728 x 90

تلسکوپ جیمز وب، ارسال تصویر از «کهکشان چرخ گاری» به زمین

تلسکوپ جیمز وب، ارسال تصویر از «کهکشان چرخ گاری» به زمین
تلسکوپ جیمز وب، ارسال تصویر از «کهکشان چرخ گاری» به زمین

تلسکوپ فضایی جیمز وب در تازه‌ترین تحول، تصاویری جدید با وضوحی فوق‌العاده از کهکشان «چرخ گاری» را به زمین ارسال کرده است.

آژانس مشترک فضایی اروپا و ناسا چهارشنبه ۱۲مرداد، در گزارشی از ارسال تصاویر جدید و فوق‌العاده واضح تلسکوپ جیمز وب از کهکشان «چرخ گاری» که با شفافیت بسیار زیاد قابل مشاهده است خبر داد.
کهکشان «چرخ گاری» که در فاصله ۵۰۰میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مجسمه‌ساز قرار دارد، خود از برخورد ۲کهکشان دیگر پدید آمده است.

ستاره شناسان در این‌باره گفته‌اند پس از برخورد ۲کهکشان با هم ۲حلقه از مرکز کهکشان به سمت بیرون گسترش یافته و یک حلقه سفید کوچک‌تر نزدیک به مرکز کهکشان باقی است.

دانشمندان گفته‌اند گسترش این حلقه بیرونی در مدت ۴۴۰میلیون سال مقدمه‌ای برای تشکیل ستارگان بوده است.
پیش از این تلسکوپ فضایی‌ هابل تصاویری از کهکشان «چرخ گاری» به زمین فرستاده بود اما در آن زمان تصاویر ارسالی نشان می‌داد «چرخ گاری» هنوز یک کهکشان مارپیچی شبیه کهکشان راه شیری بوده و با کهکشان کوچک‌تر ادغام نشده است.
محققان گفته‌اند تصاویر دریافتی تلسکوپ‌های فضایی مربوط به میلیاردها سال قبل است که به‌علت سرعت نور و خلأ با تأخیری این‌چنین به منظومه ما می‌رسند.

ناسا و آژانس فضایی اروپا اعلام کردند توانایی تلسکوپ جیمز وب در تشخیص نور مادون قرمز به آنها اجازه داده است تا از میان «مقادیر عظیمی از غبار داغ» که نمای کهکشان «چرخ گاری» را پنهان می‌کند، بتوانند این کهکشان را مشاهده بکنند و از آن تصویر بگیرند.

آنها هم‌چنین گفته‌اند آنها جزئیات جدید تشکیل ستاره در کهکشان و هم‌چنین رفتار سیاه‌چاله عظیم در قلب آن را نشان می‌دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/98148d2c-2aea-4628-8770-dd2e1567d7cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات