728 x 90

تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها، شکاف در رأس نظام!

تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها، شکاف در رأس نظام!
تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها، شکاف در رأس نظام!

تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریمها بر گلوی رژیم، شکاف ‌رأس نظام را عمیق‌تر کرده است و دولت و باند روحانی در وحشت از پیامدهای این وضعیت، خواهان عقب‌نشینی برای باز شدن راه مراودات بانکی و مالی آن می‌شوند.

محمودحجتی وزیر جهاد کشاورزی روز ۴بهمن گفت: «تمام مسائل دنیا به هم گره خورده، مگر می‌شود امروزه کشوری نیازش را در سطح بین‌المللی بدون مراودات بانکی و جا به جایی پول تأمین کند؟جواب منفی است.اینها همه راه‌های مراودات بانکی و پولی را به روی ما بسته‌اند. نمی‌توانیم بگوییم پشت درهای بسته کار خودمان را انجام می‌دهیم».(سایت انتخاب ۴بهمن ۹۷)

 

امکان شکستن تحریمها فراهم نمی‌شود

همزمان اکبر ترکان مشاور آخوند روحانی بر ضرورت تمکین به قرارهای جهانی از جمله لوایح FATF تأکید کرد و افزود: « اگر نپیوندیم برای آمریکایی‌ها شرایطی فراهم می‌شود که اعمال فشارشان را تشدید کنند. چون وقتی به این پیمانها نپیوندیم، اصلاً همکاری بانکی‌مان زیر سؤال می‌رود و با قواعد بانکی دنیا نمی‌توانیم کار کنیم. در نتیجه نپیوستن ما، کار آمریکایی‌ها را در تشدید تحریم‌ها تسهیل می‌کند».

ترکان در عین حال معترف است بحران فراتر از این حرفهاست و تصریح می‌کند «اینطور نیست که وقتی به لوایح چهارگانه بپیوندیم امکان شکستن تحریم‌ها و امکان ارتباطات بانکی ما در دنیا فراهم و دیگر مشکل بانکی‌مان حل می‌شود». (روزنامه آرمان ۴دی ۹۷)

مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع در گزارش خود از «مسیر اقتصاد ایران در سال ۹۸» اذعان کرده است: « به‌عنوان شاخصی از میزان عمق تحریم‌های اقتصادی (به ترتیب صادرات میانگین ۱.۹میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی و صادرات میانگین روزانه ۱.۵میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی) پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۷ رشد اقتصادی ایران در سناریوی اول ۲.۶- (منفی دو و ششم دهم) درصد و در سناریوی دوم ۵.۵- (منفی پنج و نیم)درصد باشد». (سایت فصل اقتصاد ۴بهمن ۹۷)

داریوش قنبری عضو اسبق مجلس ارتجاع از باند روحانی هم ضمن تأکید بر ضرورت تمکین هر چه سریع‌تر به قراردادهای بین‌المللی می‌نویسد: «یعنی صبر کنیم که تمام بلاها بر سرمان بیاید و آن وقت به واقعیات تن دهیم و بپذیریم؟ چرا آنچه را که منطق روابط بین‌الملل است و به ما می‌گوید در صورت نپیوستن به این لوایح چه انتظاراتی متصور است، نمی‌پذیریم و چرا تمکین نمی‌کنیم؟».(روزنامه آرمان ۴دی ۹۷)

  • مشکل اصلی حاکمیت تصویب و یا عدم تصویب لوایح نیست، بلکه در شرایط کنونی مشکل اصلی رژیم در داخل کشور و مواجهه با اعتراضات و قیام‌های مردمی است که اتفاقاً بسیاری از مشکلات خارجی که برای نظام پیش می‌آید متأثر از همین مشکل اصلی در داخل کشور است.
  • تصویب لوایح FATF، و هر عقب‌نشینی دیگری در روابط خارجی نمی‌تواند رژیم از مخمصه و بن‌بست اصلی که بحران سرنگونی است برهاند.

اعترافات ناگزیر

گفته‌های این مهره‌های حکومتی اظهارات کسانی است که سالیان دست در کار امور اجرایی داشته و نسبت به مشکلات مسیر و تضادهای سرراه اقتصاد به بن‌بست رسیده هم آشنایی دارند.

آنها به صراحت اعلام می‌کنند که در صورت عدم تصویب لوایح FATF مراودات بانکی و پولی مختل می‌شود و به‌لحاظ سیاسی هم آن‌چنان که آن نماینده سابق مجلس ارتجاع(داریوش قنبری) اعتراف می‌کند تمام بلاها سر نظام خواهد آمد و دست آخر هم ناگزیر است کوتاه بیاید و به آنچه که از آن واهمه دارد تن بدهد.

اکنون سؤال این است به فرض این‌که رژیم لوایح را تصویب کند و به الزامات آن تن بدهد آنطور که بسیاری از اعضای دولت روحانی و باند روحانی می‌گویند همه گره‌های سیاسی و اقتصادی حل می‌شود؟

قطعا پاسخ به این سؤال منفی است به فرض این‌که حکومت آخوندی لوایح را بپذیرد و به الزامات آن پایبند باشد از چاله FATF به ناگزیر به چاه عقب‌نشینی از مواضعش در منطقه می‌افتد که این امر بسیار برای آن خطرناک‌ است.

 

توهم پراکنی بیهوده

باند روحانی و وزرای دولت او توهم پراکنی بیهوده می‌کنند که با تصویب لوایح FATF همه مشکلات حل می‌شود، توهم پراکنی‌ای نظیر هیاهو پیرامون برجام که وانمود می‌کردند که با قبول برجام همه مسایل حل خواهد شد.

اما دیدیم که چگونه برجام نا فرجام از کار درآمد و اتفاقاً بسیاری از مشکلات کنونی در زمینه روابط خارجی نیز ناشی از همین برجام است.

آن‌چنانکه ترکان هم اذعان می‌کند، تصویب لوایح و ملتزم شدن به الزامات آن به‌معنای آن نیست که همه تحریم‌ها و در نتیجه همه مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

 

بن‌بست اصلی نظام، بحران رابطه با مردم

وانگهی مشکل اصلی حاکمیت تصویب و یا عدم تصویب لوایح نیست، بلکه در شرایط کنونی مشکل اصلی رژیم در داخل کشور و مواجهه با اعتراضات و قیام‌های مردمی است که اتفاقاً بسیاری از مشکلات خارجی که برای نظام پیش می‌آید متأثر از همین مشکل اصلی در داخل کشور است.

تصویب لوایح FATF، و هر عقب‌نشینی دیگری در روابط خارجی نمی‌تواند رژیم از مخمصه و بن‌بست اصلی که بحران سرنگونی است برهاند.

طرف حسابهای خارجی هم می‌دانند که هر حرکتی رو به جلویی که رژیم در رابطه با آنها نشان بدهد، تلاش برای برون‌رفت از مخمصه اصلی است.

مخمصه‌ای که رژیم در اثر قیام دیماه ۹۶و سلسله اعتراضات و قیامهای بعدی به آن دچار شده است، و به‌شدت رژیم را تضعیف کرده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/09382ea9-e9bd-49cf-be40-4f6d796ae119"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات