728 x 90

تصرف کامل افغانستان توسط طالبان در صدر اخبار جهان - موضعگیری سخنگوی مجاهدین

سخنگوی مجاهدین - ۲۵مرداد۱۴۰۰
سخنگوی مجاهدین - ۲۵مرداد۱۴۰۰

سخنگوی مجاهدین:

پیچیدن نسخهٔ توافق ملی برای سایرین بعد از یکپایگی و سلاخی کاندیداهای جنایتکار ریاست‌جمهوری همین رژیم در نمایش انتخابات مسخره است. فرصت خارج شدن آمریکا را هم باید با قیام و جنگ صد برابر بر سر رژیم ولایت فقیه خراب کرد.

شورشگران برای آزادی در ایران از ۴دهه پیش، پیوسته گفته‌اند: کس نخارد پشت ما جز ناخن انگشت ما.

 

سقوط حکومت اشرف غنی و فرار شتابان او از ارگ و کاخ ریاست جمهوری، نه فقط پوچ بودن خط و نشان کشیدنهای قبلی او را برملا کرد، بلکه تصویر جدیدی از پوشالی بودن حکومت و ریاست او به دست داد که آخرین خریدارش رژیم آخوندی و حضور اشرف غنی در تهران برای شرکت در تحلیف رئیسی جلاد بود.

 

در روز یکشنبه ابتدا اعلام شد که اشرف غنی با هواپیما به تاجیکستان رفته است، اما تاجیکستان حضور او در این کشور را تکذیب می‌کند. ازبکستان نیز اخبار مربوط به سفر اشرف غنی به این کشور را تکذیب کرد. در همین حال، رسانه‌های خبری از حضور احتمالی او در عمان خبر داده‌اند.

در حالی‌که سقوط سریع حکومت اشرف غنی موضوع تحلیل و تفسیرهای جدیدی از شرایط افغانستان در سطح بین‌المللی است، سیاسیون افغانستان و حتی متحدان او بر مسئولیت اشرف غنی در پیچیده شدن اوضاع و حتی تشدید جنگ و خون‌ریزی انگشت می‌گذارند اما خود وی مدعی شد به‌خاطر جلوگیری از سیلاب خون تصمیم به ترک افغانستان گرفته است. (طلوع نیوز و خبرگزاری صدای افغان ۲۵مرداد)

 

نیروهای طالبان بعد از ورود به کابل در پارلمان و مراکز حکومتی مستقر شده‌اند.

در همین حال شماری از مقام‌های سابق افغانستان از جمله حامد کرزای، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار در کابل اعلام کرده‌اند که در ارتباط با طالبان اقدام به تشکیل شورای هماهنگی برای انتقال قدرت کرده‌اند. رسانه‌ها و فضای مجازی در مورد صحت‌وسقم این مطالب مملو از مواضع ضد و نقیض است. در این میان جواد ظریف که در حال تحویل دادن وزارت‌خارجه رژیم آخوندی به نفرات بعدی است، در این خوش خیالی که از نمد افغانستان شال و کلاهی به رژیم برسد گفت شورای هماهنگی برای انتقال قدرت چیز خیلی خو بیست و ما هم با آن همکاری می‌کنیم. واضح است که حرفهای مفت ظریف در عمل هیچ خریداری ندارد و فقط نشان می‌دهد که رژیم با همان الگوی عراق و لبنان درصدد صدور تروریسم و جنگ‌افروزی در افغانستان است.

 

رسانه‌های افغانستان فیلمی از حضور نیروهای طالبان در پارلمان این کشور منتشر کردند.

همزمان هزاران نفر به فرودگاه کابل سرازیر شدند تا برای خروج از افغانستان، خود را به هواپیما برسانند.

رویترز گزارش داد: نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از هجوم جمعیت تیر هوایی شلیک کردند. دست‌کم ۵نفر در ازدحام جمعیت برای سوار شدن به یکی از هواپیماها جان خود را از دست دادند.

تصاویر منتشر شده، صحنه دلخراش پرت شدن شماری از مردم را که به‌بال هواپیما چسبیده بودند را نشان می‌دهند.

 

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، کلیه پروازهای مسافربری از فرودگاه بین‌المللی کابل به‌حالت تعلیق درآمده و شرکتهای هوایی بین‌المللی حاضر به پرواز در آسمان افغانستان نیستند.

رویترز گزارش داد: یک هواپیمای ارتش افغانستان توسط پدافند هوایی ازبکستان سرنگون شد اما خلبان آن نجات یافت.

این خبرگزاری هم‌چنین خبر داد، هواپیماهای حامل نظامیان افغانستان در تاجیکستان فرود آمدند.(خبرگزاری فرانسه و رویترز ۲۵مرداد)

 

رئیسی جلاد در گفتگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: «شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل گردد» و افزود: «همه گروه‌ها[ی افغانستان] را دعوت به دستیابی برای توافق ملی می‌کند!».
سایت جلاد به‌نحو مضحکی اضافه کرد: «دکتر رئیسی هم‌چنین وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی را موظف کرد ضمن رصد دقیق و پیوسته تحولات افغانستان، مراتب را به رئیس‌جمهور گزارش کنند».

در همین حال خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم اعلام کرد، از پنج نمایندگی رژیم در افغانستان سه نمایندگی مزار شریف، جلال‌آباد، و قندهار به کابل منتقل شده‌اند، اما در هرات ترجیح داده شده چند نفر باقی بمانند. در سفارت ما در کابل تقلیل نیرو صورت گرفته تا جایی که فعالیت‌های ضروری مختل نشود. (خبرگزاری حکومتی فارس ۲۵مرداد)

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/802af6bc-7b00-4448-8427-f8a53d563b21"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات