728 x 90

جلسه پارلمان بلژیک برای بررسی معامله شرم‌آور با رژیم و هشدار نمایندگان مخالف

جلسه پارلمان بلژیک ۲۸تیر
جلسه پارلمان بلژیک ۲۸تیر

جلسه پارلمان بلژیک صبح روز سه‌شنبه برای بررسی معامله شرم‌آور با رژیم آخوندی شروع شد. اما به‌دلیل اعتراض نمایندگان به عدم حضور نخست‌وزیر متوقف شد و به بعدازظهر موکول شد.

در جلسه بعدازظهر د روور عضو مجلس بلژیک گفت: رأی دادن به این لایحه به دنیا این پیام را می‌دهد که بلژیک می‌توان راه گریزی برای تروریسم رژیم ایران باز کند. آیا کشوری عضو اتحادیه اروپا یا آمریکا هست که یک تروریست محکوم شده را به این کشور بازگردانده باشد؟ بر اساس این لایحه اسدالله اسدی می‌تواند یک تخفیف ۱۶ساله در حکم ۲۰ سال زندان دریافت کند. سؤال من این است که آیا شما چنین کاری را خواهید کرد. آیا می‌توانید تضمیین بدهید که این کار را نخواهید کرد.

وی خطاب به وزیر دادگستری گفت: سیاست شما در قبال تروریسم چه خواهد بود؟ آیا سیاست شما تعقیب، دستگیری، محکومیت و تضمین اجرای حکم تروریستهاست؟ آیا شما از این سیاست دفاع می‌کنید؟

این عضو پارلمان بلژیک گفت: فوریت رسیدگی به این لایحه از کجا می‌آید و چرا باید این لایحه امروز امضا بشود. ما می‌توانیم بخش ایران این معاهده را حذف کنیم و باقی لایحه را به رأی بگذاریم. اضطرار در این بحث کجاست؟ ما پیشنهاد می‌کنیم کنیم بخش ایران حذف شود و در ماه سپتامبر راجع به آن تصمیم بگیریم که خوب پخته شود.

سؤال بعدی این است که موضوع آقای جلالی در این معاهده گنجانده نشده،

شما می‌توانستید بنویسید که این پروژه در مورد زندانیانی که به‌خاطر تروریسم محکوم شدند صدق نمی‌کند. حقوق‌دانان برجسته به قطعنامه شورای امنیت اشاره می‌کنند و می‌گویند این خلاف روح قطعنامه شورای امنیت بعد از مصوبات مروبط به تروریسم در ۱۱سپتامبر است.

این لایحه با واکنش‌های جهانی شدیدی مواجه شده و همین حساسیت این بحث را گواهی می‌دهد؛ حساسیتی که سایر مباحث پارلمانی ندارند.

آقای وزیر امیدوارم متوجه باشید که مسئولیت شما سنگین است و اگر فردا این لایحه تصویب شود، با چه عواقب وخیمی می‌توانیم مواجه باشیم.

 

دالماین نماینده پارلمان بلژیک گفت: هنوز معلوم نیست این لایحه رأی خواهد آورد. در حالی‌که گروه شما به‌وضوح در کمیسیون به نفع این لایحه رأی داده. آنچه من از شما می‌خواهم تصریح این است که هیچ دلیلی ندارد که به این فوریت به این لایحه رأی بدهیم. ما باید از همه جوانب مطلع باشیم. خودتان بهتر می‌دانید که در یک جلسه پرسش و پاسخ نمی‌توانیم به همه جوانب اشراف پیدا کنیم. ما استدلالهای پروفسور داوید و تعداد زیادی از شخصیتها را نشنیده‌ایم.

دروور نماینده پارلمان نیز گفت: شما صحبت از ماده اصلاحیه کردید. لطفاً تصریح کنید هدفتان از این اصلاحیه چیست و چه انتظاری از وزیر دارد و در چه بازه زمانی اجرا می‌شود؟

 

جرج دالماین نماینده پارلمان بلژیک در رد لایحه گفت: این معاهده فقط برای آزاد کردن یک تروریست و اعزام او به ایران است. خود وزیر هم گفت هیچ زندانی ایرانی هیچ وقت درخواست بازگشت به ایران را نخواهد کرد. حداقل این است که بررسی این لایحه را به تأخیر بیندازید.

دلمن دوقروه: من می‌خواهم مطمئن شوم تروریستی که به ۲۰سال زندان محکوم شده آزاد نخواهد شد.

من باید به‌عنوان پارلمانتر تضمیینهای قاطعی در رابطه با استرداد محکومیین قضایی دریافت کنم.

در ادامه جلسه پارلمان بلژیک دریا صفایی نماینده پارلمان گفت: شما می‌خواهید قانونی تصویب کنید که یک تروریست در برود. وقتی این قانون تصویب شود هیچ کنترلی وجود نخواهد داشت. شما از حقوق‌بشر صحبت می‌کنید اما نباید در حرف باشد بلکه باید در عمل باشد. اسدی اگر آزاد شود فرش قرمز برایش پهن می‌کنند. رژیم ایران این را گفته است. اکثریت نباید بگوید که ما به دولت خودمان اعتماد می‌کنیم. نباید این طور باشد. شم حرفتان با عملتان مغایر است.

د روور نماینده پارلمان: وزیر دادگستری باید پاسخ بدهد. ما خواهان اصلاحیه‌یی بودیم که اجازه نمی‌دهد اسدی استرداد شود و عفو بگیرد. اسدی می‌تواند در کش ور خودش عفو شود. اسدی نباید بتواند به ایران مسترد شود. ما در ماه سپتامبر این موضوع را بررسی کنیم تا ببینیم چگونه آنرا اجرا کنیم.

دالمان نماینده پارلمان گفت: رژیم ایران صنعت گروگانگیری دارد و ما هم داریم آنرا رسمی می‌کنیم و این غیرقابل قبول است. شما دارید آنرا گسترش دهیم.

 

الین سامین نماینده پارلمان در مخالفت گفت: پنج لایحه را در هم پیچیدید و با هم قاطی کردید و ما را در شرایط سخت قرار دادید. در رابطه با هند قید فوریت را به ایران ربط داید معلوم نیست چرا؟ این شیوه دولت شما را تقبیح می‌کنیم و قبول نداریم. این گروگانگیری است و امنیت اروپا را زیر سؤال می‌برد دو نماینده از اکثریت گفتند که باید با این قرارداد بیشتر تعامل کنیم.

تعدادی از نمایندگان اکثریت در کنفرانس اپوزیسیون ایران بودند و می‌توانستند قربانی شوند. رژیم ایران یک رژیم شرور است و هیچ قوانینی را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

فقط به‌دلیل این توافق انجام می‌شود آن هم ایجاد مشروعیت قضایی است که یک تروریست به ایران برگردد و محض رسیدن به ایران آزاد شود.

خانم بتانکور که ۷سال گروگان بود می‌گوید این توافق به ضد خودش تبدیل میشه و اپوزیسیون ایران هم گفته برای اسدی فرش قرمز پهن می‌کنند البته برای بلژیک آبروی باقی نمانده است. شما تروریست را آزاد می‌گذارید. چه طوری می‌توانید به شانتاژ رژیم ایران تسلیم شوید. پاسخهای شما در کمیسیون هم صادقانه نبوده است و در گروه خودتان و لیبرالها مثل آقای دوکار مخالف هستند شما شهروندان بلژیکی را تبدیل به پرنده‌یی می‌کند که زیر چنگ گربه باشد.

این توافق به‌معنای تسلیم شدن در برابر فشار رژیم ایران و جری کردن این رژیم برای تروریسم و آدم‌ربایی و ادامه همین سیاست است. ما امنیت شهروندان در اروپا را به خطر می‌اندازیم و آدم‌ربایی سایر اروپایی‌ها تسریع می‌شود.

اگر بلژیک این کار را برای آزاد کردن اتباع خودش می‌کند ساده‌لوحانه است و شهروندان بیگناه را به خطر می‌اندازد. به این ترتیب سیاست ترور در غرب ادامه پیدا می‌کند و این مرز سرخ خطرناکی است که داریم رد می‌کنیم.

 

دوباشت نماینده پارلمان بلژیک گفت: وقتی شما به یک معتاد مواد می‌دهید او را متوقف نمی‌کنید. تهران هم تکرار می‌کند و وضعیت را بدتر می‌کند.

دالماین نماینده پارلمان در مخالف با لایحه گفت: آن چیری که من را متعجب می‌کند این است که مخفیانه به وزیر گفته‌اند که ما در مجلس مطلع نشده‌ایم. رئیس سابق اینترپل و رئیس سابف اف. بی آی همه گفته‌اند که این قرا داد امنیت بیشتری به ما نخواهند داد. هشدار دادند که این کار را نکنید.

د روور گفت: من نمی‌فهمیدم چرا این قرارداد به کاهش خطر برای بلژیکی‌ها کمک می‌کند. این قرارداد امنیت نمی‌آورد. این معهده فقط در ورود شیطان را باز می‌کند.

اسدی را می‌فرستند و آزاد می‌کنند تا حفاظت بلژیکی‌ها را تضمین کنند. در آن صورت در تله معامله افتادیم. در این صورت اسدی حق دارد درخواست کند به ایران برود الآن او این حق را ندارد اما با این قانون حق پیدا می‌کند و رژیم ایران تعداد بیشتری دستگیر خواهد کرد. آیا ما به دادگاه بلژیک می‌گوییم به‌دلیل شجاعتی که داشتید و آن حکم شجاعانه را علیه اسدی صادر کردید بلژیکی‌ها را به خطر انداختید. !

مایکل فرایلیش نماینده پارلمان گفت: مرتبا از ما سؤال می‌شود پاسخ خانواده آقای فان دکاستل را چه می‌دهید؟ اگر به من بود، قبل از هر چیز به رژیم ایران فشار می‌آوردم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12f4d8ab-867d-4978-b6c7-d495aa5b59b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات