728 x 90

جنگ در اوکراین، مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی - پنجشنبه ۱۱فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

 

 

ارتش اوکراین اعلام کرد که در جریان نبردهای اخیر میان نیروهای اوکراین و روسیه، شهرهای اورلوف، زاهر ادیوکا و کوجوبیوکا آزاد شدند

به گزارش رویترز، اطلاعات نظامی انگلستان اعلام کرد نبردهای سنگین در ماریوپول ادامه دارد و نیروهای اوکراینی هم‌چنان مرکز این شهر را در کنترل خود داردند.

بلومبرگ روز پنجشنبه ۱۱فروردین خبر داد به‌رغم اظهارات روز سه‌شنبه مقامات نظامی روسیه مبنی بر عقب‌نشینی ارتش این کشور از اطراف کی‌یف و وجود پیشرفتهای مثبت در مذاکرات صلح، نواحی اطراف کی‌یف بار دیگر روز چهارشنبه مورد هجوم نیروهای روسیه قرار گرفتند. مقامات روسیه نیز متعاقباً هر گونه پیشرفتی در مذاکرات را انکار کردند. بلومبرگ افزود با وجود چنین تناقضاتی، آمریکا و متحدانش در ناتو بدبینی عمیق خود را نسبت به انگیزه‌های روسیه در مورد تنشزدایی ابراز کردند (بلومبرگ ۱۱فروردین)

ولادیسلاو آترشنکو، شهردار شهر تحت محاصره چرنیهیو، در یک پیام ویدئویی ضمن رد ادعای روسیه مبنی بر کاهش عملیات نظامی گفت: حملات سنگین بر روی شهر چرنیهیو در شمال کییف، هم‌چنان ادامه دارد.

 

آسوشیتدپرس با اشاره به تماس زلنسکی و بایدن نوشت: زلنسکی در این تماس به بایدن گفت جنگ در آستانه یک نقطه‌عطف قرار دارد و بار دیگر بر درخواستهای پیشین خود مبنی بر کمکهای نظامی بیشتر آمریکا به اوکراین پای فشرد. (آسوشیتدپرس ۱۱فروردین)

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: طی بیست و چهار ساعت گذشته ما تنها شاهد جابه‌جایی کمتر از ۲۰درصد نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف بوده‌ایم که بخشی از آنها به بلاروس منتقل شدند. اما هیچ‌کدام از این جابه‌جایی‌ها به‌معنای عقب‌نشینی نیست، بلکه ارزیابی ما این است نیروهای ارتش روسیه در حال تجدید قوا و آرایش و اعزام به جاهای دیگری در اوکراین هستند، اما بخش اعظم نیروهای روسیه هم‌چنان در اطراف کی‌یف و مناطق دیگر باقیماندهاند. (وزارت دفاع آمریکا ۱۰فروردین )

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین چهارشنبه شب در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم اوکراین گفت: ما اکنون در آستانه یک نقطه‌عطف قرار داریم. مذاکرات صلح فعلاً در حد حرف پیش می‌رود و هیچ تغییر جدی دیده نشده است. حرفهایی در مورد عقب‌نشینی و کاهش عملیات نظامی در اطراف کی‌یف و چرنیهیو زده شده. اما همزمان ما شاهد تجمع نیروهای روسیه برای حمله جدیدی به دونباس هستیم. ما هیچ چیزی را به روسیه تسلیم نخواهیم کرد و برای وجب به وجب خاکمان خواهیم جنگید... اگر کسی می‌خواهد به نیروهای ما آموزش نظامی بدهد، لطفاً به صحنه بیاید، نه از روی صندلی و در محل خودش.

ما به هواپیما، تانک و سیستمهای آتشبار نیاز داریم. ( سایت زلنسکی ۱۰فروردین)

 

روز چهارشنبه ۱۰فروردین کاخ‌سفید آمریکا با صدور بیانیه‌ای در مورد تماس تلفنی جو بایدن با زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: بایدن و زلنسکی در مورد استمرار تلاشهای آمریکا، متحدان و شرکایش برای دادن کمکهای نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین و تحمیل هزینه‌های سنگین‌تر بر روسیه گفتگو کردند... علاوه بر این بایدن به زلنسکی اطلاع داد آمریکا قصد دارد به‌طور مستقیم پانصد میلیون دلار به بودجه دولت اوکراین کمک کند. ( سایت کاخ سفید ۱۰فروردین ) 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb42ad7c-96ff-415a-9fca-3cbde58af5a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات