ماست. نظامیان روسیه نه به تنهایی، بلکه به‌صورت گروهی اسیر و یا تسلیم می‌شوند.

 

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مجمع دیپلماسی آنتالیا گفت: «اگر غرب و جهان در سال۲۰۱۴ در جریان اشغال کریمه صدای خود را بلند می‌کردند، آیا با تصویر جنگ روسیه و اوکراین امروز روبه‌رو می‌شدیم؟»

 

 

رویترز به‌نقل از سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل گزارش داد، ادامه جنگ در اوکراین ممکن است تا ۲۰درصد قیمت کالاها به‌خصوص غذا را افزایش دهد که خود باعث تشدید سوء‌تغذیه در بسیاری از کشورهای فقیر می‌شود.

در ملیتوپل، بیش از ۲۰۰۰نفر با خواست آزادی شهردار این شهر در مقابل ساختمان تصرف شده اداره دولتی منطقه ملیتوپل دست به تظاهرات زدند. تظاهرات ضد جنگ در شهرهای روسیه ادامه دارد. امروز پلیس در شهر یکاترینبورگ Yekaterinburg ضمن حمله به تظاهرات کنندگان اقدام به بازداشت آنها کرد.

 

 

هزاران نفر از مردم ایتالیا در شهر فلورانس نیز در حمایت را مردم اوکراین دست به تظاهرات زدند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6f3efa6a-8981-472c-821c-00132914d7cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات