728 x 90

جنایتهایی که در پرده ابهام نگه داشته شدند/ قتل آلبرتو نیسمن

جنایتهایی که در پرده ابهام نگه داشته شدند
جنایتهایی که در پرده ابهام نگه داشته شدند

واشنگتن تایمز در مقاله‌ای به قلم کلیفورد می‌و توبی درشوویتس به جنایت انجام شده در آرژانتین که منجر به‌قتل قاضی آلبرتو نیسمن شد می‌پردازد و می‌نویسد که وی بیش از یک دهه پیرامون بدترین حمله تروریستی انجام شده در تاریخ در خاک آرژانتین تحقیق می‌کرد: بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ مرکز جامعه یهودیان آمیا در بوئنوس آیرس.

 

در این مقاله آمده است که چهار سال پیش در همین ایام، قاضی فدرال آخرین مراحل یک گزارش را تنظیم می‌کرد که رئیس‌جمهور سابق کریستینا فرناندز و چندین نفر دیگر را متهم به پوشاندن مسئولیت رژیم ایران در این حمله می‌کرد.

در ادامه می‌نویسد که در ماه سپتامبر ۲۰۱۷، سفیر سابق آرژانتین در سوریه روبرتو آهود در شهادتی فاش کرد که وزیر خارجه هکتور تیمرمن در ژانویه ۲۰۱۱از سوریه دیدار کرده بود تا در یک ملاقات به میزبانی دیکتاتور سوریه بشار اسد توافقی با ایران را نهایی کند. یک پیام فرستاده شده به آقای آهود سؤال می‌کرد: ”شما در چه زمان دست به خودکشی میزنید؟“ پیام دیگری هشدار می‌داد: ”مراقب یک خودکشی تحریک شده باشید.“

و ادواردو تایان، دادستان مسئول تحقیقات پیرامون قتل نیسمن، پیامهایی دریافت کرده است که تهدید می‌کرد که با وی و پسرش همان کاری که با آقای نیسمن انجام شد، صورت می‌گیرد.

 

همچنین در این مقاله آمده است که آلبرتو نیسمن خیلی پیش از این‌که مقامات آرژانتین درگیر یک توطئه شوند شواهد متقنی پیدا کرده بود که مقامات جمهوری اسلامی ایران بمب‌گذاری آمیا را طراحی و تأمین مالی کرده بود و این‌که حزب‌الله، نیروی نیابتی تروریست آنها، آن را اجرا کرده بود.

 

و محسن ربانی تنها چند ماه قبل از بمب‌گذاری آمیا رابط فرهنگی در سفارت جمهوری اسلامی در بوئنوس‌آیرس شد. در سال ۱۹۹۷، مقامات آرژانتین حکم دستگیری و اینترپل یک هشدار قرمز برای وی صادر کردند.... هشدارهای قرمز برای چهار مقام دیگر ایران در ارتباط با بمب‌گذاری هم‌چنان تا به امروز برقرار است.....

محتمل ترین انگیزه برای حمله آمیا: حکام ایران به روش خاص خودشان نارضایتی خودشان نسبت به تعلیق همکاری هسته‌یی دولت آرژانتین را می‌رساندند.

مقاله می‌گوید که نیسمن بر این باور بود که به‌منظور لاپوشانی این موضوع یک معامله‌ای انجام می‌شد که به ازای نفت هشدارهای قرمز برداشته شود.

و در پایان مقاله آمده است با این حال هم‌چنان باید دید که آیا حزب‌الله یا جمهوری اسلامی به‌خاطر حملات تروریستی سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴ مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت و یا کسی به‌خاطر تلاش برای پوشاندن رد آنها و به‌خاطر قتل تحقیق کننده به پای میز عدالت کشانده خواهد شد. تحقیق کننده‌ای که واقعیتها را هر کجا که وی را هدایت می‌کرد، دنبال می‌کرد. …

 

 

دادگاه آرژانتین اعلام کرد که دادستان آلبرتو نیسمن به‌دلیل شکایت علیه رئیس‌جمهور وقت و سناتور فعلی کریستینا فرناندز به‌قتل رسیده است.

بر اساس حکم دادگاه در روز ۱۲ خرداد ۹۷ شواهد اولیه به‌دست آمده حاکی از این است که قاضی آلبرتو نیسمن به‌قتل رسیده و این (قتل) نتیجه مستقیم شکایاتی است که علیه کریستینا فرناندز و چندین مقام دولت وی انجام شده بود.

قاضی نیسمن که این پرونده را پیگیری می‌کرد در حمام آپارتمانش در حالی که یک گلوله به سرش شلیک شده بود، پیدا شد.

 

تبانی رژیم ایران و دولت وقت آرژانتین

دادستان شهید آلبرتو نیسمن ده سال را صرف تحقیق در مورد بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴در بوئنوس‌آیرس کرده بود، این بدترین حمله در خاک آرژانیتن در تاریخ معاصر می‌باشد.

جسد نیسمن در ژانویه ۲۰۱۵ در حالیکه گلوله‌یی به سرش شلیک شده بود در آپارتمانش پیدا شد، او چند روز قبلتر کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور وقت را متهم به کمک به مقامهای رژیم ایران برای پوشاندن نقش این رژیم در این بمب‌گذاری کرده بود.

نیسمن ۵۱ساله قرار بود در جلسه استماعی در مقابل قانونگذاران آرژانتینی حاضر شود و انتظار می‌رفت که وی در این استماع کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور وقت را متهم به سرپوش گذاشتن و لاپوشانی در مورد بمب‌گذاری و معامله با رژیم ایران کند. وی یک روز قبل از شرکت در این استماع ترور شد.

در بمب‌گذاری بوئنوس‌آیرس ۸۵نفر کشته و ۳۰۰نفر مجروح شدند.

یک هفته قبل از مرگ نیسمن او یک شکایت ۲۸۰صفحه را ارائه کرده بود که در آن کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور وقت متهم شده بود یک ”دستورالعمل سریع” برای سرپوش گذاشتن بر نقش یک گروه از متهمان رژیم ایران صادر کرده است.

 

محاکمه کریستینا فرناندز

دستگاه قضاییه آرژانتین روز دوشنبه اعلام کرد کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور سابق این کشور و دیگر اعضای بلندپایه دولت وی در رابطه با اتهام لاپوشانی دخالت رژیم ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس برای محاکمه علنی ارجاع داده شده‌اند.

 

قوه قضاییه آرژانتین گفت قاضی کلودیو بونیدیو مرحله تحقیقات پرونده را پایان یافته اعلام کرد و این پرونده را به دادگاه بالاتر برای محاکمه علنی ارجاع داد. روز شروع محاکمه هنوز تعیین نشده است.

کریستینا فرناندز و هکتور تیمرمن وزیر خارجه سابق و دیگر مقامهای دولت سابق متهم به سوء‌استفاده از قدرت در امضا تفاهم نامه‌یی با رژیم ایران هستند... پرونده علیه کریستینا فرناندز و دیگر مقامات در ژانویه ۲۰۱۵ به جریان افتاد و این اقدام بر اساس اتهام مطرح شده از جانب دادستان آرژانتینی آلبرتو نیسمن علیه آنها صورت گرفت.

 

مطالب مرتبط:

حکم جدید دادگاه آرژانتین در مورد ترور دادستان آلبرتو نیسمن

وزیر خارجه سابق آرژانتین بهدلیل زدوبند با رژیم ایران در پرونده آمیا از پرواز به آمریکا منع شد

قاضی آرژانتینی: آلبرتو نیسمن بهقتل رسیده است

 

دستور بازداشت رئیسجمهور سابق آرژانتین و درخواست سلب مصونیت از وی توسط قاضی
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15782541-6d9c-4a54-a351-da346d269f43"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات