728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم، ادامه بحران بین‌المللی – ۲۴ اسفند۱۴۰۰

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

بیستمین روز جنگ در اوکراین با حملات هوایی و موشک‌باران شهرهای اوکراین آغاز شد

بر اثر انفجارهای شب گذشته، ساختمان مرکزی متروی کیف آسیب دید. مقامات مترو گفتند حرکت متروها متوقف نخواهد شد

مقامات اوکراینی گزارش دادند بر اثر حملهٔ روسیه، تاکنون ۹۰کودک اوکراینی جان خود را از دست داده و ۱۰۰تن دیگر مجروح شدند.

یک مقام پنتاگون گفت پیشروی نیروهای روسیه، تقریباً در تمامی محورها متوقف شده است.

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی گفت: مدافعان شجاع ما خسارات سنگینی به ارتش روسیه وارد کرده‌اند. روسیه تاکنون ۸۰ جنگنده، صدها تانک و انبوهی زرهی دیگر را از دست داده است. ارتش روسیه طی ۱۹روز جنگ بیش از دو جنگ خونین و چند ساله در چچن، کشته داده است.

صبح سه‌شنبه میخائیل پودولیاک Mykahil Podoliak مشاور رئیس دفتر زلنسکی طی پیامی گفت: بیستمین روز مقاومت اوکراین آغاز شد. آزادی همیشه بها می‌خواهد. اکنون ارتش روسیه به‌خاطر ایستادگی ما تنها مجبور است شبانه با موشک شهرها و مناطق مسکونی را مورد حمله قرار دهد.

اتاق عملیات مرکزی ارتش اوکراین، در ساعت ۶صبح امروز گزارشی از آخرین وضعیت جنگ با ارتش روسیه را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش ارتش اوکراین:

-نیروهای مسلح اوکراین چندین ضربه سنگین به یگانهای نظامی و نیروهای پشتیبانی ارتش روسیه وارد کردند.

-ارتش روسیه در هیچ‌کدام از محورها، پیشروی جدی نداشته است. وضعیت روحی نیروهای روسیه پایین است. در بسیاری موارد سربازان از دستورات مافوق خود، سرپیچی می‌کنند.

-ارتش روسیه ساکنان غیرنظامی در منطقهٔ لوهانسک را برای جبران تلفات یکانهای خودش، به مناطق جنگی اعزام می‌کند.

- تمرکز ارتش روسیه تسخیر شهر ماریوپل است. اما مقاومت نیروهای اوکراینی اجازه نداد ارتش روسیه به این هدف خود دست پیدا کند.

-در نبردهای شب گذشته در ماریوپل، ۱۵۰ سرباز روسیه کشته، ۲ تانک، یک نفربر و ۷ خودروی زرهی منهدم شد. پس از این تلفات ارتش روسیه عقب‌نشینی کرد.

سازمان امنیت اوکراین خبر داد یک هکر که به روسیه کمک می‌کرد دستگیر شد. سازمان امنیت اوکراین گفت این هکر روزانه هزار تماس با فرماندهان ارتش روسیه داشته است.

 

ولودیمیر زلنسکی طی سخنانی رو به مردم اوکراین گفت: روسیه به تخریب زیرساخت‌های ما و به گلوله‌باران شهرهای ما ادامه می‌دهد. اما ما همه شهرها را دوباره خواهیم ساخت.

از شهرها محافظت کنید، برای محافظت از روستاها، برای محافظت از هر وجب از زمین خود، به یکدیگر کمک کنید! از یکدیگر حمایت کنید! از دفاع حمایت کنید! و از دولت دفاع کنید! با هم برنده می‌شویم. افتخار برای اوکراین!

وی در عین‌حال تأکید کرد که مذاکرات با روسیه که روز سه‌شنبه از سر گرفته شده در مسیر خوب پیش می‌رود (رویترز و تلگرام آخرین اخبار اوکراین ۲۳ اسفند۱۴۰۰).

 

به گفته خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۳ اسفند برنامه اخبار کانال یک تلویزیون دولتی روسیه که به‌طور مستقیم و سراسری پخش می‌شد، با شعارهای اعتراضی و ضدجنگ یکی از کارکنان آن به مدت پنج ثانیه مختل و سپس قطع شد. فرد معترض مارینا اوکسیانیکووا Marina Ovsyannikova نام داشت. وی همزمان با در دست داشتن پلاکاردهایی در مخالفت با جنگ فریاد زد «جنگ را متوقف کنید. به این تبلیغات گوش نکنید، آنها به شما دروغ می‌گویند».

وی طی یک پیام ویدئویی که قبل از انجام این عمل بر روی شبکه‌های اجتماعی اینترنت منتشر کرد گفته بود: آنچه که اکنون در اوکراین در جریان است یک جنایت است و گردنبندی که من بر گردن دارم نماد این حقیقت است که روسیه فوراً باید این برادرکشی را متوقف کند... متأسفانه من سال‌ها برای تلویزیون کانال یک کار کرده‌ام. اکنون بسیار شرمنده و پشیمانم که در اختیار دستگاه تبلیغاتی کرملین بوده‌ام. بسیار شرمنده‌ام که اجازه داشتم از صفحه تلویزیون دروغ‌پراکنی کنم و جامعه روسیه را به کالبدی مرده تبدیل کنم.

متقابلاً کرملین با صدور بیانیه‌ای این عمل را یک اقدام هرج و مرج طلبانه یک زن خواند و گفت: «این کانال تلویزیونی و همه آنهایی که باید، تا به آخر مورد تحقیق و بازرسی قرار خواهند گرفت». بنا به‌گفته رویترز تاکنون بیش از پانزده‌هزار نفر به‌خاطر اعتراض علیه جنگ توسط نیروهای امنیتی روسیه بازداشت شده‌اند. این منبع افزود شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در مورد مجازات این زن معترض به روسیه هشدار داده و آنرا نقض حق آزادی بیان دانسته است (رویترز ۲۴ اسفند۱۴۰۰).

 

رویترز هم‌چنین خبر داد در یک اقدام بی‌سابقه سه نخست‌وزیر اروپایی از کشورهای لهستان، جمهوری چک و اسلوونی روز سه‌شنبه به کی‌یف سفر کردند. آنها اولین رهبران خارجی هستند که از پایتخت اوکراین پس از آغاز تهاجم روسیه به این کشور بازدید می‌کنند تا نماد برجسته‌یی از موفقیت اوکراین تاکنون در مقابله با حمله روسیه باشد. نخست‌وزیر لهستان گفت: این وظیفه ماست که در جایی باشیم که تاریخ ورق خورده است. زیرا این مربوط به ما نیست، بلکه مربوط به آینده فرزندانمان است که شایسته زندگی در جهانی عاری از استبداد هستند (رویترز ۲۴ اسفند۱۴۰۰).

 

نیویورک تایمز روز سه‌شنبه نوشت: زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین قرار است روز چهارشنبه در یک سخنرانی مجازی برای کنگره آمریکا فشار بر دولت بایدن برای ارسال جتهای جنگنده به کی‌یف را افزایش دهد.

بنا به گزارش خبرنگار نیویورک تایمز تاکنون بیش از چهارصد هزار نفر در شهر ماریوپل بدون دسترسی به آب آشامیدنی، دارو و یا غذا، در محاصره و تحت بمباران و موشک‌بارانهای سنگین قرار دارند. روز گذشته تلاش آخرین کاروان حامل صد تن مواد حیاتی برای نجات مردم و یا کمک به خروج آنها از منطقه برای چندمین بار به شکست انجامید. بنا به گزارش صلیب‌سرخ، خیابانهای شهر ماریوپل مملو از اجساد نظامیان و یا غیرنظامیان اوکراینی است که در اثر بمباران کشته شده‌اند. مقامات اوکراینی می‌گویند تاکنون تنها در شهر ماریوپل ۲۵۰۰تن جان خود را از دست داده‌اند (نیویورک تایمز ۲۴ اسفند۱۴۰۰).

 

روز دوشنبه سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به تهاجم موشکی روسیه به یک پایگاه آموزش نظامی در غرب اوکراین و در نزدیکی مرز لهستان گفت: نیروهای آمریکایی در این حمله موشکی هیچ تلفات انسانی و یا خساراتی نداشته‌اند. به‌نظر می‌رسد روسها قصد گسترش حیطه اهداف جنگی خود را دارند. سخنگوی پنتاگون در ارتباط با این‌که آیا چنین حملاتی تهدیدی برای ارسال کمکهای نظامی به اوکراین محسوب می‌شود یانه گفت: بدون این‌که وارد جزییات بشوم به شما می‌گویم ما از چندین طریق مطمئن، کمکهای خود را به دست اوکراینی‌ها می‌رسانیم (وزارت دفاع آمریکا: ۲۳ اسفند۱۴۰۰).

 

رویترز گزارش داد که بایدن روز سوم فروردین برای دیدار با اعضای ناتو به بروکسل می‌رود تا در مورد جنگ روسیه صحبت کند

وزارت‌خارجه آمریکا ۱۱مقام ارشد در بخش دفاعی روسیه را تحریم کرد.

و اتحادیه اروپا بر سر چهارمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسید. این تحریم‌ها بیشتر به تشدید فشار اقتصادی بر کرملین کمک می‌کند و توانایی آن برای تأمین مالی تهاجم به اوکراین را فلج می‌کند (سایت شورای اروپا ۲۴ اسفند۱۴۰۰).

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5ce60ce5-890f-4ed2-af08-8ced3a0df12c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات