728 x 90

جلسه فوری در پارلمان انگلستان در محکومیت سرکوب قیام‌کنندگان در ایران

جلسه فوری در پارلمان انگستان در محکومیت سرکوب قیام‌کنندگان در ایران
جلسه فوری در پارلمان انگستان در محکومیت سرکوب قیام‌کنندگان در ایران

پارلمان انگلستان

جلسه فوری درباره قیام ایران

محکومیت سرکوب قیام کنندگان

ضرورت نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران

گفتگو با اپوزیسیون ایران و حمایت از تغییر رژیم آخوندی

 

روز سه‌شنبه ۱۹مهر یک جلسه فوری در پارلمان انگلستان به درخواست ترزا ویلیرز - وزیر محیط‌زیست (۲۰۲۰) -درباره قیام ایران و ضرورت حمایت از آن برگزار شد که در سایت پارلمان انگلستان انعکاس یافت.

در این جلسه سخنرانان ضمن محکوم کردن جنایات رژیم آخوندی علیه قیام‌کنندگان خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات رژیم، نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران، به‌رسمیت شناختن حق مردم ایران برای دفاع از خود و گفتگو با اپوزیسیون ایران شدند.

ترزا ویلیرز خطاب به نماینده دولت انگلستان گفت: قیام ایران نشان می‌دهد که هزاران زن دیگر آمادگی تحمل نقض خشونت‌آمیز حقوق‌بشر را ندارند. آیا دولت انگلستان در کنار آن زنان شجاع که خواهان عدالت، آزادی و دموکراسی هستند، خواهد ایستاد؟ آیا وزرا با گروه‌های مخالف دیدار خواهند کرد؟ آیا سپاه پاسداران را تحریم می‌کنید؟

 

گیلیان کیگان معاون پارلمانی وزیر امور خارجه انگلستان در پاسخ به سؤال نمایندگان گفت: مرگ مهسا امینی در ایران یادآوری تکان‌دهنده از سرکوب زنان در ایران بود. من شجاعت مردم ایران را که به‌دنبال استفاده از حق خود برای تجمع و آزادی بیان در مواجهه با خشونت وحشتناک پلیس هستند، ستایش می‌کنم. ما سرکوب معترضان، روزنامه‌نگاران و قطع اینترنت توسط مقامات رژیم ایران را محکوم می‌کنیم. استفاده از خشونت علیه تظاهر کنندگان کاملاً غیرقابل توجیه است. دیروز ۱۹ مهرماه تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌های ارشد امنیتی و سیاسی رژیم ایران و به‌اصطلاح گشت ارشاد اعلام کردیم. انگلستان هم‌چنین تحریم‌هایی را علیه ۷۸ فرد و یک نهاد دیگر رژیم ایران را حفظ کرده است. در مجموع، بیش از ۲۰۰ تحریم علیه رژیم ایران وجود دارد، از جمله در رابطه با حقوق‌بشر، گسترش سلاحهای هسته‌یی و تروریسم.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه انگلستان افزود: ما بسیار نگران وضعیت حقوق‌بشر ایران هستیم. ما به اقدامات خود با جامعه بین‌المللی برای فشار بر رژیم ایران برای ادامه خواهیم داد. به‌عنوان مثال از طریق شورای حقوق‌بشر در ژنو و مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک.

 

بامبوس چارالامبوس: Bambos Charalambous گفت: من نیز مانند بسیاری از اعضای این مجلس، از دیدن شجاعت تظاهر کنندگان در ایران در چند هفته گذشته و به‌ویژه زنان و دخترانی که رهبری این اعتراضات را برعهده دارند، دلگرم شده‌ام. ایران دارای جمعیتی جوان است - جمعیتی که خواهان تغییر علیه رژیم ظالمی است که هدفش محدود کردن آزادی و سرزندگی مردم است.

(حزب کارگر) در همبستگی با تظاهر کنندگان برای پایان دادن به خشونت دولتی می‌ایستد. این اعتراضات چیزی فراتر از حجاب اجباری است. مردم دنبال آزادیهای اساسی هستند اگر رژیم فعلی در ایران پایان یابد، دولت انگلستان باید آماده همکاری با شرکای ایرانی باشد. انگلستان امروز باید با نیروهای مترقی در داخل ایران پیوند برقرار کند و از همه کسانی که از حقوق‌بشر دفاع می‌کنند حمایت کند. این احساس وجود دارد که تغییر در راه است و ما باید در سمت درست تاریخ باشیم.

دکتر لیام فاکس وزیر دفاع پیشین انگلستان گفت: رژیم شرور حاکم بر ایران زنان را که دنبال حقوق اولیه خود هستند سرکوب می‌کند، این رژیم در همین حال هواپیماهای بدون سرنشین را به روسیه ارسال می‌کند تا حقوق‌بشر مردم در اوکراین را سرکوب کند. با توجه به این‌که از ایران‌ایر برای بردن این پهپادها به روسیه استفاده شد و با توجه به فعالیت‌هایی که در هفته‌های اخیر در خیابانهای ایران شاهد بودیم، آیا زمان آن نرسیده که دولت انگلستان؛ ایران‌ایر را از پرواز به فرودگاه‌های انگلستان منع کند؟ رژیم ایران با توجه به اهانتش به موازین حقوق بین‌الملل، نباید آزادانه در انگلستان فعالیت کند.

کرستن اسوالد Kirsten Oswald از حزب ملی اسکاتلند: حزب ما سرکوب خشونت‌آمیز معترضان توسط رژیم ایران، به‌ویژه زنان را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند. ما عمیقاً نگران تهدید رژیم برای سرکوب بیشتر " هستیم. شجاعت شهروندان ایرانی به‌ویژه زنان ایرانی الهام‌بخش است و ما در همبستگی کامل با آنها هستیم. ما خواستار تحقیقات مستقل ملل متحد درباره افزایش بدرفتاری و کشتار معترضان هستیم.

استیو مک کیب از حزب کارگر گفت: من از تحریم‌های دولت علیه رژیم ایران استقبال می‌کنم، اما... به جای این‌که با ابراهیم رئیسی طوری رفتار کنیم که گویی رئیس دولت منتخب است، باید او را به‌عنوان یک قاتل دسته‌جمعی به سازمان ملل معرفی کنیم. وی مسئول مرگ هزاران زندانی است

- آنها یک دسته عاملان قتل‌عام هستند - و ما باید به آنها پاسخ دهیم.

جان اسپلار از حزب کارگر گفت: سپاه پاسداران برای بقای رژیم وحشتناک فاشیستی آخوندی ایران حیاتی است. آیا ظلم‌های اخیر باعث شرمساری دولت برای لیست‌گذاری سپاه خواهد شد؟

چی اونوراه Chi Onwurah از حزب کارگر انگلستان گفت: بسیاری از مردم با من تماس گرفته‌اند که از شجاعت و قاطعیت زنان و دختران ایران بهت‌زده‌اند و از اقدامات رژیم منزجر شده‌اند. ما در همبستگی با زنان ایران ایستاده‌ایم. رژیم ایران با استفاده از کنترل ارتباطات مانند اینترنت و هم‌چنین از طریق ایجاد ترس و ارعاب به‌دنبال قطع ارتباط تظاهر کنندگان از یکدیگر و از جهان است. وزیر امور خارجه با متحدان بین‌المللی ما برای روشن کردن آنچه در ایران می‌گذرد چه اقداماتی از جمله از طریق دادگاه کیفری بین‌المللی، یا از طریق یک هیأت مستقل بین‌المللی تحقیقات انجام می‌دهد؟

روث کدبری Ruth Cadbury از حزب کارگر گفت: اعتراضات ایران نشان می‌دهد با وجود ظلمی که مردم ایران با آن روبه‌رو هستند، یک اپوزیسیون در حال رشد در میان مردم ایران وجود دارد. روابط انگلستان با جامعه مدنی در ایران چگونه است؟

هیلاری بن از حزب کارگر گفت: شجاعت تمام زنان و دخترانی که برای مبارزه برای آزادی به خیابانهای ایران آمده‌اند برای همه ما در این مجلس الهام‌بخش است. آیا وزیر موافق است که ظلمی که به آنها می‌شود ربطی به مذهب ندارد

 

گیلیان کیگان معاون وزیر خارجه انگلستان در پاسخ به نمایندگان گفت: من مطمئنم خیلی‌ها از صحنه‌هایی که امروز در ایران شاهد آن هستیم شوکه و وحشت‌زده خواهند شد. همان‌طور که گفتم، بریتانیا خواستار تحقیقات کامل و شفاف در این مرحله شده است. ما مقامات رژ‌یم را به‌خاطر سرکوب معترضان و قطع اینترنت محکوم می‌کنیم. ما خواستار آزادی دستگیر شدگان هستیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b25f85dc-6473-453a-ada1-183320faaac7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات