728 x 90

جدایی کاردار وزارت دفاع ونزوئلا در آمریکا از مادورو

سرهنگ خوزه لویی سیلوا کاردار وزارت دفاع ونزوئلا در آمریکا
سرهنگ خوزه لویی سیلوا کاردار وزارت دفاع ونزوئلا در آمریکا

سرهنگ خوزه لویی سیلوا کاردار وزارت دفاع ونزوئلا در آمریکا از دولت نیکلاس مادورو جدا شد.

وی از مردم و به‌خصوص پرسنل ارتش خواست از رئیس‌جمهور قانونی مردم ونزوئلا یعنی خوان گوایدو حمایت کنند.

خبرگزاری رویترز روز ۷ بهمن ماه با مخابره این خبر افزود:‌ این اصطکاک و ریزشهای دیپلماتیک وقتی جرقه خورد که آمریکا خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون را به‌عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناخت.

واشنگتن و کانادا گفته‌اند دور دوم انتخابات در ونزوئلا با تقلب همراه بوده است.

لازم به ذکر است خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا، روز سوم بهمن ۹۷ خود را رئیس‌جمهوری موقت معرفی کرد و آمریکا بلافاصله آن را به‌رسمیت شناخت، وی روز شنبه ۶بهمن از رویکرد اتحادیه اروپا در حمایت از مردم ونزوئلا تقدیر کرد.

لازم به یادآوری است نماینده عالی بهنمایندگی از اتحادیه اروپا در خصوص وضعیت در ونزوئلا دیروز شنبه ۶ بهمن ۹۷ طی اطلاعیه‌یی نوشت:

تظاهراتهای گسترده مردمی که طی روزهای اخیر در ونزوئلا به‌وقوع پیوسته است با خشونت بی‌نظیری از جانب مقامات مواجه شده است که موجب مرگ تراژیک افراد متعددی شده و افراد خیلی بیشتری مجروح و دستگیر شدند.

اتحادیه اروپا این اقدامات را شدیداً محکوم می‌کند و تسلیتهای عمیق خود را به خانواده‌های کشته شده تقدیم می‌کند.

 

این اطلاعیه به نداشتن مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مه گذشته اشاره کرده و می‌نویسد: اتحادیه اروپا تکرار می‌کند که انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مه گذشته در ونزوئلا نه آزاد، عادلانه و نه معتبر بود و فاقد مشروعیت دموکراتیک بود. این کشور فوراً نیاز به یک دولتی دارد که واقعاً اراده مردم ونزوئلا را نمایندگی کند.

اتحادیه اروپا بر حمایت کامل خود از مجلس ملی تأکید می‌کند. این مجلس نهاد دموکراتیک و مشروع ونزوئلا است و اختیارات آن باید بازگردانده شده و مورد احترام قرار بگیرد، از جمله اختیارات و سلامت اعضای آن. ما بر اعتقاد عمیق خودمان تأکید مجدد می‌کنیم که یک راه‌حل دمکراتیک، صلح‌آمیز و فراگیر تنها راه پایدار برای خروج از بن‌بست سیاسی کنونی و بحران اجتماعی شدیدی که به‌وجود آورده است، می‌باشد.

 

اتحادیه اروپا در این اطلاعیه مادرو را به برگزاری انتخابات آزاد فرامی‌خواند و نوشت: اتحادیه اروپا فراخوان قوی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آزاد. شفاف و معتبر طبق معیارهای دموکراتیک بین‌المللی و دستور قانون اساسی ونزوئلا می‌دهد. در صورت عدم اعلام برگزاری یک انتخابات جدید با تضمینهای ضروری طی روزهای آینده، اتحادیه اروپا اقدامات بعدی از جمله در خصوص مسأله به‌رسمیت شناختن رهبری کشور طبق ماده ۲۳۳ قانون اساسی ونزوئلا را انجام خواهد داد.

 

در این اطلاعیه آمده است: اتحادیه اروپا در این برهه حساس در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است و از نزدیک به پیگیری وقایع ادامه خواهد داد از جمله در نشست بعدی وزرای خارجه در روز پنجشنبه آینده. اتحادیه اروپا آماده است در حمایت از یک فرآیند فوری و معتبر برای تعامل از جمله از طریق تشکیل فوری یک گروه تماس بین‌المللی اقدام کند. تماسها و همآهنگیها با شرکای منطقه‌یی و بین‌المللی در جریان است و در ساعتهای آتی افزایش خواهد یافت.

 

 

همچنین دولتهای فرانسه، آلمان و اسپانیا روز شنبه ۶ بهمن/ ٢۶ ژانویه اعلام کردند، در صورتی که تا ٨روز دیگر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا اعلام نشود، آنها "خوان گوایدو" رهبر مخالفان را به‌عنوان رئیس‌جمهوری قانونی این کشور به‌رسمیت خواهند شناخت.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد «مردم ونزوئلا باید بتوانند خودشان آزادانه درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند و اگر در مدت ٨روز، زمان برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری در ونزوئلا اعلام نشود، پاریس "خوان گوایدو" رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به‌رسمیت می‌شناسد تا روند سیاسی در این کشور آغاز شود».
رئیس‌جمهوری فرانسه در این توئیت همچنین گفته با شرکای اروپایی خود در این‌باره در حال رایزینی و همآهنگی است.

از سوی دیگر، "پِدرو سانچِز"، نخست‌وزیر اسپانیا نیز در پیامی مشابه به دولت "مادورو" برای اعلام برگزاری انتخابات ٨روز مهلت داد و تهدید کرد در غیراین صورت "گوآیدو" را به‌عنوان رئیس‌جمهوری به‌رسمیت خواهد شناخت.

در همین حال، "مارتینا فیتز" سخنگوی دولت آلمان هم در پیام مشابهی برای اعلام آغاز انتخابات جدید ریاست‌جمهوری به "مادرو" هشت روز فرصت داد و اعلام کرد در صورت عدم اقدام، "خوان گوایدو" را به‌عنوان رئیس‌جمهوری دوره انتقالی برای آغاز روند سیاسی در این کشور به‌رسمیت خواهد شناخت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3a333f7c-5164-4418-8b40-d34f6e2da86b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات