728 x 90

تشدید مناقشات در داخل رژیم ایران بعد از سفر ظریف به فرانسه در حاشیه کنفرانس جی ۷

ظریف وزیر خارجه آخوندی
ظریف وزیر خارجه آخوندی

سفر ظریف به فرانسه در حاشیه کنفرانس جی ۷ و خبرها و شایعات پیرامون آن باعث تشدید مناقشات در داخل رژیم شده است. آخوند روحانی برخلاف اظهارات صریح خامنه‌ای در مورد بی‌فایده بودن مذاکره با آمریکا و این‌که سم مضاعف است، شرایط دشوار رژیم در زیر شدیدترین تحریم‌ها را خاطرنشان کرد و گفت خودش هم حاضر است به هر جلسه‌ای برود و با هر کسی ملاقات کند.

 

آخوند روحانی روز ۴شهریور گفت: «بنده معتقدم برای منافع ملی کشور مان از هر ابزاری بایستی استفاده کنیم و اگر من بدانم به یک جلسه‌یی بروم با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد می‌شود و مشکلات مردم حل میشه من دریغ نخواهم کرد اصل منافع ملی ملت ما هست ما الآن در یک شرایطی قرار گرفتیم که شما می‌دانید که یک سال است شدیدترین تحریم را بر ما وارد کردند ما در عین‌حالی که در برابر این تحریم می‌ایستیم مقابله به مثل می‌کنیم تعهدات‌مان را داریم کاهش می‌دهیم دو مرحله تعهدات‌مان را کاهش دادیم و باز هم ممکن است کاهش بدهیم اما همیشه بین اش دو ماه وقت می‌گذاریم برای چی اینکار را می‌کنیم؟ برای این‌که فرصت دیپلماسی فعالیت سیاسی و مذاکره داشته باشیم.

ممکن است کشتی ما را یک جا بگیرند ما هم مذاکره می‌کنیم برای این‌که اون کار غلط اونها تصحیح بشود و کشتی را رها بکنند هم ممکن است با دلایل قانونی ما یک کشتی اونها را هم بگیریم هر دو کار را باید انجام بدهیم نمیشه یکطرفه با دو دست میشه کار کرد دست قدرت دست دیپلماسی این هر دو باید با هم باشد اشتباه می‌کنند اونهایی که فکر می‌کنند یک دست بس است نه از هر دو دست باید استفاده بکنیم ما هم از قدرت‌مان باید استفاده کنیم هم از قدرت نظامی‌مان امنیتی‌مان اقتصادی‌مان فرهنگی‌مان و قدرت سیاسی‌مان ما باید مذاکره کنیم».

 

آخوند روحانی در ادامه سخنانش به ردیف کردن فواید و خاصیتهای مذاکره در شرایط استیصال نظام پرداخت و گفت:

«بعضی‌ها مثل این‌که این گوششان تویش پنبه است در هم نمی‌آید هر کاری ما می‌کنیم میگه که خب مذاکره کردید چه خاصیت داشت؟ چه خاصیت داشت؟ مابعد از مذاکره به جای یک میلیون بشکه نفت دو میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت صادر کردیم، چه خاصیت داشت؟ این خاصیتش، میلیاردها دلار پول آوردیم برای کشور، چه خاصیت داشت؟ چه خاصیت داشت مذاکره کردیم؟‌تمام پولهایی که حبس بود ما هر ماهی حدود یک میلیارد آزاد کردیم، چه خاصیت داشت؟ چه خاصیت داشت مذاکره کردید؟‌

وزیر خارجه ما می‌رود پاریس برمی‌گردد با ما مشورت می‌کند دومرتبه بر می‌گردد پاریس باز بعد از این جلسه همین جلسه امروز باز ما با مسئولان مربوطه مشورت داریم بحث داریم بله ممکن است یک راهی بدهیم اون راه صددرصد موفق باشد ما باید کارمان را انجام بدهیم ما باید اقدام مان را انجام بدهیم اونجایی که احتمال موفقیت نه ۹۰درصد است حتی اگر احتمال موفقیت ۲۰درصد هست ده درصد هم هست ما باید تلاش کنیم برویم جلو نباید فرصتها را از دست بدهیم نباید فرصتها از دست ما برود».

 

از سوی دیگر کیهان خامنه‌ای، سفر شتاب‌زده ظریف به بیاریتز را «ارسال پیام ضعف و استیصال» از سوی رژیم آخوندی، تفسیر کرد و با تیتر «سفر نابجای ظریف به فرانسه، تشدید فشار به خیال‌گشایش» نوشت: این‌که عالی‌ترین مقام وزارت‌خارجه کشور مان به فاصله بسیار کوتاه از سفر قبلی به پاریس، به سرعت خود را به این کشور می‌رساند، چیزی جز ارسال پیام ضعف و استیصال نیست. این اقدامات نابجا، به خیال گشایش صورت می‌گیرد اما قطعاً نتیجه‌یی جز تشدید گستاخی و فشار ندارد...

کیهان افزود: بسته پیشنهادی فرانسه ـ دائمی‌کردن برجام به همراه تعمیم توافق هسته‌یی به حوزه‌های موشکی و منطقه‌یی ـ در حقیقت تکرار ۱۲شرط گستاخانه آمریکا برای مذاکره با (ما) است.

به همین دلیل است که ترامپ با حیله‌گری می‌گوید که پیش‌شرطی برای مذاکره با ایران ندارد. در حقیقت پیش‌شرط‌ها در بسته فریبکارانه فرانسه تعبیه شده است.

 

کیهان خامنه‌ای در مطلب دیگری تحت عنوان «تله‌گذاری آمریکا برای ظریف در پاریس»، می‌نویسد: سفر نابهنگام ظریف به پاریس در حاشیه نشست گروه ۷، بازی در زمین آمریکاست. همزمان با پنهان‌کاری مرموز و سؤال‌برانگیز وزارت‌خارجه، گزارشهای مبهم رسانه‌یی حاکی از مذاکره ظریف درباره پذیرش تعهدات جدید و فرابرجامی- با وجود زیرپا ماندن تعهدات غرب در برجام- است.

ارگان ولی‌فقیه ارتجاع افزود: فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها در حالی وعده اعتبار ۱۵میلیارد دلاری می‌دهند که حاضر نشدند وعده ۴میلیون یورویی برای اینس‌تکس را عملی کنند. و اکنون با بزرگ‌کردن رقمی غیرواقعی که ما به ازای خارجی ندارد، می‌کوشند خط قرمز (نظام) مبنی بر عدم مذاکره و چانه‌زنی درباره برجام را بشکنند.

 

روزنامه سپاه پاسداران نتایج برجام را در جهت تحقق اهداف آمریکا ارزیابی کرد و نوشت: غالب اهداف آمریکا- اروپا بعد از گذشت چهار سال از امضای برجام، رنگ تحقق به خود گرفته است و در مقابل، اهداف (نظام) در پایین‌ترین سطح ممکن نیز محقق نشده است و امروز بعد از گذشت ۶۰ماه برای اجرای دم دستی‌ترین تعهدات اروپا، این الزام ِ تصنعی مورد توجه قرار گرفته است که این (جمهوری اسلامی) است که باید برای زنده ماندن برجا،م رضایت طرف‌های غربی را جلب کند!

 

رسالت آخوندی نیز با ناامیدی از این‌که اروپا تعهداتش را اجرا کند، بسته فرانسه را « مکر ماکرون » توصیف کرد و نوشت: با آن که هیچ امیدی در عمل به تعهدات برجامی نداریم. دیپلماسی (ما) دلش را خوش کرده به «مکر» ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه. رفت و آمد به پاریس و رد و بدل پیغام و پسغام در این وادی چه ثمری دارد؟

بسته پیشنهادی ماکرون حاوی هیچ مطلبی که متضمن اجرای تعهدات برجامی و حتی غیربرجامی باشد نیست.

 

روزنامه حکومتی موسوم به فرهیختگان از باند خامنه‌ای می‌نویسد: دهها بار دیده شده غربی‌ها به مرگ می‌گیرند که ما به تب راضی شویم... اساساًً امیدواری به اروپا یک استراتژی اشتباه است... رسانه‌های غربی اظهاراتی را از ترامپ منتشر کردند که به‌نوعی رد‌ کننده‌ٔ همه اقدامات ماکرون بود.

 

روزنامه‌های باند روحانی نیز مصالحه با آمریکا را مستلزم دادن امتیازاتی از جانب رژیم دانستند. یک روزنامه‌ این باند به نام همدلی، نوشت: ترامپ بدون گرفتن امتیاز حاضر به قبول چنین مذاکره‌ای نمی‌شود. قطعاً با دادن امتیاز به واشنگتن شرایط تا میزانی می‌تواند به نفع (نظام) و واشنگتن تعدیل شود.

 

روزنامه ابتکار در این رابطه به صراحت می‌نویسد: برآیند سفر (ظریف به پاریس) نه در جهت اتفاقات غیر‏منتظره و شروع مذاکرات احتمالی بر سر برجام یا مسائل دیگر، بلکه در جهت کنترل و مهار اوضاع به‌خصوص از سوی طرف‌های اروپایی می‌باشد.

 

یادآوری می‌کنیم که در یکی دو روز گذشته، اخبار و شایعات ضدو نقیض بسیاری پیرامون سفر ظریف و موضع‌گیری طرفهای آمریکایی و اروپایی در این باره منتشر شده است. رئیس‌جمهور فرانسه این وضعیت را یک حالت عصبی توصیف کرد.

در این میان هر یک از طرفها، در راستای منافعی که دارد، وقایع و خبرها را به سمتی که می‌خواهد، سوق می‌دهد. در عین‌حال به‌وضوح پیداست که آمریکا و اروپا در ریختن جام‌زهر مذاکره و عقب‌نشینی به حلقوم رژیم که آنرا در حضیض ضعف و درماندگی می‌دانند، اشتراک نظر دارند. طرفین در عین‌حال می‌خواهند اختلافات بحث انگیز خود را بر سر نحوه برخورد با رژیم کنترل و مهار کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا در مورد گفتگوهایش با رئیس‌جمهور فرانسه و موضوع سفر ظریف به بیاریتز گفت: ماکرون با من صحبت کرد. از من سؤال کرد. من به او گفتم اگر می‌خواهی انجام دهی، باشد.

اظهارات ترامپ که توسط کاخ سفید منتشر شده به این قرار است:

«من و رئیس‌جمهور ماکرون روابط خیلی خوبی داشتیم. ملاقات ما بهترین ملاقات بود خیلی رک و صریح بود. البته هنوز تمام نشده یک روز دیگر پیش رو داریم. از جمله با رئیس‌جمهور مصر، آنگلا مرکل را ملاقات می‌کنم و برخی دیگر. علاوه بر آن نشستهایی هم داریم و بعد یک کنفرانس مطبوعاتی داریم.

ماکرون با من صحبت کرد. از من سؤال کرد. من به او گفتم اگر می‌خواهی انجام دهی، باشد. و من این را به هیچ عنوان بی‌احترامی تلقی نمی‌کنم. به‌خصوص این‌که او از من خواست که من کارش را تأیید کنم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7c9f2209-5788-4b15-87f1-3310e09b66a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات