728 x 90

تلسکوپ جیمز در جو یک سیاره سنگی یا ستاره آن آثاری از بخار آب را رصد کرد

سیاره سنگی
سیاره سنگی

تلسکوپ جیمز در جو یک سیاره سنگی یا ستاره آن آثاری از بخار آب را رصد کرد. سایت ناسا با اعلام این خبر اعلام کرد برای تعیین این‌که آیا سیاره فراخورشیدی GJ ۴۸۶ b دارای جو است یا خیر، مشاهدات بیشتری مورد نیاز است.

GJ ۴۸۶ b حدود ۳۰درصد بزرگتر از زمین و سه برابر جرم است، به این معنی که یک دنیای سنگی با گرانش قوی‌تر از زمین است. این ستاره در کمتر از ۱.۵ روز زمینی به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد. این ستاره برای قرار گرفتن در منطقه قابل سکونت بسیار نزدیک به ستاره خود است و دمای سطح آن حدود ۸۰۰ درجه فارنهایت است. و با این حال، مشاهدات وب نشانه‌هایی از بخار آب را نشان می‌دهد.

بخار آب می‌تواند از جوی باشد که سیاره را در بر گرفته است، در این صورت به‌دلیل تلفات ناشی از تابش ستاره‌ها باید به‌طور مداوم دوباره پر شود. اما یک احتمال به همان اندازه این است که بخار آب در واقع از لایه بیرونی ستاره میزبان خنک سیاره باشد. مشاهدات وب اضافی به پاسخ به این سؤال کمک می‌کند: آیا یک سیاره صخره‌ای می‌تواند جوی را در محیط خشن نزدیک یک ستاره کوتوله قرمز حفظ کند یا دوباره ایجاد کند؟

رایج‌ترین ستارگان جهان، ستارگان کوتوله قرمز هستند، به این معنی که سیارات فراخورشیدی سنگی به احتمال زیاد در حال گردش به دور چنین ستاره‌ای هستند. ستارگان کوتوله سرخ خنک هستند، بنابراین یک سیاره باید آن را در مداری تنگ بغل کند تا به اندازه کافی گرم بماند تا بتواند میزبان آب مایع باشد (به این معنی که در منطقه قابل سکونت قرار دارد). چنین ستارگانی نیز فعال هستند، به‌ویژه زمانی که جوان هستند، پرتوهای فرابنفش و اشعه ایکس را آزاد می‌کنند که می‌تواند جو سیاره‌ها را نابود کند. در نتیجه، یک سؤال باز مهم در نجوم این است که آیا یک سیاره صخره‌ای می‌تواند جوی را در چنین محیط خشن حفظ کند یا دوباره ایجاد کند.

برای کمک به پاسخ به این سؤال، ستاره‌شناسان از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای مطالعه یک سیاره فراخورشیدی سنگی به نام GJ ۴۸۶ b استفاده کردند. این ستاره برای قرار گرفتن در منطقه قابل سکونت بسیار نزدیک به ستاره خود است و دمای سطح آن حدود ۸۰۰ درجه فارنهایت (۴۳۰ درجه سانتیگراد) است. و با این حال، مشاهدات آنها با استفاده از طیف نگار مادون قرمز نزدیک وب (NIRSpec) نکاتی از بخار آب را نشان می‌دهد. اگر بخار آب با این سیاره مرتبط باشد، نشان می‌دهد که با وجود دمای سوزان و نزدیکی به ستاره، جوی دارد. بخار آب قبلاً در سیارات فراخورشیدی گازی دیده شده بود، اما تا به امروز هیچ جوی به‌طور قطعی در اطراف یک سیاره فراخورشیدی سنگی شناسایی نشده است. با این حال، این تیم هشدار می‌دهد که بخار آب ممکن است روی خود ستاره باشد – به‌ویژه در نقاط سرد ستاره‌ای و اصلاً از سیاره نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a4bdd678-6b28-4dde-be13-ae36197ec523"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات