728 x 90

جلسه شورای امنیت، حمایت نمایندگان کشورها از قیام‌کنندگان عراقی

اجلاس شورای امنیت ملل متحد - عکس از آرشیو
اجلاس شورای امنیت ملل متحد - عکس از آرشیو

در جلسه شورای امنیت ملل ‌متحد روز ۱۳اسفند ۹۸ در مورد اوضاع عراق، نمایندگان کشورهای مختلف از تظاهر کنندگان عراقی حمایت کردند و کشتار و سرکوب آنان را که توسط نیروهای حکومتی و باندهای وابسته به رژیم آخوندی صورت می‌گیرد محکوم کردند.

 

نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: روی نظارت و ثبت موارد نقض حقوق‌بشر در عراق تأکید می‌کنم. این کار برای حسابرسی از کسانی که مسئول نقض حقوق‌بشر علیه تظاهر کنندگان عراقی هستند، حیاتی است.

 

نماینده آلمان در جلسه شورای امنیت گفت:‌ تظاهرات مردم عراق علامت امیدبخشی است، زیرا ما شاهد یک جامعه بسیار فعال و پر جنب و جوش هستیم. در حال حاضر شاهد حضور گسترده و فعال زنان در جامعه هستیم و از شرکت آنها در تظاهرات خرسندیم. در کنار آن ما شاهد استفاده بیش از حد از زور علیه تظاهرات مردم هستیم. ما شاهد نقض هولناک حقوق‌بشر هستیم. عاملان نقض حقوق‌بشر باید به دست عدالت سپرده شوند.

 

نماینده انگلستان گفت: عراق نیاز فوری به یک دولت مستقل و مردم‌گرا دارد که متعهد و قادر به تأمین خواسته‌های مشروع مردم باشد. این موضوع با وجود نارضایتی روشن مردم عراق در شرایط فعلی که توسط تظاهرات گسترده از اکتبر گذشته تاکنون ابراز شده، ضرورتی دو چندان دارد. هزاران شهروند عراقی تظاهرات کرده‌اند تا خواسته‌های مشروع خود را برای تغیرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیان کنند. ولی تاکنون صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند. مردم عراق حق تظاهرات دارند. ما از به‌کارگیری بیش از حد زور و نقض فاحش حقوق‌بشر توسط نیروهای امنیتی با استفاده از گلوله‌های جنگی و حمله به خبرنگاران به‌شدت نگرانیم.

 

نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت در نیویورک گفت... ما از مردم عراق حمایت می‌کنیم تا بتوانند خواسته‌های مشروع خود را بدون ترس و نگرانی از نیروهای امنیتی بیان کنند. تلفات تظاهرات مردم عراق بسیار زیاد بوده است. بیش از ۵۰۰کشته و هزاران مجروح بر جای مانده است. همان‌طور که در چهل و سومین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو بیان شد، فرانسه به‌طور خاص نگران دستگیریهای خودسرانه، کشتار، مفقودشدنهای اجباری و استفاده کور از زور علیه مردمی است که حقوق خود را برای تظاهرات بیان می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7252fd5b-b320-47b0-ab9a-51a147943951"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات