728 x 90

تن دادن رژیم ایران به نصب دوربینهای آژانس، ترس از قطعنامهٔ شورای حکام

تیم مذاکره کننده رژیم در وین
تیم مذاکره کننده رژیم در وین

ناظران سیاسی تن‌دادن رژیم به نصب دوربینهای آژانس در سایت کرج را ناشی از ترس رژیم از قطعنامه شورای حکام و اقدامی ناقص و ناکافی توصیف کردند.

ریچارد گولدبرگ عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا روز ۲۴آذر در توئیتر خود نوشت: رژیم ایران نه به پروتکل الحاقی و نه به پادمان آژانس پایبند نیست. این رژیم کماکان این تأسیسات را در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گروگان نگه می‌دارد، همان‌طور که در سایر سایتها این کار را انجام می‌دهد. رژیم ایران کماکان به پروتکل الحاقی پایبند نیست. کماکان به موافقتنامه پادمانی پایبند نیست. هنوز فعالیت‌های اتمی اعلام نشده را مخفی می‌کند.

نیویورک تایمز روز ۲۴آذر نیز گزارش داد: رژیم ایران که با احتمال مجازات شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روبه‌رو بود روز چهارشنبه با جایگزین کردن دوربینهای مراقبتی در سایت تولید سانتریفوژ کرج موافقت کرد

خودداری رژیم ایران از دادن اجازه به بازرسان ملل متحد برای دسترسی کامل موجب پیچیدگی بیشتر گفتگوها در وین شده است. این وضعیت موجب شده مذاکره‌کنندگان ارزیابی روشن و کاملی از برنامهٔ اتمی رژیم ایران نداشته باشند

نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: سه مذاکره کنندهٔ اصلی از فرانسه، آلمان و انگلستان روز دوشنبه بیانیه مشترکی صادر کردند و هشدار دادند ”در صورت عدم پیشرفت سریع در مذاکرات، به‌خاطر سرعت بالای برنامهٔ اتمی رژیم ایران، برجام به‌زودی از محتوا تهی خواهد شد

احساسی فزاینده در اسراییل و واشنگتن وجود دارد که رژیم ایران قصد بازگشت به توافق ۲۰۱۵ را ندارد و در حال خریدن وقت است...

در همین حال مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با العربیه ۲۴آذر گفت: حتی یک گرم اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران نباید از دید آژانس مخفی بماند. مذاکرات وین بدون انجام عملیات بازرسی آژانس به موفقیت نخواهد رسید و آژانس می‌خواهد بداند ایران هر گرم از اورانیوم غنی‌شده خود را کجا پنهان می‌کند.

وی افزود: بازرسی از مراکز هسته‌یی رژیم ایران به طرف‌های دیگر این ضمانت را می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌یی تهران در چارچوبی غیرنظامی خواهد بود.

گروسی افزود: رژیم ایران فعالیت‌های هسته‌یی خود را افزایش داده و از تمام خطوط عبور کرده است.

این رژیم نباید درهای خود را به روی بازرسان آژانس ببندد.

ب‌رونو ترترزه معاون بنیاد تحقیقات استراتژیک بنیاد اصلی فرانسه در زمینه مسائل امنیت بین‌المللی گفت به‌ای یو ریپورتر گفت: بازگشت همه طرف‌ها به برجام بعید است.

هر کسی که فکر می‌کند برجام می‌تواند نجات یابد، خود را فریب می‌دهد، زیرا بعد نظامی برنامه هسته‌یی رژیم ایران بسیار توسعه یافته است و این رژیم به‌سرعت به توانایی تسلیحاتی نزدیک می‌شود.(سایت ای یو ریپورتر۲۳آذر)

و اشینگتن پست ۲۴آذر گزارش داد: در حالی‌که دولت بایدن به این فکر می‌کند که در صورت عدم دستیابی به توافق با رژیم ایران، چکار خواهد کرد، اقدام نظامی منتفی نیست. با این‌حال دولت آمریکا نشان داده که ابتدا تحریم‌های بیشتری را اعمال می‌کند، سپس با نقض تحریم‌های فعلی در مورد رژیم ایران مقابله خواهد نمود، از جمله تحریم فروش نفت که رژیم ایران آنرا در کمیت چشمگیری به چین فروخته می‌فرو شد و دولت آمریکا آنرا نادیده گرفته است. حال باید دید آیا حل موضوع مورد مناقشه تأسیسات کرج میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رژیم ایران شتابی در مذاکرات هسته‌یی وین به‌وجود می‌آورد یا نه.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9fa16193-b412-4d75-9ef3-3a3d69ef1f5b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات