728 x 90

جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد: از میزان کشتار آبان ماه ۹۸ در ایران شوکه شدم

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر ایران
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر ایران

در گزارش جدید جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل ‌متحد برای نقض حقوق‌بشر در ایران درباره قیام آبانماه۹۸ آمده است: «گزارشگر ویژه از آمار (بالای) کشته‌شدگان، مجروحان جدی و بدرفتاری با دستگیر شدگان در اعتراضات نوامبر۲۰۱۹(آبان۹۸) شوکه شده است. بازداشت‌ شدگان شکنجه می‌شوند و برای گرفتن اعترافات اجباری تحت فشار قرار می‌گیرند.

 

گزارش جاوید رحمان که در فوریه ۲۰۲۰ منتشر شده می‌افزاید: گزارشهایی از ممانعت از رسیدگی پزشکی به دستگیر شدگان مجروح وجود دارد. برخی از بازداشت‌ شدگان در حبس انفرادی نگهداری می‌شوند یا در معرض ناپدید شدن اجباری قرار دارند. خانواده‌های کشته‌شدگان توسط نیروهای امنیتی، تهدید شده‌اند تا (درباره کشته شدگان) صحبت نکنند.

 

 

در گزارش گزارشگر ویژهٔ ملل ‌متحد هم‌چنین آمده است: در روزهای بعد از تظاهراتها تصاویر و گزارشهایی بیرون آمد که روش‌های وحشیانهٔ به‌کار گرفته شده توسط نیروهای امنیتی (رژیم) را نشان می‌داد که شامل شلیک مستقیم با سلاح‌ گرم علیه شهروندان غیرمسلح است.

 

 

جاوید رحمان می‌افزاید: یکی از اعضای کمیسیون امنیت خارجی مجلس رژیم ایران در ۲۵نوامبر اعلام کرد بیش از ۷۰۰۰نفر در این اعتراضات دستگیر شده‌اند. دستگیر شدگان در اماکنی با تراکم بیش از ظرفیت معمول و بدون دسترسی به وکیل نگهداری شده‌اند. (آنها) مورد شکنجه و بدرفتاری واقع شده‌اند و تحت فشار قرار گرفته‌اند تا به اعتراف‌های اجباری تن بدهند. هم‌چنین به خبرنگاران دستورات سفت و سختی داده شده که از هر گونه انتقاد به رفتار حکومت با اعتراض کنندگان پرهیز کنند.

 

 

جاوید رحمان در قسمت پایانی گزارش خود رژیم آخوندی را به آزادی همهٔ دستگیر شدگان قیام آبان۹۸ فراخوانده و خواهان آن شده است که به‌سرعت محل و وضعیت دستگیر شدگان به اطلاع خانواده‌هایشان برسد.

 

 

گزارشگر ویژه ملل ‌متحد به اعدام نوجوانان، وضعیت نگران‌کننده بازداشتگاهها، استفاده از زور و خشونت علیه اقلیتهای قومی و مذهبی، اعدامها در ملاء عام، قتل کولبران و سوختبران در مناطق مرزی کردستان و بلوچستان و اعمال تبعیض علیه زنان نیز پرداخته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9817c412-4dc9-46cc-b750-651a651e55b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات