728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی - دوشنبه ۱۶ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

تلویزیون فرانس ۲۴: یک زن اوکراینی در خط مقدم جبهه نبرد: زنان اوکراینی در همه سنین سلاح به دست گرفته‌اند یا در حال ساختن کوکتل مولوتف هستند، هر شهروندی که توانایی حمل سلاح دارد باید مسلح شود و بجنگد

 

به گزارش تلویزیون فرانس ۲۴ در حالی‌که جنگ در اوکراین ادامه یافته، زنان در تمام سنین برای کمک به دفاع از کشوری که در محاصره قرار دارد بسیج شده‌اند. آنها هر کاری از دستشان برآید، از به‌دست گرفتن سلاح تا ساختن کوکتل مولوتف را انجام می‌دهند. بنا به گزارشها در حال حاضر ۱۵٪ ارتش اوکراین را زنان تشکیل می‌دهند.

یکی از این زنان در خط مقدم جبهه، اولینا بیلوزسکا Olena Bilozeska یک چهره نمونه در ارتش اوکراین است. او یک ستوان ارتش است که برای رودررویی با نیروهای روسی در کی‌یف آماده می‌شود. او به تلویزیون فرانسه ۲۴ گفت: «من به خط مقدم جبهه می‌روم تا برای کشورم بجنگم. این کشور من است. سرزمین من است. می‌خواهم از آن دفاع کنم. من به اندازه کافی تجربه جنگی دارم. فکر می‌کنم هر شهروندی که توانانی به‌دست گرفتن سلاح را دارد، باید سلاح بردارد و به جنگ برود». (تلویزیون فرانسه ۲۴-۱۴ اسفند)

 

نیویورک تایمز ۱۶اسفند در بررسی آخرین تحولات جنگ اوکراین نوشت: زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید پس از مقاومت سرسختانه و پایدار مردم اوکراین اکنون پیش‌بینی می‌شود روسیه برای تجدید قوا و انجام حملات سنگین‌تری آماده می‌شود.

 

زلسنکی در پیام ویدئویی که یکشنبه شب منتشر کرد هشدار داد نیروهای روسیه قصد دارند مراکز تولیدی صنایع نظامی اوکراین را که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت متمرکز هستند بمباران کنند. این یک قتل‌عام و یک کشتار است. زلنسکی هم‌چنین گفت: روسیه به‌جای ایجار کریدورهای انسانی، کریدورهای خون ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این کشور به‌منظور انتقال غیرنظامیان از شهرهای ماریوپل، خارکیف، سومی و کی‌یف، از صبح دوشنبه آتش‌بس را رعایت می‌کند. وی گفت روسیه اجازه ایجاد شش کریدور برای خروج غیرنظامیان را می‌دهد.

متقابلاً دولت اوکراین اعلام کرد با این کریدورها که فقط به سمت بلاروس یا روسیه گشوده شده‌اند مخالفت می‌کند.

نیویورک تایمز در تشریح وضعیت پایتخت اوکراین نوشت: نیروهای ارتش روسیه که قصد پیشروی به سمت کی‌یف را دارند، روز یکشنبه پلی را که معبر خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی بود توپ‌باران کردند که در اثر آن چهار عضو یک خانواده کشته شدند.

 

روز یکشنبه ۱۵اسفند آنتونی بلینکن در مصاحبه با تلویزیون ان.بی.سی گفت: آمریکا آماده است تا در صورت تحویل هواپیماهای میگ به اوکراین از طرف لهستان، مابازای آنرا برای این کشور جبران کند. وی افزود: این موضوع به تصمیم لهستان به‌عنوان یک کشور مستقل بستگی دارد. رئیس‌جمهور بایدن در تماس مستمر با زلنسکی برای حل این موضوع است. بلینکن هم‌چنین گفت: آمریکا و متحدان اروپاییش در حال بررسی تحریم گاز و نفت روسیه هستند. در صورت ادامه جنگ از طرف روسیه چنین تحریمی در چشم‌انداز خواهد بود. بلینکن در ارتباط با رد تقاضای زلنسکی مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع، ضمن ستودن کیفیت رهبری زلنسکی و شجاعت و پایداری وی گفت: ایجاد منطقه پروازممنوع بدین معناست که در صورت پرواز هواپیماهای روسیه در چنین مناطقی، ما باید آنها را سرنگون کنیم. چنین کاری جنگ را به دیگر کشورهای اروپایی گسترش می‌دهد.

 

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد چشم‌انداز جنگ اوکراین گفت: به‌نظر می‌رسد پوتین فعلاً قصد توقف جنگ را ندارد و این جنگ فعلاً ادامه داشته باشد. اما باید در نظر داشته باشد که پیروزی در یک عملیات نظامی به‌معنای پیروزی در جنگ نیست و تسخیر یک شهر به‌معنای تسخیر قلبهای مردم اوکراین نیست. مردم اوکراین تصمیم گرفته‌اند مقاومت کنند و پوتین هم هیچ طرحی برای خاتمه جنگ در دوران ریاست جمهوریش ندارد. اما چنین وضعیتی می‌تواند قطع روابط دیپلماتیک غرب با روسیه را به‌دنبال داشته باشد. (تلویزیون ان.بی.سی: ۱۵ اسفند)

از طرف دیگر با گسترش تظاهرات اعتراضی علیه جنگ در شهرهای مختلف روسیه، پلیس روسیه روز یکشنبه اعلام کرد بیش از سه هزار تن از معترضان را بازداشت کرده است. این بالاترین رقم دستگیری طی یک روز در دهه‌های اخیر بوده است. گفته می‌شود این اعتراضات تاکنون در ۴۹شهر روسیه جریان داشته است.

نیویورک تایمز در اشاره به اعتراضات جهانی علیه جنگ هم‌چنین نوشت: روز یکشنبه شهرداری شهر فلورانس در ایتالیا، در ابراز همدردی با مردم اوکراین و تجسم سمبلیک سایه کشتار در این کشور، مجسمه معروف داوود، اثر معروف میکلآنژ را با پرده سیاهی پوشاند. داریو ناردلا Dario Nardella شهردار فلورانس آنرا اقدامی نمادین و بسیار قوی در سوگواری برای هزاران قربانی این جنگ توصیف کرد.

 

آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد نیروهای روسیه قصد دارند زیرساختهای ارتباطی اوکراین را به‌منظور محدود کردن دسترسی به اخبار و اطلاعات موثق هدف قرار دهند. این منبع گفت نیروهای روسیه در حال ایجاد اختلال برای دسترسی به اینترنت و هدف قرار دادن دکلهای رادیو و تلویزیون در شهرهای خارکیف و کی‌یف می‌باشند.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین طی یک پیام ویدئویی کوتاه خطاب به مردم اوکراین گفت: هشت موشک به فرودگاه وینیتسیا اصابت کرده است. به وینیتسای آرام و صلح جو. جایی که هیچگاه تهدیدی برای روسیه به‌شمار نرفته است. این یک موشک‌باران وحشیانه بود که تمام فرودگاه را نابود کرد. روسیه به انهدام زیرساختهایی که ما و پدران و مادران و نیاکان و نسلهای ما یکی پس از دیگری به‌دست خود ساختیم ادامه می‌دهد. ما هر روز تکرار می‌کنیم: آسمان اوکراین را به روی روسیه ببندید. آنرا به روی موشکهای مرگبار روسیه ببندید... . ما انسانیم و این وظیفه انسانی شماست که از ما مردم حفاظت کنید. اگر این کار را نکنید و به ما هواپیماهای جنگنده برای دفاع از خودمان ندهید فقط می‌توان این نتیجه را گرفت که شما هم به کشتار تدریجی ما راضی هستید. این وظیفه همه سیاستمداران جهان و رهبران کشورهای غربی است، امروز و برای همیشه.

 

رویترز به‌نقل از مقامات روسیه نوشت دور سوم مذاکرات هیأتهای اوکراین و روسیه بعدازظهر دوشنبه آغاز می‌شود. این منبع هم‌چنین افزود قرار است وزرای خارجه روسیه و اوکراین روز پنجشنبه در شهر آنتالیای ترکیه ملاقات کنند. (رویترز -۱۶ اسفند)

زلنسکی در سخنان دیگری گفت: ما امروز برای این‌که مرز بین زندگی و بردگی کجا کشیده خواهد شد، می‌جنگیم. و این تنها انتخاب ما نیست، برای شهروندان روسیه هم همین است. امروز، فردا و هفته آینده. سکوت نکنید.

زلنسکی خطاب به مردم اوکراین نیز گفت: ما میلیون‌ها نفر هستیم. و این یعنی میلیونها راه برای مبارزه برای آینده ما. برای کشور ما برای آزادی ما، برای پرچم ملی ما. ما از پرچم خود دفاع می‌کنیم، چون جهان‌بینی ما این است. (تلگرام آخرین اخبار اوکراین۱۶ اسفند)

بنا به گزارش رویترز، روز دوشنبه ۱۶ اسفند دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ اعلام کرد «در اسرع وقت» درباره درخواست اوکراین به‌منظور صدور حکم اضطراری خطاب به روسیه برای توقف فوری جنگ تصمیم خواهد گرفت. این دادگاه جلسات استماع خود را روز دوشنبه با وجود عدم حضور نماینده روسیه آغاز کرد. نماینده اوکراین گفت: خالی بودن صندلی روسیه به‌روشنی گویای حقیقت است. آنها نمی‌خواهند در دادگاه قانون حضور داشته باشند، زیرا مشغول جنگ‌افروزی علیه کشور من هستند». (رویترز ۱۶اسفند)

 

روزنامه پراودای اوکراین خبر داد سرویس امنیتی و ضد جاسوسی اوکراین SBU یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده اوکراینی با روسیه به‌نام دنیس کری‌یف Kereyev را به جرم جاسوسی برای روسیه دستگیر و اعدام کرده است. وی از جمله افرادی بود که به‌نمایندگی از جانب دولت اوکراین در گفتگوهای دیپلماتیک با روسیه در منطقه هومل Homel واقع در مرز اوکراین با بلاروس شرکت داشت. مقامات امنیتی گفتند شواهد بسیار موثق به دست آمده از کری‌یف، از جمله ضبط مکالمات تلفنی مقامات دفاعی، جرم او را تأیید می‌کرد. (پراودا اوکراین۱۴ اسفند)

 

برگزاری تظاهرات ضد جنگ در سن‌پترزبورگ

یک ستون زرهی در کمین نیروهای مقاومت اوکراین 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/812bbca8-621b-4f38-8e48-4c6bb3799481"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات