728 x 90

جان بولتون: دونالد ترامپ سرگرم بررسی لغو دیگر معافیت‌های مربوط به برنامه هسته‌یی رژیم ایران است

جان بولتون مشاور امینت ملی آمریکا
جان بولتون مشاور امینت ملی آمریکا

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با سایت برایت بارت گفت: دونالد ترامپ سرگرم بررسی لغو دیگر معافیت‌های مربوط به برنامه هسته‌یی رژیم ایران است.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: این تصمیم پس از عبور ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران از مرز تعیین شده در توافق هسته‌یی و تهدید روحانی به انجام غنی‌سازی با هر درصدی که ایران مایل باشد، گرفته شد.

جان بولتون گفت: «رژیم ایران با افزایش میزان اورانیوم و همچنین درصد غنی‌سازی خود نشان داد که هرگز تصمیمی قاطع و راهبردی برای کنار گذاشتن تولید سلاحهای هسته‌ای» نگرفته است.

 

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۲تیر ۹۸ در توئیتر خود و در واکنش به تهدید آخوند روحانی که اورانیوم را تا هر میزانی که بخواهد غنی‌سازی می‌کند نوشت:‌ رژیم ایران تهدید جدیدی کرده است. ایران! مراقب این تهدیدها باش. این تهدیدها می‌توانند به خودت لطمه بزنند، طوری که تاکنون هیچکس این‌گونه لطمه نخورده است.

واشنگتن پست نیز ضمن مخابره این خبر نوشت:‌ روحانی هشدار داد غنی‌سازی اورانیوم را آخر هفته به هر سطحی که نیاز داشته باشد، افزایش خواهد داد...عمل کردن به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم فراتر ۳.۶۷درصد تخطی بسا جدی‌تری نسبت به توافق خواهد بود و می‌تواند نهایتاً با واداشتن اروپا به ابقای تحریم‌هایش، توافق را از بین ببرد.

سناتورهای برجسته آمریکا تام کاتن، مارکو روبیو و تد کروز امروز چهارشنبه ۱۲تیرماه در نامه‌یی به دونالد ترامپ از وی درخواست کردند با توجه به اعلام نقض محدودیت‌های ذخیره غنی‌سازی اورانیوم از سوی رژیم ایران، آمریکا واکنش نشان داده و تمامی معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌یی این رژیم در قالب برجام را لغو کند.

در نامه‌ این سه سناتور آمده است:‌ «با توجه به نقض فنی برجام از سوی رژیم ایران، فشارها علیه این رژیم افزایش یابد».

 

روز دوشنبه ۱۰تیرماه، رژیم ایران از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، برخلاف توافق برجام خبر داد.

بر اساس توافق برجام نباید میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران از سقف ۳۰۰کیلو گرم عبور کند. اما ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم را از میزان معین شده در برجام را تأیید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین واکنش به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم و عبور آن از میزان مجاز، اعلام کرد که از موضوع آگاه است و به‌زودی درباره این اقدام رژیم ایران گزارش می‌دهد.

سناتور تد کروز، در واکنش به این اقدام رژیم ایران از دونالد ترامپ خواست تحریم‌ها علیه رژیم را افزایش دهد و در بیانیه‌یی نوشت که رژیم ایران «قبل از اجرایی شدن این توافق سوءاستفاده از آن را آغاز کرد و مخفیانه زیرساخت‌های خود برای ساخت تسلیحات هسته‌یی را حفظ کرده و آشکارا محدودیتها علیه مواد هسته‌یی خودش را نقض می‌کرد- طرف‌های دیگر تنها منفعلانه این تخلفات را نادیده گرفته و آنها را کم‌اهمیت جلوه می‌دادند.»

 

لیندزی گراهام، هم خواستار ارسال «پیامی قوی» از سوی دولت دونالد ترامپ به رژیم ایران شد که نشان دهد «آمریکا چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.»

 

مایکل مک کول عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۲تیرماه به فاکس‌ نیوز گفت: «من در کاخ سفید با رئیس‌جمهور بودم زمانیکه او در مورد گزینه‌هایی با ما صحبت می‌کرد. این گزینه‌ها برای پاسخگویی به پهپادی بود که یک سرمایه ارتش آمریکا بود و توسط موشکهای رژیم ایران سرنگون شده بود.

یک چیز در آن اتاق روشن بود که او یک ایران اتمی را تحمل نخواهد کرد و این مرز سرخ اوست و اگر انتخاب رژیم ایران عبور از آن خط قرمز باشد و تسلیحات اتمی به‌دست آورد او با قدرت پاسخ خواهد داد این برای من که در آن اتاق بودم کاملاً روشن بود.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره شود این است که رژیم ایران در حال نقض برجام و توافق اتمی است و شرکای اروپایی مانند ترزامی و رئیس‌جمهور فرانسه ماکرون می‌گویند اگر رژیم ایران برجام را نقض کند ما هم از آن توافق خارج خواهیم شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/39580d57-308a-4c08-80b6-5945910e96e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات