728 x 90

تصمیم متحدان غربی برای حذف روسیه از سوییفت

سوییفت
سوییفت

بنا به گزارش رادیو فرانسه یکشنبه ۸اسفند در پی تهاجم نیروهای روسیه به خاک اوکراین، متحدان غربی، دور جدیدی از تحریم‌های مالی را علیه مسکو و قطع دسترسی بانک‌های این کشور به سیستم پرداخت سوییفت به تصویب رساندند. همزمان سامانه جهانی پرداخت‌های بین‌بانکی، سوییفت، برای اجرای تحریم‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سوییفت طی روزهای آینده، اعلام آمادگی کرد. ولادیمیر زلسنکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در یک پیام ویدئویی، از تصمیم کمیسیون اروپا و آمریکا برای قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوییفت قدردانی کرد.

کشورهای غربی، در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین، دور جدیدی از تحریم‌های مالی علیه مسکو را به تصویب رساندند. متحدان غربی، روز شنبه ۷اسفند، برنامه‌ریزی و توافق کردند تا شماری از بانک‌های روسی را از دسترسی به سامانه جهانی پرداخت‌های بین‌بانکی، سوییفت، یک موضوع حیاتی در امور مالی جهانی، حذف کنند.

کاخ سفید، در بیانیه‌یی مشترک با متحدان غربی این کشور، اعلام کرد: رهبران کمیسیون اروپا هم‌چنین، کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و کانادا به همراه ایالات متحده آمریکا، نسبت به تحمیل هزینه‌هایی بر روسیه که این کشور را از نظام مالی و اقتصادی جهانی منزوی می‌کند، متعهد شده‌اند.

سوییفت، یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، یک انجمن غیرانتفاعی است که در حال حاضر بیش از ۱۱هزار بانک و مؤسسه مالی در حدود ۲۰۰کشور جهان عضو آن هستند.

سامانه سوییفت، روش استاندارد جهانی برای ارتباطات بانکی در سطح بین‌المللی است که جهت ارسال و دریافت پیام‌های ارزی در بین واحدهای ارزی بانکها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه جایگزین استفاده از تلکس شده است.

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی انجمن ملی سوییفت روسیه، روسیه پس از ایالات متحده آمریکا، دومین کشور از نظر تعداد کاربران با حدود ۳۰۰ بانک و مؤسسه روسی در این سیستم است. بر اساس اعلام این منبع، بیش از نیمی از سازمانهای اعتباری روسیه در سوییفت نمایندگی داشته و با این سیستم در ارتباط هستند.

پس از انتشار اخبار موافقت کشورهای اروپایی برای تحریم مالی روسیه و اخراج این کشور از سیستم مالی سوئیفت، بسیاری از شهروندان روسی در روزی که بانک‌ها تعطیل است، با هجوم به دستگاه‌های خودپرداز در حال دریافت پول نقد هستند.

روز گذشته پس از ایتالیا و مجارستان، آلمان هم که یکی از مخالفان اصلی اخراج روسیه از سوئیفت بود، با این تحریم موافقت کرد.

/

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/58e72ba8-fef8-4b4c-98b7-cde85d1ee064"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات